Pátek 29. března 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Instalace turniketů a kartového zabezpečení v budově Krajského úřadu Ústeckého kraje

Dne 29. 4. 2009 proběhla u Krajského úřadu Ústeckého kraje komplexní požární kontrola provedená v souladu s ustanoveními § 31 odst. 1 písm. a/ a h/ zákona o požární ochraně. O této kontrole byl v souladu s § 31 odst. 2 zákona o PO zpracován zápis, ve kterém jsou uvedeny výsledky kontroly.

Dne 29. 4. 2009 proběhla u Krajského úřadu Ústeckého kraje komplexní požární kontrola provedená v souladu s ustanoveními § 31 odst. 1 písm. a/ a h/ zákona o požární ochraně. O této kontrole byl v souladu s § 31 odst. 2 zákona o PO zpracován zápis, ve kterém jsou uvedeny výsledky kontroly.

Opatření nebyla stanovena. Součástí zápisu o požární kontrole je však doporučení: „Při vyhodnocení stavu úrovně požární ochrany nelze neupozornit provozovatele na nebezpečný stav souvisící s nekontrolova­telným pohybem osob v objektu. Vzhledem ke skutečnosti, že se v budově vyskytuje velký počet zaměstnanců a návštěv, doporučujeme zabezpečit objekt elektronickým docházkovým systémem a tím zajistit přehled o aktuálním počtu osob vyskytujících se v objektu.„.

Z uvedené citace je zřejmé, že tímto doporučením HZS bylo cíleno, aby provozovatel objektu, popřípadě velitel zásahu, s ohledem na možnost výskytu většího počtu osob znalých i neznalých daného prostředí, měli při případné evakuaci osob, z důvodu možného vzniku požáru nebo jiné mimořádné situace, přehled o aktuálním počtu osob.

V návaznosti na toto doporučení proběhla následně v budově krajského úřadu konzultace k dané problematice, mj. za účasti zástupce HZS a projektanta – autorizovaného inženýra požární bezpečnosti staveb. Při této konzultaci bylo upozorněno, že případné změny a úpravy objektu je nutné provádět v souladu se zákonem č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů v návaznosti na požadavky požární bezpečnosti staveb. Zejména se tedy jedná o ustanovení § 126 stavebního zákona, kdy stavbu lze užívat jen k účelu vymezenému zejména v kolaudačním rozhodnutí, v ohlášení stavby, ve veřejnoprávní smlouvě, v certifikátu autorizovaného inspektora, ve stavebním povolení, v oznámení o užívání stavby nebo v kolaudačním souhlasu.

Změna v účelu užívání stavby, v jejím provozním zařízení, ve způsobu výroby nebo v jejím podstatném rozšíření a změna v činnosti, jejíž účinky by mohly ohrozit život a veřejné zdraví, život a zdraví zvířat, bezpečnost nebo životní prostředí, je přípustná jen na základě písemného souhlasu stavebního úřadu. Tyto skutečnosti musí být dále zaneseny do ověřené projektové dokumentace stavby v návaznosti na ustanovení § 125 odst. 1 stavebního zákona, kdy vlastník stavby je povinen uchovávat po celou dobu trvání stavby ověřenou dokumentaci odpovídající jejímu skutečnému provedení podle vydaných povolení.

Součástí konzultace, která se týkala zejména instalace např. turniketového systému ve vstupní hale, bylo i případné kartové zabezpečení některých podlaží.

Ze strany zástupce HZS a výše uvedeného projektanta bylo upozorněno na nutnost dodržení stanovených postupů s tím, že z hlediska požadavků požární bezpečnosti staveb je nutné respektovat zejména v té době platné ustanovení § 37 odst. 8 vyhlášky č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu, ve znění pozdějších předpisů, kdy dveře na únikových cestách musí umožňovat snadný a rychlý průchod a svým zajištěním nesmí bránit evakuaci osob, popřípadě zvířat a zásahu požárních jednotek (vyhláška byla s účinností od 26. 8. 2009 nahrazena novou vyhláškou č. 268/2009 Sb.). Podrobnosti k dané problematice jsou pak dále zejména řešeny normativními požadavky (např. ČSN 73 0802 „Nevýrobní objekty“ apod.).

V návaznosti na toto jednání byla HZS Ústeckého kraje atelierem AVN, s.r.o. Ústí nad Labem předložena projektová dokumentace včetně požárně bezpečnostního řešení stavby „Zabezpečení budovy – zřízení turniketů ve vstupní hale v 1.NP budovy A sídla KÚ" z června 2009. HZS tuto dokumentaci v souladu s § 31 odst. 1 písm. b/ a odst. 4 zákona o PO odsouhlasil souhlasným stanoviskem čj.:HSUL-SPD-1146/KŘ-UPP-ČE-2009 ze dne 6. 8. 2009. V této PD jsou pouze řešeny úpravy kontroly vstupu osob do objektu krajského úřadu, budovy A v úrovni 1.NP, kde jsou navrženy turnikety s průchodnými brankami.

Únikové cesty z hlediska normativních požadavků požární bezpečnosti staveb jsou v objektu řešeny zejména chráněnými únikovými cestami typu B s východy na volné prostranství. Podle předloženého požárně bezpečnostního řešení jsou šířky únikových cest stanoveny minimálně na jeden únikový pruh a projektem stavební části v součinnosti s návrhem požárního řešeny byly navrženy 2 únikové pruhy v min. šířce 1,1 m. Z tohoto důvodu je navržena průchodná, dvoukřídlová branka mezi vlastním turniketem a sloupem. Branka s výškou „madel" cca 1 m, má být opatřena kováním otočným ve svislých čepech.

Křídla branky bude možné v případě vyhlášení požárního poplachu, či jinak vzniklém nebezpečí, otevřít vodorovným pohybem do strany (jako otočné dveře do plného otevření v úhlu 90 stupňů) bez použití jakéhokoliv nářadí, klíčů, tlačítek a podobně omezujících zařízení. V projektové dokumentaci jsou navržena i jiná opatření, jako instalování bezpečnostních a informačních značek apod. Vlastní turniket však k případnému úniku osob využíván nebude. Stejným způsobem je navrženo řešení jednokřídlové branky u systému s turniketem umístěné u výtahů, kde nebyl a není požadavek na zajištění únikové cesty. Zde je navržena branka s šířkou 0,9 m ( 1,5 únikového pruhu).

Doklady o povolení této stavby příslušným stavebním úřadem včetně dokladů o její případné realizaci se v archivní dokumentaci HZS nevyskytují. Obdobné je to i pro případ kartového vstupu do horních pater, zde HZS nebyla dosud předložena k odsouhlasení ani projektová dokumentace (požárně bezpečnostní řešení).

Z výše uvedených skutečností vyplývá, že způsob řešení dané problematiky byl a je na zvážení krajského úřadu s tím, že při případné přípravě a realizaci je nutné postupovat v souladu s požadavky právních a technických předpisů včetně stanovených legislativních postupů. HZS pak v těchto postupech – řízeních vystupuje jako dotčený orgán státní správy na úseku požární ochrany, kdy svým stanoviskem (závazným stanoviskem) pouze konstatuje, zda-li navrhovaný stav odpovídá požadavkům požární bezpečnosti staveb. Samotné povolování stavby (stavební úpravy, apod.) a její uvádění do trvalého užívání je v kompetencích příslušného stavebního úřadu.

Vyjádření ředitele Odboru prevence HZS ÚK plk. Ing. Petra Chytrého

-kaw- 

Sdílet