Čtvrtek 25. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasičům podniku Aircraft Industries bude při plnění úkolů pomáhat nová Scania od WISS Czech

Nové hasičské speciální letištní cisternové požární vozidlo Scania P500 CP 28 6×6, vyrobené firmou WISS Czech, mají od konce února roku 2020 k dispozici hasiči Aircraft Industries v Kunovicích.

Vozidlo je konstruováno tak, aby splňovalo veškeré požadavky leteckých předpisů ICAO a je přizpůsobeno potřebám personálu Záchranné a požární služby na letišti Kunovice, kde významně přispěje ke zvýšení bezpečnosti letového provozu.

Tato požární technika je určena především pro zásahy u mimořádných událostí na letišti, ale využívána bude také k povinné asistenční službě při doplňování letadel palivem u motorových zkoušek letounů a k dalším činnostem spojenými s výrobou a provozováním letadel.

Nedílnou součástí je také využití této techniky k zajištění požární bezpečnosti celého areálu společnosti Aircraft Industries.

Podvozek a kabina

Kombinovaný letištní speciál odpovídá moderním standardům a je postaven na třínápravovém podvozku Scania P 500 s připojitelným pohonem všech kol a motorem o výkonu 368 kW.

Podvozkové části jsou chráněny návleky se zvýšenou odolností proti účinkům sálavého tepla.

Kabina je určena pro přepravu šestičlenné posádky. Pro radiokomunikaci slouží analogová a digitální radiostanice zabudovaná v panelu nad sedadlem velitele a čtyři kusy dobíjecích úchytů s ručními radiostanicemi.

Kabina posádky je také vybavena čtyřmi dobíjecími úchyty a ručními svítilnami Survivor Led. Zadní řadu sedadel tvoří multifunkční držáky se sklápěcími boky, v nichž jsou uchyceny izolační dýchací přístroje a mezi opěradly jsou uloženy náhradní tlakové lahve.

V zadní části nástavby je kamera pro sledování prostoru za vozidlem. V prostoru rámu podvozku je instalován elektrický lanový naviják s tažnou sílou 70 kN.

CAS má v místě ovládání čerpadla a v kabině posádky ovládací panel s monitorem o velikosti 7“ s datovou sběrnicí k řízení provozu účelové nástavby typu CAN-bus.

U dveří řidiče je cisterna vybavena 230V zásuvkou pro dobíjení akumulátorových baterií typu Rettbox-air sdruženou s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu, která se při spuštění motoru samočinně odpojí; její součástí je inteligentní nabíjecí zařízení.

Nástavba

Karosérie účelové nástavby je vyrobena ze samozhášivého částečně zatepleného polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny.

V nástavbě se nachází nádrž na vodu o objemu 8 000 litrů, 600litrová nádrž na pěnidlo a práškové speciální hasicí zařízení Gloria PLA s 250 kg prášku.

Na obou stranách účelové nástavby jsou instalovány LED stavoznaky znázorňující množství hasiva v nádrži na vodu a pěnidlo.

V zadní části nástavby vpravo je hygienické výsuvné plato. Součástí tohoto prostoru je spirálová hadice s ofukovací tryskou, napojená je na vzduchovou soustavu CAS.

Nástavba vozidla je vybavena osvětlovacím stožárem o výšce 5 m od země, s pneumatickým vysouváním v provedení se čtyřmi LED světlomety s celkovým světelným tokem 40 000 lm, napojeným na elektrickou soustavu podvozku.

Čerpací jednotka

Bronzová čerpací jednotka RUBERG EUROLINE s výkonem až 4000 litrů za minutu umožňuje současný nízko i vysokotlaký režim a je zabudována v zadní skříni účelové nástavby.

Konstrukce čerpacího zařízení je dvouplášťová, pro dlouhodobé zásahy v zimním období je přímo vyhřívána od motoru podvozku a umožňuje bezproblémové zavodnění čerpadla z nádrže CAS bez použití vývěvy. Pro snížení opotřebení a zamezení chyby obsluhy je CAS vybavena automatickým systémem ovládání vývěvy.

Vysokotlaké zařízení

Vozidlo je vybaveno zařízením prvotního zásahu, které tvoří průtokový naviják s hadicí v délce 60 m, pevně připojenou k vysokotlaké části požárního čerpadla a k proudnici pro hašení vodou i pěnou.

Proudnice je kombinovaná s variabilním tvarem proudu při volitelném průtoku. Průtokový naviják požárního čerpadla je vybaven elektrickým pohonem pro zpětné navíjení hadice. Vysokotlaká část požárního čerpadla pracuje se jmenovitým tlakem 4,0 MPa.

Nárazníková lafetová proudnice

Vozidlo má v přední části kabiny instalovanou nárazníkovou proudnici TORNADO RC MAX-FORCE DUAL PRESSURE s dálkovým kabelovým ovládáním pomocí multifunkčního joysticku z kabiny řidiče a možností nouzového ručního ovládání.

Průtok je 400 – 2000 l/min při tlaku 8 bar, dostřik 50 m při 10 barech. Změna proudu je prováděna taktéž pomocí elektronického ovládání z kabiny. Lafetová proudnice je vybavena automatickou funkcí parkování a nastavení do pohotovostní polohy.

Střešní lafetová proudnice

Na střeše přední části nástavby je umístěna lafetová proudnice, HURRICANE RC DN 80 s průtokem 570 – 3800 l/min a dostřikem 60 m. K vysouvání lafety nad obrys kabiny a nástavby je použit elektropneumatický výsuvný prvek.

Lafetová proudnice je vybavena automatickou funkcí parkování a nastavení do pohotovostní polohy. Ovládání lafety je provedeno elektronickým ovládáním pomocí multifunkčního joysticku z kabiny řidiče z místa velitele s možností nouzového ručního ovládání.

Užití lafetové proudnice je možné i s pěnou.

Petr Pastyřík
Velitel jednotky PO
Aircraft Industries, a.s.
Sdílet