Středa 2. prosince 2020, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR pořídil speciální cisternovou zodolněnou stříkačku Triton na podvozku Tatra

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru České republiky pořídil pro svou hlučínskou jednotku cisternovou zodolněnou stříkačku CZS-15 Triton na podvozku Tatra 815–7 4×4 za 13 430 295 korun včetně DPH.

Speciál je určen pro nasazení ve složitých terénních podmínkách a v prostředí s vysokou mírou ohrožení obsluhy. Výrobcem je firma Excalibur Army ve spolupráci s Tatra Trucks a THT Polička. Financován byl z kapitoly státního rozpočtu Všeobecná pokladní správa, jehož součástí je i vládní rezerva ke krytí nezbytných výdajů.

Konstrukce Tritonu umožňuje nasazení v místech s možností výskytu nevybuchlé munice, tlakových lahví, při odstraňování následků teroristických útoků, v chemických a petrochemických provozech, při provádění průzkumu a monitorování v zamořeném prostředí a také při rozsáhlých přírodních požárech.

Přečtěte siZáchranný útvar HZS ČR převzal dvojici cisternových zodolněných stříkaček Tatra Titan, čtyřmístná kabina odolá explozi protitankové miny

Kabina osádky a podvozek vozidla jsou odolné proti mechanickému poškození na úrovni balistické ochrany ve stupni 2 a před účinky zamoření vnějšího prostředí chemickými, ropnými nebo toxickými látkami.

Zároveň chrání před účinky tepla při průjezdu požářištěm; všechny jinak nekryté rozvody paliva, oleje či vzduchu jsou chráněny samozhášecími návleky.

Podvozek

Dvounápravové šasi Tatra 815–7 o rozvoru 3 650 mm disponuje připojitelným pohonem přední nápravy a krátkým rámem v přední části – na něm je uložen motor, kapota a přední část podvozkových dílů. Zadní část podvozku je uchycena v pancéřové nástavbě.

Vznětový vzduchem chlazený přeplňovaný motor Tatra T3C-982–90 splňuje emisní normu Euro 3 a dosahuje výkonu 300 kW a krouticího momentu 2 100 Nm. Převodovka je samozřejmě automatická – Allison 4500SP s hydrodynamickým měničem.

Regulací tlaku vzduchu ve vlnovcových pružinách polonáprav lze měnit světlou výšku Tritonu v rozsahu +80 až –110 mm z kabiny řidiče. Všechny diferenciály disponují elektropneumaticky ovládanou uzávěrkou.

Konstrukce náprav umožňuje centrální dohušťování pneumatik z místa řidiče, ten má k dispozici i kontrolní tlakoměry.

Kabina osádky je čtyřmístná a uzpůsobená pro průjezd hustým lesním porostem. Vybavena je klimatizací a nezávislým vytápěním, obojí umí pracovat i při uzavřeném venkovním vzduchovém okruhu.

Kabina je přetlaková, hermeticky uzavřená, se systémem filtroventilace pro ochranu obsluhy před nebezpečnými látkami a produkty hoření; filtroventilace disponuje aktivním a pasivním režimem. Objem dodávaného vzduchu je 100 m3 za hodinu při tlaku 300 Pa.

Tlak v kabině je regulován automaticky, přetlak je signalizován opticky i akusticky.

Nezávadnost ovzduší v kabině hlídá přístroj Gas Alert Micro Clip XL, který sleduje koncentraci kyslíku a oxidu uhelnatého. Situaci zobrazuje na displeji v reálném čase. Pro průzkumnou činnost je k dispozici přenosný přístroj Gas Alert Micro 5-PID.

V zorném poli řidiče je 7" displej pro sledování obrazu z kamer na obou bocích, vpředu i vzadu. Další zobrazovací panel je určen pro navigaci. V dosahu má řidič rovněž systém vodního ochlazování karoserie a ukazatel množství zbývajícího hasiva v nádrži.

Velitel ze svého stanoviště ovládá lafetovou proudnici na přední části automobilu, vodní chlazení karoserie a všechny funkce požárního čerpadla. Zároveň může kontrolovat teplotu povrchu vozu i okolí. V jeho zorném poli je rovněž výjezdový tablet.

V přední části rámu podvozku jsou přípojné prvky pro vyproštění a tažení vozu a rovněž adaptér pro uchycení elektrického lanového navijáku. Stejný adaptér je i v zadní části automobilu, naviják o tažné síle 50 kN a 25metrovým lanem je uložen v nástavbě.

Na nárazníku je uchycena proudnice Alco APF2DC s ovládáním joystickem z kabiny vozu. Proudnice je v transportní poloze chráněna před poškozením citlivých částí. Její maximální průtok je 2 000 litrů za minutu.

Bezprostřední okolí vozu osvětlují LED světlomety o světelném toku 5 000 lumenů na bocích a v zadní části, na přední straně je otočný pátrací světlomet o světelném toku 3 000 lumenů ovládaný z kabiny vozidla – jak z místa řidiče, tak i velitele.

Výstražné světelné zařízení umožňuje provoz v modrém nebo oranžovém režimu.

O doplňování tlakového vzduchu a dobíjení akumulátorů se stará sdružená zásuvka Rettbox-air u dveří řidiče. Ta se po nastartování samočinně odpojí.

Pro spojení slouží dvojice vozidlových radiostanic – kromě analogové nechybí ani digitální terminál.

Nástavba

Karoserie nástavby je zhotovena ze slitin lehkých kovů, do úložných prostor se přistupuje výklopnými dveřmi v zadní části. Vnější opláštění má zvýšenou odolnost proti mechanickému poškození.

Nádrž na vodu je vyrobena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny. Umístěna je za přepážkou oddělující prostor pro osádku a pojme 2 000 litrů vody.

Přečtěte siPětinápravová velkokapacitní Tatra Záchranného útvaru uveze 21 tisíc litrů vody, vyrobila ji THT Polička

Pod karoserií je namontováno požární čerpadlo THT PJA 1500 poháněné od motoru vozidla. To umožňuje zásah v nízkotlakém režimu – tedy 10 barů – a jeho jmenovitý výkon je 1 500 litrů za minutu.

Rozměry a hmotnosti

Triton je dlouhý 6 271 mm, široký 2 550 mm a vysoký 2 760 mm. Jeho světlá výška je 350 mm a dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm.

Provozní hmotnost vozu je 15 095 kg, celková pak 18 000 kg. Tatra Tritón je modifikací armádní verze Patriot II, dokáže překonat vertikální překážky do výšky 0,5 m, příkop do šířky 0,9 m a stoupavostí 45 stupňů. Brodivost bez přípravy dosahuje hodnoty 1,2 m.

Sdílet