Čtvrtek 9. dubna 2020, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner Probo

Deset „kubíků“ na drážní Tatře

Kombinovaný hasící automobil na podvozku Tatra Terrno R25 6×6.2 dostali krátce před Vánoci hasiči Správy železniční dopravní cesty v Olomouci.

Vozidlo pro drážní hasiče dodala Hasičské záchranné službě SŽDC v polovině prosince firma THT Polička. Jedná se o vůz koncepčně podobný již představovanému kombinovanému hasícímu automobilu, který slouží na stanici HZS Moravskoslezského kraje v Nošovicích a jenž jsme představili v jednom z našich starších článků. Vůz drážních hasičů se však liší především v druzích a objemech hasiv a také např. jmenovitým výkonem čerpadla.

Jedná se tedy stejně o stejný podvozek a to T 815 – 231R25 28.325.6×6.2/371. Z označení vyplývá, že jde o třínápravový podvozek řady Terrno s krátkou kabinou a kombinovaným pérováním o maximální hmotnosti 28 tun s dvoumontáží na zadních nápravách a rozvorem 3700/1320 mm, poháněný vzduchem chlazeným vidlicovým osmiválcem Tatra T3D-928–31 s mechanickým vstřikováním paliva a technologií SCR (Selective Catalytic Reduction) o výkonu 325 kW s maximálním krouticím momentem 2100 Nm, splňujícím normu Euro 5, přeplňovaným jedním výfukovým turbodmychadlem s regulací plnícího tlaku obtokem turbíny a chlazením plnícího vzduchu. Zdvihový objem motoru je 12 667 cm3, motor má valivě uložený klikový hřídel, samostatné litinové válce, hliníkové hlavy a rozvod OHV. Přímo na motoru je uložen chladicí ventilátor i chladiče oleje a plnicího vzduchu, takže motor s chladicí soupravou tvoří jediný kompaktní celek. Převodovka je čtrnáctistupňová (14 vpřed, 2 vzad), synchronizovaná, typ TATRA 14TS 210L.

Nástavbu vyráběla jak již bylo zmíněno společnost THT Polička. Je z hliníkových profilů a oplechována stejným materiálem při použití technologie lepení. Nádrž je ocelová s prolisy, uchycena přímo na rámu vozidla, stejně jako přední i zadní hliníkový blok. Čtyři skříně s příslušenstvím jsou opatřeny hliníkovými roletami s podélnými madly, zadní dveře pro obsluhu čerpadla jsou pak standardně vyklápěcí. Rolety i zadní dveře jsou uzamykatelné. Nádrž na vodu a pěnidlo tvoří jeden celek a je svařena z nerezového plechu. Objemy nádrží voda/pěnidlo jsou v poměru 10000/600 litrů. Čtyři tlakové láhve v přední části vozu obsahují celkem 120 kg CO2. Skříně v nástavbě jsou osvětleny světly s LED diodami, s výjimkou pracoviště strojníka, kde je použita standardní zářivka.

V kabině vozidla najdeme dvě svítilny survivor a dva držáky pro DT Dräger. Na předním skle pak najdeme navigaci Garmin. Vozidlo je vybaveno klimatizací s výměníkem na střeše vozu. Na ní se rovněž nachází světelná rampa VNL 024FBbSbB. Kabina je trambusová, sklopná, určená pro osádku 1+1. Před velitelem vozidla je standardní lampička na čtení map. U stupačky řidiče je vyvedena přípojka tlakového vzduchu a zásuvka Mag Code pro dobíjení akumulátorů.

Na pochozí plošině nástavby najdeme snímatelnou lafetovou proudnici 8297 Stinger 2.0. Ta je osazena proudnicí AWG MZ 2000 a je otočná v rozsahu 360°. V rámci požadavku zachovat provozuschopnost i při teplotách do –15°C je uzavírací kohout umístěn ve skříni čerpadla a je obsluhován elektropneumatickým ventilem s vypínačem na zábradlí horní plošiny. Na nástavbě se dále nachází sada nastavovacích žebříků a dvě hliníkové bedny s příslušenstvím a sorbenty. V levé přední části najdeme světelnou část osvětlovacího stožáru Teklite TF340. Tvoří ji 4 halogenové reflektory, každý o výkonu 500 W. Ovládání stožáru pak nalezneme v levé přední skříni. Maximální výška stožáru je přibližně 5 metrů nad úrovní terénu.

V té se kromě zmiňovaného ovládání nachází práškové hasící přístroje, elektrocentrála GEKO 4400 s příslu­šenstvím, motorová pila rovněž s příslušenstvím, elektrické prodlužovací kabely, přenosný reflektor a na výklopném platu potom plovoucí čerpadlo a nosítka.

Vlevo vzadu najdeme na otočném platu sekery a páčidla, za ním pak v přihrádkách drobné prostředky jako jsou ventilová lana, objímky na hadice apod. V dolní části skříně jsou uloženy dva deflektory, hadice C a na její pravé straně pak hydrantový nástavec s klíčem a proudnice P6 na těžkou pěnu.

Na pracovišti strojníka nalezneme mimo jiné již stále obvyklejší reproduktor a mikrofon radiostanice. Nad výklopnými dveřmi je oranžová sváděcí alej osazená LED diodami, nad ní pak modrý zábleskový maják. Na výklopném platu nad čerpadlem jsou umístěny dvě krátké hadice B, ejektor, sběrač, přechody a hadicové klíče.

Pravá zadní skříň obsahuje standardně naviják s 60 m dlouhou vysokotlakou hadicí ukončenou pistolovou proudnicí AWG. Pod navijákem najdeme rozdělovač, kombinované proudnice a hadice.

Pravou přední skříň z velké části okupuje sněhové hasící zařízení. Jedná se o 4 tlakové láhve, každá s 30 kg CO2. Láhve jsou uloženy v příčných lůžkách na rámu. Ten je svařen z ocelových profilů a připevněn k podlaze nástavby. Naviják s 50 m hadicí a proudnicí je umístěn v dolní části skříně spolu s elektrickým ponorným kalovým čerpadlem. Dostřik této proudnice je 3 metry a maximální dodávka hasiva jsou 3 kg/s. V horní části skříně potom nalezneme opět požární hadice.

Vozidlo bude v průběhu služby dále dovybavováno dle aktuálních potřeb drážních hasičů.

Takticko-technická data T815 Terrno 6×6

Podvozek

Typ:T 815 – 231R25 28.325.6×6.2/371
Přední náprava:Řízená, hnaná s výkyvnými polonápravami, zapinatelný pohon, osový diferenciál. Pérování zkrutnými tyčemi a teleskopickými tlumiči.
Obě zadní:Hnané, s výkyvnými polonápravami, uzávěrky osových diferenciálů, uzávěrka mezinápravového diferenciálu. Pérováni vzduchovými vlnovcovými pružinami v kombinaci s vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči.
Prostřední náprava navíc se stabilizátorem
Řízení:Levostranné, monoblok
Brzdy:Čtyři nezávislé brzdové systémy: provozní s ABS a AZR, nouzový, parkovací, odlehčovací.
Kabina řidiče:Trambusová, krátká, sklopná, topná a klimatizační jednotka, nezávislé naftové topení. Počet sedadel – 2
Nádrž paliva:210 litrů
Nádrž Ad-Blue:67 litrů
Soupavost při 28,5t:100%
Max. rychlost:120 km/h
Vnější stopový průměr zatáčení:18,4±0,5 m


Motor

Typ:TATRA T3D-928–31 EURO V
Počet válců:8
Zdvihový objem:12 667 cm3
Výkon:325 kW/ 1 800 min-1
Točivý moment:2 100 Nm/ 1 100 min-1


Spojka

Typ:TATRA MFZ 1×430, jednolamelová.


Převodovka

Typ:TATRA 14TS 210L synchronizovaná
Počet stupňů vpřed/vzad:14/2
Přídavná převodovka:TATRA 2.30 TRS 1,85 (0,8) sestupná, dvoustupňová, zvyšuje počet převodových stupňů v převodovce.
Pomocný pohon:TATRA 1TP z převodovky.


Rozměry

Výška:3150 mm
Šířka:2550 mm
Rozchod kol předních/zadních:3700/1320 mm
Světlá výška:300 mm
Délka:8590 mm


Hmotnosti

Provozní hmotnost vozidla:9600 kg
Podíl na přední/zadní nápravu:5400/2×2100 kg
Užitečné zatížení:18900 kg
Největší přípustná hmotnost vozidla:28500 kg
Největší přípustná hmotnost na přední/zadní nápravu:8000/2×11500 kg


Účelová nástavba

Výrobce:THT Polička, s. r. o.
Materiál:Hliník/Ocel
Voda/pěnidlo, CO2:10000/600 litrů, 120 kg

Čerpací zařízení

Typ:THT TO 3000


Nízkotlak:

Jmenovitý průtok:3000 litrů/min-1
Jmenovitý tlak:1 MPa
Jmenovitá sací výška:3 metry


Vysokotlak:

Jmenovitý průtok:250 litrů/min-1
Jmenovitý tlak:4 MPa


Průtokový naviják:

Tvarově stálá hadice:DN 25, 60 m + pistolová proudnice s regulací průtoku
Jmenovitý průtok:200 litrů/min-1


Sněhové hasící zařízení:

Objem:4×30 kg
Dělka hadice:50 m
Průměr hadice:13 mm
Dostřik:3 m
Dodávka hasiva:3 kg/sec

-kow-

Sdílet
Banner eurofire_tubus OK