Pátek 26. unora 2021, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Zástavba Mercedesu SDH Nekmíř

Dne 24. 2. 2010 převzali zástupci SDH Nekmíř zástavbu zásahového automobilu MB Sprinter KAWA 311 Long ve společnosti Progres Servis Sibřina. Vozidlo je využíváno především k zabezpečení přepravy soutěžních družstev v počtu 1+8 včetně požárního vybavení a současně je zařazeno v JPO V.

Dne 24. 3. 2010 převzali zástupci SDH Nekmíř zástavbu služebního automobilu MB Sprinter KAWA Mod.311 Long ve společnosti Progres Servis Sibřina. Vozidlo je předurčeno především k zabezpečení přepravy soutěžních družstev v počtu 1+8 včetně požárního vybavení a současně je zařazeno v JPO V.

Tímto základním předurčením byly jasně dané požadavky na zástavbu vozidla, které dopřesnil svou představou „ideální" zástavby Jindra Týc z JSDH Nekmíř. Tato představa byla jednoduchá, samotné provedení už zdaleka ne … V podstatě se především jednalo o uložení přenosné motorové stříkačky PPS 12 a to ne klasicky na střed zástavbové plochy nákladového prostoru automobilu, ale co nejvíce vpravo po směru jízdy na výsuvné plato, které bude součástí vestavěných regálů ve tvaru písmene „L", včetně zástavby levé strany nákladového prostoru vozidla požárním příslušenstvím ve variabilních držácích na stěně z perforovaného plechu.

Velký podíl na zdárném provedení zástavby má konstruktér Progres Servis Sibřina Radim Kříha, který byl limitován jednak plochou k zastavění (délka 2450mm, šířka 1780mm a výška 1980mm), rozměrným požárním příslušenstvím určeným k zástavbě, pak vyřešením výsuvného plata s nosností 240 kg pří plném výsuvu 1000mm pro bezpečné uložení PPS 12 a z toho plynoucí nutnost vyřešení co nejideálnějšího rozložení hmotností a těžiště celé zástavby. Nelze zapomenout na co nejschůdnější ekonometrii možnosti uchopení nosných madel stříkačky PPS 12 čtyřmi hasiči bez ohýbání se či pokrčených rukou..

Dalším problémem se jevila nutnost uložení 3 ks savic 2.5 m dlouhých do prostoru 2.45 m dlouhého, který tvoří originální oddělovací stěna MB oddělující prostor posádky od nákladového prostoru a zadní dveře. Případné umístění savic na střechu nepřipadalo v úvahu, neboť tento automobil je v provedení Long s maximálními rozměry a bylo by nutno užívat žebříku k jejich uložení na střechu. Pak by také nastal problém s malými vraty hasičárny, které jsou v podstatě dané celkovou výškou vozidla v místě světelné rampy.

Jediné možné řešení se nabídlo uložením savic zcela dolů na podlahu vozidla pod regál s výsuvným platem pro PPS 12, kde nahrávalo zkosení oddělovací přepážky směrem v před v její spodní části, což poskytlo oněch chybějících 5 cm. Úspěšně byl použit program pro simulaci rozložení zatížení zastavěné plochy vůči podélné ose vozidla a po té se mohlo začít „tvořit".

Podlaha zastavované plochy je provedena s protiskluzového Alu plechu, taktéž police zástavby, šuplata a držáky hadic. Nosná kostra regálů a výsuvného plata je z nerez materiálu 20×20 a 30×30. Levá strana určená k zástavbě požárního příslušenství je z nerezového perforovaného plechu, variabilní držáky příslušenství jsou atestované od Fa. Syncro. Na výsuv plata s PPS 12 bylo použito osvědčeného lineárního vedení 1000mm s nosností při plném výsuvu 240 kg od společnosti Chambrelain. Výsuvné plato, potažmo PPS 12 je 81 cm nad vozovkou, 18 cm nad podlahou a savicemi. Nad PPS 12 je upevněn magnetický hledáček k případnému osvětlení pracovního místa při vysunutí plata. Za tímto platem ve stejné úrovni je uloženo plovoucí čerpadlo Brigs and Straton 11.5 HP o úctyhodných rozměrech 800×800 mm, za ním pak plato s motorovou pilou Partner 4700 a kombinovaným kanistrem Oregon. V místě nad plovoucím čerpadlem, které je nižší než PPS 12 je výsuvné, rozměrné šuple s nosností 50 kg. Ve střední řadě tohoto regálu je police k uložení 4 ks plastová přepravka výšky 350 mm, kde je uloženo „elektro" příslušenství, prodlužovací kabely, hlavice světlometu 100W s kabelem (stativ je upevněn na zadní stěně této police), dále pak výstražné kužely, zdravotní brašna vel II., hydrantové klíče, spojky, víčka, lana, hadice a další drobné příslušenství.

V nejvyšší, horní polici tohoto pravého regálu je otevřené čelo ze strany zadních dveří automobilu k jednoduššímu vkládání delšího příslušenství, v našem případě dvoudílného Alu trhacího háku a hydrantového nástavce. Mezi pravou stranou vozidla a pravým regálem jsou na podlaze v Alu držácích uloženy 2 ks plechových kanistrů na PHM. Je tak účelně využito místo, které vzniklo nutností posunout celý pravý regál více na střed kvůli těžišti.

Druhý, příčný regál, tvořící kolmici k podélnému pravému regálu má ve své spodní části uloženu elektrocentrálu Mitsubishi GM 231, nad ní jsou dvě řady schrán pro uložení B a C hadic a zcela nahoře police s uloženým rozdělovačem. Mezi tímto regálem a levou stěnou vozidla je uloženo cestářské koště a dlouhé páčidlo.

Levá strana zástavby je řešena nerez jeklovým rámem, potaženým nerez perforovaným plechem, s možností velké variability upevnění požadovaného požárního příslušenství, popř. jeho pozdější doplňování za pomocí držáků Syncro. V horní části jsou čtyři universální držáky zásahových přileb, čtyři dvojháčky k zavěšení kabátů či zásahových obleků, dva dobíječe se svítilnami Vulcan, nůž na bezpečnostní pásy, 3 ks hasicí přístroj PG6LE, držák na bourací sekeru a motykosekeru, lopata Fiskars, osekávací sekera Fiskars. Dále se zde nabízí další volný prostor k další zástavbě požárního příslušenství, které se ještě jistě někde najde, či časem pořídí… Celý zastavěný prostor je osvětlen dalším stropním světlem. Po otevření zadních dveří jsou v horních rozích vozidla instalovány 2× oranžové zábleskové LED světla od Federal Signal.

Domníváme se, že se jedná o zdařilý pokus, jak neumístnit přenosnou motorovou stříkačku PPS 12, kterou u nás používá převážná část sborů, přímo na střed vozidla a omezit tak prostor další zástavby. Z přiložených obrázků je patrné, jak velký užitkový prostor se nám podařilo získat. Když vezmete v úvahu ještě fakt, že do vozidla nastoupí ještě devět lidí, vozidlo má opravdu velkou užitkovou hodnotu. Rádi bych ještě zdůraznili , že touto vestavbou nebyly překročeny žádné hmotnostní limity a jízdou samotnou po dokončení prací byly zjištěny překvapivě dobré jízdní vlastnosti oproti prázdnému vozidlu. 

Info a foto: Progres Servis Sibřina

-wap-

Sdílet