Středa 1. května 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Střechýly na nádražních budovách a usmrcený traťový dělník

Jednotka HZS SŽDC Praha vyjela dne 14. 1. 2010 ke čtyřem mimořádných událostí, souvisejícím se sněhovou kalamitou Daisy. Jednalo se o odstranění střechýlů a sněhu ze tří nádražních budov a také o usmrcenou osobu projíždějícím rychlíkem.

Jednotka HZS SŽDC Praha vyjela dne 14. 1. 2010 ke čtyřem mimořádných událostí, souvisejícím se sněhovou kalamitou Daisy. Jednalo se o odstranění střechýlů a sněhu ze tří nádražních budov a také o usmrcenou osobu projíždějícím rychlíkem.

V dopoledních hodinách byl na operační středisko HZS SŽDC Praha oznámený první případ nebezpečných střechýlů, hrozících pádem na chodník na budově železniční stanice Hostivař. K události vyjela jednotka s technikou CAS 24 a AP 27. Po průzkumu byla ustavena automobilová plošina a z jejího koše za pomoci ženijního nářadí odstraněny střechýly ze střechy budovy. Následně plošina přejela do vnitřních prostor nádraží, kde byl poté z jejího koše odstraněn sníh a led ze střechy podkrovního bytu výpravčího. Vzhledem k tomu, že došlo k mírné oblevě, začala ve značné intenzitě voda následkem tání protékat do bytové jednotky. Rozpínavý led narušil okap, který tak přestal plnit svojí funkci.

Další likvidace střechýlů následovala vzápětí po události v Hostivaři. Jednotka se přesunula na nádraží Uhříněves, kde z hrany okapu viselo nad chodníkem a zastávkou MHD větší množství ledového nebezpečí. Menší rampouchy oznámil personál i na střeše nástupiště. Po ustavení plošiny bylo neprodleně započato odstraňování střechýlů z budovy, další z hasičů sundal trhacím hákem rampouchy na nástupišti. Vzhledem k tomu, že se budova železniční stanice nachází v těsné blízkosti pozemní komunikace, bylo nutno přistoupit k jejímu dočasnému záboru. Celá akce netrvala déle jak 30 minut. Po odstranění nebezpečného stavu se jednotka vrátila zpět na základnu.

Při příjezdu na dvůr požární stanice byl oznámen další případ, související se sněhovou kalamitou. Nejednalo se však o žádný sníh na střeše, ba ani o střechýly. Do kabiny CAS 24 byl oznámený výjezd k dopravní nehodě, při které došlo ke střetu osoby s projíždějícím vlakem na holešovickém nádraží.

Na místě již zasahovala záchranná služba, která však sraženému muži nedokázala pomoct, neboť jeho zranění byla neslučitelná se životem. Hasiči provedli zajištění okolí a kontrolu lokomotivy vlaku, kterou byl zaměstnanec dráhy sražen. Po ukončení vyšetřování příčin této tragické události jednotka HZS ŠZDC Praha asistovala pohřební službě s transportem osoby do vozu a očistila kolejový svršek.

K této smutné události vůbec nemuselo dojít, zaměstnanec dráhy čistil výhybku od sněhu a již nestačil uskočit před přijíždějícím rychlíkem. Dle drážní inspekce došlo k pochybení ze strany zaměstnanců dráhy v rámci pracovních postupů a zajištění bezpečnosti, ke střetu došlo na mostě, vedoucím přes frekventovanou pozemní komunikaci, kde je velmi značný hluk z projíždějících automobilů a vlak není dobře slyšet, o čemž se přesvědčila nejen zasahující jednotka hasičů, ale i policie a ostatní přítomní, selhání lidského faktoru je v tomto případě naprosto fatální. Kalamita Daisy má tak další nepřímou oběť.

Hasiči se vrátili po likvidaci následků nehody z Holešovic konečně na stanici, ale ne na dlouho. Ve večerních hodinách následoval další výjezd na odstranění nebezpečných stavů – padajících převisů sněhu ze střechy, tentokrát do železniční stanice Braník.

-wap-

Sdílet