Pátek 29. března 2024, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nová CAS 40 Scania pro HZS Škoda Auto MB je osazena celoplastovou nástavbou, čerpadlo je od Rosenbauera

Firma KEB-EGE s.r.o., výrobce plastových hasičských nástaveb, předala na začátku února letošního roku nový cisternový automobil CAS40 hasičskému záchrannému sboru Škoda auto a.s. Mladá Boleslav. Jedná se o těžký cisternový automobil pro silniční provoz v základním provedení s osádkou 1+2. Cisternový automobil je postaven na podvozku Scania R480 CB8×4 EHZ, na který byla umístěna celoplastová nástavba vyrobená v ČR.

Firma KEB-EGE s.r.o., výrobce plastových hasičských nástaveb, předala na začátku února letošního roku nový cisternový automobil CAS40 hasičskému záchrannému sboru Škoda auto a.s. Mladá Boleslav. Jedná se o těžký cisternový automobil pro silniční provoz v základním provedení s osádkou 1+2. Cisternový automobil je postaven na podvozku Scania R480 CB8×4 EHZ, na který byla umístěna celoplastová nástavba vyrobená v ČR.

Plastová nástavba se skládá z nádrží o celkovém objemu 13 200 l vody, 1 000 l pěnidla „A", 250 l pěnidla „B", úložného prostoru a prostoru pro čerpadlo Rosenbauer NH40, které je umístěno v zadní části automobilu. Čerpadlo NH40 je ovládáno z kabiny automobilu pomocí palubního počítače nebo z prostoru čerpadla.

Na boku v zadní části nástavby jsou rolety, které se odemykají dálkovým ovládáním. Po otevření rolet nebo dveří se rozsvítí úložný prostor nástavby. Na každé straně nástavby je výklopná stupačka, za kterou jsou umístěny dva výtlaky a jedno plnění hlavní nádrže na vodu. Max. zatížení výklopné stupačky je 130kg. Barevné značení na uzávěru výtlaku se shoduje s barevným značením na kohoutu u čerpadla.

Na střeše nástavby je umístěn monitor Rosenbauer RM15C, který je ovládán z kabiny automobilu pomocí joysticku, jenž je umístěn mezi sedačkou řidiče a spolujezdce na výklopném ramenu. Střecha nástavby je pochozí a max. zatížení je 300kg. Přístup na střechu je zajištěn pomocí hliníkového žebříku, který je umístěn na zadní straně nástavby. Na střeše automobilu jsou dva boxy pro savice a další vybavení.

Čerpadlo Rosenbauer NH40 je poháněno hydro-pohonem od firmy Sauer Danfoss. Hydraulický systém se skládá z hydro-čerpadla, hydro-motoru, chladiče a olejové nádrže o objemu cca 120l. Chladící a tlakové větve systému jsou taženy v pomocném rámu nástavby. Chladič je umístěn na zadní straně nad dveřmi a sepne automaticky při přehřátí oleje v hydraulickém systému.

Dále je cisternový automobil vybaven asanační lištou a chlazením podvozku. Chlazení podvozku je rozděleno do dvou okruhů. První okruh umístěný za asanační lištou chrání prostor pod kabinou (3ks trysek) a druhý okruh chrání prostor pod nástavbou (4ks trysek). Asanační lišta a chlazení podvozku může běžet současně, aniž by došlo k poklesu výkonu u jednotlivých systémů. Oba systémy jsou ovládány pomocí palubního počítače.

V levé zadní části nástavby je umístěn osvětlovací teleskop TVS01. Osvětlovací teleskop je osazen LED osvětlením PFA1 na 24V. Otáčení a naklápění reflektorů je dvěma elektromotory 24V= ovládané dálkovým ovládáním do vzdálenosti až 150m. Možnost libovolného počtu ovládání (strojník, velitel). Parkovací poloha stožáru je pomocí koncového spínače signalizována na ovládacím panelu stožáru a na palubní desce v kabině.

Pro komunikaci je cisternový automobil vybaven radiovou stanicí Motorola DM3401 a déle autorádiem s výklopným LCD displejem včetně auto-navigace. Na tento displej je přenášen signál z parkovací kamery s nočním viděním a z kamery umístěné na monitoru. Dále je automobil vybaven palubním počítačem, přes který se ovládá čerpadlo, přiměšování, sváděcí alej, chlazení podvozku, asanační lišta a veškerá kontrola nástavby (otevřené rolety, výklopná stupačka, zapnutý VRZ apod.).

Cisternový automobil má omezení rychlosti na 110km/hod. Při zapnutém čerpadle (tj. hašení monitorem, chlazení podvozku, při zapnuté asanační liště) a pokud jsou otevřeny prostory nástavby a výklopné stupačky je max. rychlost 15km/hod.

Základní údaje:
  • Podvozek: Scania
  • Model: R 480 CB8×4 EHZ
  • Pohon: 8×4
  • Motor: DT12 17 480 EURO4
  • Výkon: 353,0 kW / při 1.900 ot./min
  • Elektroinstalace: 12/24V
  • Osádka: 1+2
  • Rozvor: 1.940 + 2.160 + 1.355 mm
  • Délka: 8850 mm
  • Šířka: 2500 mm
  • Výška: 3620 mm
  • Celková hmotnost: 30 900 kg
  • Nájezdový úhel: přední 18º/zadní 25°
  • Materiál: plast/plastisol
  • Vodní nádrž: 13 200 l
  • Pěnidlo: 1 000 l (pěna „A"), 250 l (pěna „B")



Nástavba:

  • celoplastová nástavba české výroby
  • výklopné zadní hliníkové dveře
  • na bocích dvě eloxované hliníkové rolety s madlem na centrální zamykání
  • automatické LED osvětlení interiéru nástavby po otevření dveří či rolet LED pásy
  • výsuvné plato pro dýchací techniku
  • výklopné stupačky pro lepší vyjímání a vkládání vybavení
  • hliníkový držák hadic s popruhy
  • hliníkové boxy na střeše nástavby
  • kontrola monitoru pomocí kamery s nočním viděním
  • klapka na plnícím potrubí do hlavní nádrže je ovládána pomocí pneu-pohonu
  • plnění nádrží na pěnidla je umístěno na palubě nástavby, plnící hrdla



Zvláštní výstražné zvukové a světelné zařízení:

  • výstražného zařízení je od firmy WHELEN
  • na kabině podvozku je světelná LED rampa UltraFREEDOM
  • na přední části kapoty vozidla jsou dvě výstražná LED světla
  • na zadní části nástavby jsou umístěna dvě záblesková modré barvy a LED maják modré barvy L31H
  • sváděcí alej
  • zvukové výstražné zařízení je tvořeno sirénou 295SL100 s možností volby tónu a s reproduktorem 100W pro mluvené slovo



Další vybavení

  • čerpadlo: Rosenbauer NH40, výkon 4000 l/min při 10 barech
  • monitor na střeše nástavby RM15C, průtok 1500 l/min., akční rádius 270º, ovládaný joystickem a kontrolovaný kamerou s nočním viděním, výstup kamery na autorádiu v kabině automobilu
  • průtokový naviják: 80 m/19×6,5 mm, elektronicky navíjený, průtok 200 l/ min. při 40barech
  • asanační lišta, 40bar/200 l/min.- ovládáno z palubního počítače
  • chlazení podvozku, 10bar/70 l/min.- ovládáno z palubního počítače
  • nízko-frekvenční siréna Howler
  • radiostanice Motorola DM3401
  • palubní počítač s dotykovým displejem
  • couvací kamera
  • osvětlovací stožár, LED osvětlení 24V

    Info a foto: KEB-EGE

    -wap-

    Sdílet