Středa 24. dubna 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nová Scania pro kbelské hasiče zaujme neobvyklou barvou rolet, vůz pro pražskou městskou část vyrobila firma Kobit

Novou cisternovou automobilovou stříkačku na podvozku Scania dodala hasičům pražské městské části Kbely firma Kobit – THZ.

Podvozek

Vůz je postaven na šasi Scania XT P 440 B4×4HA o rozvoru 4 350 mm s kabinou Crew Cab CP28L a připojitelným pohonem přední nápravy. Oba nápravové diferenciály disponují uzávěrkou, přední náprava s torzním stabilizátorem je odpružena listovými pružinami, zadní vzduchem. Vzadu rovněž najdeme podmetací řetězy.

Bubnové brzdy doplňuje retardér Scania R3500, který je součástí dvanáctistupňové automatizované převodovky Scania GRS905R ve verzi bez spojkového pedálu.

O pohon se stará šestiválcový 13litrový přeplňovaný motor DC13 153 o výkonu 324 kW a krouticím momentu 2 300 Nm, který splňuje emisní normu Euro 5 pomocí selektivní katalytické redukce.

CAS je v prostoru místa nástupu strojníka do vozu vybavena 24V zásuvkou pro dobíjení akumulátorových baterií sdruženou s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu LEAB PowAirBox 24 V. Sdružená zásuvka se při spuštění motoru samočinně odpojí.

Šestimístná kabina je vybavena klimatizací a nezávislým 3kW topením. Pro spojení je k dispozici vozidlová analogová radiostanice DM 4600.

V opěradlech velitele a hasičů jsou uchyceny dýchací přístroje, náhradní tlakové láhve jsou mezi nimi. V šesti dobíjecích úchytech jsou ruční svítilny, v dalších šesti ruční radiostanice. V dosahu velitele je výjezdový tablet a pracovní svítilna.

V přední části Scanie je umístěna kamera pro záznam jízdy (tedy obrazu před vozidlem, rychlosti, GPS souřadnic a zvuku z kabiny) po dobu minimálně 12 hodin. Záznam spíná automaticky po otočení klíčku do první polohy. Záznamové zařízení umožňuje jednoduché stažení zaznamenaných údajů a po vyčerpání kapacity záznamového média se automaticky přepisuje.

Přední část kabiny osádky je v prostoru rámu podvozku vybavena elektrickým lanovým navijákem RHINO 12 s tažnou sílou ve vodorovné rovině 51 kN s jištěním proti přetížení.

Vedle něj je uchycena lafetová proudnice Protek Style pro plný a roztříštěný proud se jmenovitým výkonem 750 l/min., délkou účinného dostřiku plným proudem 30 metrů a možností hašení pěnou. Proudnice je dálkově ovládaná z kabiny osádky.

Ve spodní části je cisterna vybavena asanační lištou. Cisterna dokáže brodit klidnou vodou do hloubky 750 mm.

Nástavba

Nástavba je vyrobena z profilů ze slitin lehkých kovů a olepena plechem za použití technologie lepení. Nádrž na hasivo je z nerezavějící oceli a je řešena jako jeden celek, který pojme 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.

Na obou stranách účelové nástavby jsou umístěny LED stavoznaky znázorňující množství hasiva v nádrži na vodu a v nádrži na pěnidlo.

Na horní pochůzné plošině nástavby je přípojný bod pro uchycení lafetové proudnice.

Osvětlení prostoru okolo účelové nástavby je zajištěno vně umístěnými zdroji neoslňujícího světla částečně zapuštěného do boků a zadní stěny.

Mezi kabinou a nástavbou je namontován pneumaticky vysouvaný osvětlovací stožár TVS-01 o výšce 5 m od země se čtyřmi LED světlomety o celkovém světelném toku 20 000 lumenů.

Naklápění světlometů je řešeno tlačítky z ovládacího panelu na vozidle. Stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy a to i po uvolnění parkovací brzdy. Napájen je z elektrické soustavy CAS, v případě nouze umožňuje rovněž napájení z externího zdroje 230 V.

Čerpací zařízení THZ 3000 dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů, pracovat dokáže i ve vysokotlakém režimu – tedy při 40 barech. Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ruční regulací.

V prostoru ovládacího panelu čerpací jednotky je umístěn mikrofon a reproduktor jako druhé obslužné místo vozidlové analogové radiostanice.

Hygienické prostředky, tekuté mýdlo v dávkovacím zásobníku a papírové ručníky jsou uloženy v pravé zadní skříni na výsuvném úložném prvku. Do tohoto prostoru je vyvedena hadice s uzavírací armaturou napojená na nádrž na vodu. Součástí je spirální hadice s ofukovací tryskou, která je napojena na tlakovou vzduchovou soustavu CAS.

Zadní část nástavby je vybavena kamerou pro sledování prostoru za vozem. Kamera je vyhřívaná, odolná proti prachu a vodě a její zobrazovací část o velikosti 5“ je umístěna v zorném poli řidiče.

Vzadu na nástavbě najdeme rovněž mlžící trysku směřující šikmo vzhůru pro zvlhčování vzduchu v extrémně horkých dnech. Tryska je ovládaná z místa řidiče a lze ji použít i za jízdy.

Sdílet