Čtvrtek 25. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

T815 6×6 za „evropské“ peníze

Dobrovolní hasiči z Města Albrechtic dostali začátkem roku novou cisternovou automobilovou stříkačku CAS 30 na podvozku Tatra 815 R35 s nástavbou od THT Polička.

Cisterna byla spolufinancována Evropským fondem pro regionální rozvoj v rámci Operačního programu příhraniční spolupráce Česká republika – Polská republika 2007–2013 v projektu „Vytvoření základny příhraniční spolupráce záchranných služeb“. Dotace na novou cisternu dosáhla výše 90% její pořizovací ceny, která činila 7 950 000 Kč vč. DPH.

Vozidlo je postaveno na třínápravovém podvozku T 815–231R35/441 s připojitelným pohonem přední nápravy a příčným stabilizátorem na prostřední nápravě. Osazeno je vzduchem chlazeným osmiválcovým motorem T3D-928–30 splňujícím emisní normu Euro 5 o výkonu 325 kW. Podvozek šasi tvoří skříň rozvodovky přední nápravy, přední nosná roura, skříň přídavné převodovky, zadní nosná roura, skříň rozvodovky první zadní nápravy, úplný spojovací díl a skříň druhé zadní nápravy, spojené příčníky s žebřinovým rámem.

Pod předním nárazníkem je trvale umístěna asanační lišta se 3 plochoproudými hubicemi, které jsou nastavitelné ve 2 rovinách a uzavíratelné samostatným ručně ovládaným kohoutem. Asanační lišta je potrubím trvale propojena s čerpacím zařízením. Ovládání přívodu vody se provádí z kabiny řidiče.

V závěsech na předním nárazníku je uchycen lanový naviják RAMSEY RE 12 000 s elek­tropohonem a jištěním proti přetížení.

Na kabině řidiče je světelná rampa VNL 024F BbSbB se čtyřmi fresnely modré barvy, se sirénou s možností volby tónu „WAIL“, „YELP“, „HI-LO“, hornem a s reproduktorem pro hlášení. Světelná rampa je vybavena ochranným krytem. Na přední kapotě vozidla jsou pak dvě záblesková LED světla modré barvy. V zadní části nástavby je zábleskový maják modré barvy a výstražná oranžová alej TC-LED 1067.

Karoserie vozidla je rozčleněna na 3 samostatně upevněné části:

  • přední skříň pro příslušenství
  • zadní skříň pro příslušenství a čerpací zařízení
  • nádrž na vodu a pěnidlo

Vůbec poprvé byl u CAS na podvozku R35 použit ke konstrukci nástavby hliník – doposud byly CASky na R35 ocelové (Pečky, Doly Bílina).

Kostra přední skříně je sešroubovaná z hliníkových profilů a oplechována hliníkovým plechem při použití technologie lepení. Vnitřní výbava je provedena z hliníkového profilovaného plechu. Stejným plechem je polepena i horní plošina skříně. Boční otvory skříně jsou zakryty hliníkovými roletkami. V levé přední skříni je umístěn výsuvný osvětlovací stožár TVS 02 s elektrickým dálkovým ovládáním natáčení a naklápění reflektorů.

Zadní skříň je konstrukčně obdobná se skříní přední s tím rozdílem, že ze zadní strany jsou namontovány nahoru výklopné dveře s plynovými vzpěrami. Tyto dveře zakrývají skříň s čerpacím zařízením. Na zadní stěně vpravo je také namontován žebřík, sloužící pro výstup na horní pracovní plošinu. Žebřík má plastové příčle s neklouzavou úpravou.

V pravé zadní skříni vozidla je namontován průtokový hadicový naviják s hadicí HABERKORN DN 25 v délce 60 m. Volný konec hadice je opatřen pistolovou proudnicí AWG s možností regulace průtoku a tvaru výstřikového kužele. Proudnice umožňuje použití pěnotvorného nástavce (pěnotvorný nástavec je součástí požární výbavy). Navíjení hadice se provádí pomocí elektromotoru.

V zadní skříni karoserie je namontováno požární čerpadlo poháněné od motoru vozidla. Použité čerpadlo umožňuje zásah při použití nízkého nebo vysokého tlaku, popřípadě kombinovaný provoz. Proti přehřátí je čerpadlo vybaveno automatickým teplotním odlehčovacím ventilem. Čerpadlo je vybaveno automatickou vývěvou s možností ručního vypnutí. V zadní skříni je také umístěn ovládací panel čerpacího zařízení. Potrubí čerpacího zařízení je vyrobeno z nerezové oceli a opatřeno pasivací.

Vnitřní osvětlení skříní se automaticky rozsvítí po otevření úložné skříně. Otevření je signalizováno na přístrojovém panelu u řidiče. Police (přihrádky) pro příslušenství jsou provedeny z hliníkového plechu.

Nádrž na vodu a pěnidlo tvoří jeden celek, je svařena z nerezového plechu a je hranolovitého tvaru. Ve spodní části jsou navařeny konzoly, pomocí kterých je nádrž přišroubována na rámu podvozku. Nádrž na vodu je vybavena zařízením na dálkovou kontrolu množství. Na horní části nádrže je průlez průměru 510 mm s odklopným víkem. Vedle průlezu je válcové těleso membránového ventilu, který zajišťuje odvzdušnění nádrže při činnosti čerpacího zařízení a odvod vody z nádrže pod vozidlo při jejím přeplnění. Ve spodní části nádrže je pak příruba DN 100 pro připojení sání čerpadla. Nádrž na pěnidlo je včleněna do nádrže na vodu a je opatřena plnícím otvorem na horní části nádrže s ochrannou obrubou pro rychlé plnění, s přepadem a zařízením pro dálkovou kontrolu množství. Ve spodní části nádrže je příruba pro napojení potrubí pěnidla k přiměšovacímu zařízení. Objemy nádrží voda/pěna jsou 8500/510 litrů.

Hasiči vozidlo v současné době podrobují předepsanému záběhu a samozřejmě s tím souvisejícímu výcviku strojníků. Poté bude zařazeno do výjezdu a bude sloužit jistě ke spokojenosti.

-kow-

Sdílet