Pátek 19. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Iveco v Agrotecu představilo výrazně modernizovaný model Daily 4×4, hasičům umožní využít i automatickou převodovku

Ve středu 9. října 2019 se v areálu firmy Agrotec v Hustopečích uskutečnilo první představení výrazně modernizovaného automobilu Iveco Daily. Součástí byly i zkušební jízdy na polygonu.

Nový vůz je postupně vyráběn na dvou linkách, výrobce má již podepsány smlouvy na několik automobilů, mimo jiné i pro dobrovolné hasiče brněnské městské části Obřany – podvozek pro jednotku dodá právě firma Agrotec, nástavbu bude vyrábět firma IVACAR Ivančice.

Daily je zajímavé nejen pro hasiče, ale i pro zdravotníky nebo stavební firmy. Rozvor náprav lze zvolit mezi 3 080 mm a 4 175 mm. Jedná se o jediné lehké užitkové vozidlo postavené jako nákladní vůz s pevným nosným rámem podvozku.

Mezi zásadní změny se řadí nové nezávislé zavěšení kol na torzními zkrutnými tyčemi odpružené přední nápravě. Její maximální zatížení je 2 450 nebo 2 700 kg podle typu.

Zadní náprava je zcela nová s novým odpružením parabolickými péry. Konstrukčně vychází ze silniční verze, nabízí jak jednoduchou, tak dvojitou montáž. Její maximální zatížení je 3 700 nebo 5 000 kg, rovněž podle zvoleného typu.

Na obou nápravách je příčný stabilizátor a kotoučové brzdy. Uzávěrkou disponují jak diferenciály obou náprav, tak diferenciál mezinápravový.

Moderně smýšlející hasiče potěší možnost zvolit si v konfiguraci automatickou převodovku. Ta je osmistupňová, k dispozici je i dvourychlostní redukční převodovka, umožňující volit mezi silničním a terénním stylem jízdy. Řazení probíhá pod zatížením skrze měnič momentu bez přerušení tahu.

V případě, že si zákazník z jakéhokoli důvodu přeci jen zvolí převodovku manuální, dostane k dispozici šest stupňů a rovněž možnost dvoustupňové redukce.

Redukční dělící převodovku lze osadit pomocným pohonem, ten pak může pracovat i při jízdě.

Daily ve verzi Van nabízí verze o celkové hmotnosti 5,5 nebo 7 tun s objemem nákladového prostoru od 9 do 18 m3 pro terénní podvozek s jednomontáží a 16 až 18 m3 pro dvoumontáž pro všechny druhy silnic.

O pohon se stará vznětový třílitrový čtyřválec F1C o výkonu 132 kW a točivém momentu 430 Nm. Agregát splňuje emisní normu Euro 6.

Přední část automobilu je v prostoru trojdílného ocelového nárazníku připravena pro uchycení lanového navijáku. Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 660 mm. Tlačítkem na přístrojové desce lze vypnout ventilátor motoru, aby vlivem vody nedocházelo k omezování jeho otáček.

Pro pokrokové nástavbáře a zákazníky je k dispozici expanzní modul s rozhraním pro připojení k CAN sběrnici.

Mezi bezpečnostní prvky patří například asistent rozjezdu do kopce, systém pro rozpoznání rozložení zatížení, detekci přívěsu s následnou úpravou činnosti stabilizačního systému EPS, brzdový asistent, protiprokluzový systém a podobně.

Sdílet