Čtvrtek 25. unora 2021, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Iveco GTLF 8000/400/250 Lohr – Magirus

Dobrovolní hasiči dolnorakouského města Stockerau mají ve svém vozovém parku od léta minulého roku zařazenou novou velkokapacitní kombinovanou cisternu na šestikolovém podvozku Iveco s požární nástavbou AluFire 3 koncernu Iveco – Magirus, závod Lohr. Cisterna je i takovým dárkem ke 140 letům hasičů Stockerau, které sbor oslavil právě v roce 2009.




Představujeme vám plně pohonnou velkokapacitní kombinovanou cisternu s označením GTLF – A (Grosstanklöschfah­rzeug mit Allrad) 8000/400/250 na podvozku Iveco Trakker AD 260 T 45 W 6×6 s požární nástavbou Lohr/Magirus. Je zařazena ve výjezdu dobrovolných hasičů dolnorakouského města Stockerau, které se nachází v okrese Kroneuburg nedaleko Vídně. Se svými obyvateli, kterých má více jak 16 000, je největším městem, i když není okresní. Velký počet obyvatel a místní průmyslové podniky, to jsou důvodu, kvůli kterým musí být zajištěna požární ochrana na vysoké úrovni. Nová cisterna tak plně zapadá do této koncepce, jejíž snahou je mimo jiné ujednotit podvozky vozového parku od jednoho výrobce – Iveco. Už jen dle toho lze soudit, že se na rozdíl od dobrovolných i profesionálních hasičů v ČR, v Rakousku k tomu přistupuje zcela jinak, nutno dodat, že dobře. Jednotný vozový park je logickou věcí, ústící v řadu výhod – volně shrnuto servisní a provozní podmínky včetně obslužnosti jednotlivých vozidel.

Automobil GTLF – A je postavený na podvozku Iveco Trakker s pohonem všech kol, dieselový agregát Iveco splňuje emisní normu Euro 5 a má sílu 450 koní. Rozvor je 4100 mm. Šasi bylo výrobcem opatřeno krátkou kabinou pro osádku 1+1, koncernový nástavbář k ní vyrobil druhý díl pro přepravu dalších pěti hasičů. Za ním je samotná požární nástavba. Jedná se tedy o automobil, tvořený dvojicí modulů a originální sklopnou kabinou. V přední části se nachází dvojice sedaček pro strojníka a velitele, ten má k dispozici dýchací přístroj v opěradle, řidič nikoliv. Pro něj je dýchací technika umístěna v držáku vedle sedadla na středovém panelu. Zde se také nachází ovládací skřínka s joystickem pro střešní monitor o výkonu 400 – 800 l vody/pěny. Na palubní desce je i monitor zadní couvací kamery. I když se jedná o velkokapacitní cisternu, určení tohoto automobilu je také coby první výjezd na zásah při úniku nebezpečných látek. V zadní části najde prostor pět hasičů, pro nás poněkud zvláštní početní obsazení vozidla. Hasiči sedí v uspořádání 2+3 / dvě sedačky proti směru jízdy mají integrované držáky dýchacích přístrojů, tzv. dvojčat (nosič má na sobě dvě lahve s tlakovým vzduchem, což prodlužuje ochrannou dobu použitelnosti). Tři hasiči pak sedí po směru jízdy, prostřední sedačka má taktéž integrované dvojče v opěradle. Hasiči mají v kabině k dispozici mimo dýchací techniku také termokameru Bullard, detekční přístroje Dräger X-am 7000, osobní svítilny Adalit, zdravotnické vybavení, hygienické rukavice, zastavovací terč atd. Přístup do zadní části prostorné kabiny je zajištěn za pomoci výklopných schůdků. Samotná kabina, tvořená přední částí a zadním modulem s přechodovým krytem, působí na první pohled robustním dojmem, ostatně tak působí celý vůz. Z vybavení nesmíme zapomenout na lanový naviják o tažné síle 5 tun, umístěný za předním nárazníkem, pod ním je sanační lišta. Masce dominuje čtveřice klasických trumpet (viz video). Na střeše je vyjma monitoru dvojice světelných ramp v LED provedení, malá LED světla modrá barvy jsou na předním čele automobilu a také na bocích kabiny, což výrazně zvyšuje viditelnost cisterny v provozu při jízdě k zásahu i při samotném stání u události.

Za kabinou se nachází požární nástavba, vyrobená technologií AluFire 3. Její jádro tvoří vodní nádrž o objemu 8000 l a nádrž pěnidla na 400 l. Z hasebních látek je zde ještě 250 kg prášku v pojízdné tlakové nádobě. Vybavení je uloženo ve čtyřech skříních, krytých hliníkovými roletkami s podélným madlem. První skříň je průchozí. Zadní, tedy pátá skříň ukrývá čerpadlo Magirus s mechanickým i intuitivním ovládáním, nad ním je průtokový naviják. Vzhledem k tomu, že se nejedná o kombinované čerpadlo, naviják je na přání zákazníka osazen hadicí C o průměru 42 mm a délce 20 m, která je zakončena turbo proudnicí. Toto řešení je mimo jiné z důvodu tvorby lepší pěny, vycházející po přimíšení z nástavce turbo proudnice, oproti vysokotlaké verzi. V automobilu je plně využito každé místo. Pravá přední roleta ukrývá 250 kg nádobu s práškem, elektrocentrálu s kabelovým příslušenstvím, přetlakový ventilátor, zásobu pohonných hmot, a ochranné protichemické obleky druhé a třetí úrovně dle rakouských předpisů včetně příslušenství. Nalezneme zde i hadici s proudnicí od práškového hasícícho zařízení. V průchozí části jsou kromě obleků také různé havarijní těsnící tmely, dřevěné i pneumatické ucpávky, dále dvě membránová čerpadla na přečerpávání nebezpečných látek. Zadní pravá roleta ukrývá armatury, hadice A, B, hasící přístroje, džberovou stříkačku, kanystry s pěnidlem, kbelík, přenosný příměšovač, proudnice, kalová čerpadla a také speciální hygienický set na prvotní mytí hasičů u zásahu. Tato věc začíná být nejen u našich rakouských sousedů rozšířenou součástí vybavení vozidel, své uplatnění by bezesporu našla i v naších cisternách. Levá zadní roleta ukrývá armatury, prvozásahovou hadici s pěnovou proudnicí, volné hadice B a C, hadice C v koších, proudnice, rozdělovač, přetlakový ventil, sběrač, hadicové klíče, přechody. Ve spodní části je stejně jako vpravo odchytová nádoba. Levá přední roleta je určena pro ženijní nářadí, pěnový agregát, motorovou pilu, vytyčovací prostředky, velké kalové čerpadlo a výbavu na zásahy při úniku nebezpečných látek, viz pravá přední roleta a její průchozí část. Na pochozí střeše nástavby je trojice hliníkových beden na příslušenství, jenž je tvořeno ženijním nářadím, sorbenty, odchytovými nádobami o objemu 250 až 3000 l, armaturami lafet, sadou nastavovacích žebříků a skládací lávka pro zásahy u DN nákladním vozidel. V podlaze je hlava osvětlovacího stožáru a uzávěry nádrží. Na střeše kabiny jsou dvě sady pryžových přejezdových můstků a odnímatelná ruční lafeta o průtoku až 2400l/min voda/pěna. Na horní plošinu je přístup zajištěn po vyklápěcím žebříčku, do rolet pak po výklopných pomocných stupačkách.


Celý automobil, vážící 26 tun, je proveden v červené barvě RAL 3000 s doplňky bílé, nástavba má v zadní části integrovanou oranžovou sváděcí alej a dvě světla modré barvy v provedení LED, další modrá světla jsou v rozích a na bocích. Okolí nástavby a její vnitřní prostor osvětlují zářivky.

Foto a info: včetně vizualizace Freiwillige Feuerwehr Stockerau, Lohr Magirus a internet 


-wap-

Sdílet