Čtvrtek 25. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Havárie cisterny s kyselinou fosforečnou zablokovala dálnici D1 u Lokte

V sobotu 18. dubna v 8.30 hodin přijal operátor tísňové linky Hasičského záchranného sboru Středočeského kraje informaci o vážné dopravní nehodě kamionu s cisternovým návěsem na dálnici D1 na kilometru 65,5 ve směru z Prahy do Brna, to znamená kousek před křižovatkou Loket na Benešovsku.

Operační důstojník k události vyslal jednotky profesionálních hasičů ze stanic Benešov a Zruč nad Sázavou a jednotku sboru dobrovolných hasičů obce Čechtice. Podle prvotního ohlášení sjela souprava při nehodě do příkopu, kde se převrátila na pravý bok, ale přední částí zasahovala do odstavného pruhu. Řidič z kabiny vylezl bez zranění.

Hasiči po příjezdu na místo zjistili, že z cisterny uniká přepravovaná látka, která podle přepravních listin a UN kódu byla označena jako kyselina fosforečná, v cisterně se jí mělo nacházet 24 tun. Velitel zásahu ve spolupráci s Policií ČR nechal ihned uzavřít dálnici ve směru do Brna.

Zároveň požádal o vyslání další jednotky – a to ze stanic Vlašim. Poplach byl vyhlášen také jednotce sboru dobrovolných hasičů Zruč nad Sázavou, která byla v pohotovosti na vlastní zbrojnici pro případ vzniku další mimořádné události, neboť se dal u nehody očekávat déletrvající zásah.

Mezitím se hasičům v ochranných přetlakových oblecích podařilo vytvořit ve spolupráci s přizvaným bagristou tři provizorní hráze, aby se unikající kyselina nedostávala dál. Řídícím důstojníkem byl také dán požadavek přepravní firmě na vyslání náhradní cisterny, do které se látka posléze začne přečerpávat.

Náhradní cisterna dorazila okolo poledne. Hasiči ve spolupráci s přivolanou vyprošťovací firmou provedli neutralizaci uniklé kyseliny pomocí vápna. Veškeré postupy ohledně neutralizace byly konzultovány se specialisty z Chemické laboratoře HZS Středočeského kraje v Kamenici. Podle hrubých odhadů došlo k úniku asi dvou tun přepravované látky.

Kompletně se hasičům podařilo kyselinu přečerpat kolem třetí hodiny odpoledne, kdy začalo vlastní vyprošťování soupravy, které trvalo asi hodinu. Hasiči pak neutralizovali poslední zbytky kyseliny, poté bylo místo předáno správci komunikace a sanační firmě, která na místě bude provádět odtěžení kontaminované zeminy.

O havárii i postupu záchranných prací byli informováni pracovníci České inspekce životního prostředí. Odklon za uzavřený desetikilometrový úsek z křižovatky Soutice na 56. kilometru řídily policejní hlídky. Provoz ve směru do Brna byl obnoven krátce před 17. hodinou, sanační práce budou pokračovat do nočních hodin.

Sdílet