Čtvrtek 25. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Do města Luže dorazila nová Scania od firmy KOBIT-THZ, vůz disponuje elektrickým předehřevem motoru

V březnu roku 2019 rozhodlo Zastupitelstvo města Luže o pořízení nové cisternové automobilové stříkačky pro místní jednotku sboru dobrovolných hasičů.

Zásadním argumentem bylo získání dotace od Ministerstva vnitra z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů ve výši 2,5 milionu Kč a zároveň dotace od Pardubického kraje ve výši 500 tisíc Kč.

Nový automobil dodala na základě výběrového řízení firma KOBIT – THZ za 7 831 725 korun včetně DPH, jednotka jej převzala rok po zmiňovaném rozhodnutí města.

Nová Scania pro jednotku hasičů v Luži je podle mě nesporně přínosnou investicí do našeho města, a především našich občanů. Město může investovat do staveb a nových projektů spoustu peněz, ale bez perfektní ochrany majetku a životů občanů by to mohlo být bezpředmětné.

Jsem ráda, že se podařila dobrá věc a věřím, že vozidlo je nyní v rukou těch správných nadšených lidí, pro které je hasičina nedílnou součástí života. Tak ať dobře slouží!

řekla při slavnostním předání starostka města Luže Veronika Pešinová

Podvozek

Cisternová automobilová stříkačka je postavena na třínápravovém šasi Scania P500 B6×6HZ řady XT o rozvoru náprav 4 300, respektive 1 450 mm. Nápravy jsou vybaveny uzávěrkami diferenciálů, odpruženy jsou listovými péry – nechybí ani torzní stabilizátory. Brzdy jsou bubnové.

O pohon se stará řadový vznětový šestiválec DC13 146 o objemu 12,7 litru. Jeho maximální výkon je 368 kW při 1 900 otáčkách za minutu, maximální krouticí moment je 2 500 Nm. Agregát splňuje emisní normu Euro 5.

Dvanáctistupňová převodovka GSRO905R je automatizovaná se systémem Opticruise a s retardérem R3500.

Kabina Crew Cab CP28L je čtyřdveřová, šestimístná, vybavená klimatizací a nezávislým vytápěním. Na jejím levém boku je sdružená zásuvka pro dobíjení a konzervaci akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu Rettbox-air. Zásuvka je napojená na tlakovou soustavu vozidla a na systém inteligentního dobíjecího zařízení akumulátorových baterií, zároveň napájí elektrický předehřev motoru, kterým je vůz vybaven.

Pro spojení slouží analogová vozidlová radiostanice Hytera. V prostoru ovládacího panelu čerpadla v zadní části automobilu je umístěn mikrofon a reproduktor jako druhé obslužní místo této radiostanice. Kabina osádky je vybavena čtyřmi dobíjecími úchyty pro ruční radiostanice Motorola CP 140 a šesti pro ruční svítilny.

V dosahu sedadla velitele je v dobíjecím úchytu umístěn tablet Samsung Galaxy TAB A. Pro napájení tabletu je použita samostatně jištěná zásuvka.

V zorném poli řidiče je v přístrojové desce integrován displej couvací kamery. Ta je vyhřívaná a odolná proti prachu i vodě.

Osvětlení zadní části kabiny osádky je provedeno ve dvou režimech a to intenzivní a se sníženou svítivostí. Výstražné světelné zařízení je červenomodré kombinace. Na zpětných zrcátkách jsou pracovní LED světlomety o světelném toku 1 000 lumenů, osvětlující boky automobilu.

V opěradlech druhé řady sedadel jsou uchyceny čtyři dýchacími přístroje, zbývající dva jsou uloženy jinde v kabině. Mezi opěradly je trojice náhradních tlakových lahví.

Přední část kabiny je v prostoru rámu podvozku vybavena elektrickým lanovým navijákem Ramsey Winch s tažnou sílou ve vodorovné rovině 50 kN. Lanový naviják je vybaven šnekovou převodovkou a jištěním proti přetížení, pracovní prostor navijáku je vybaven osvětlením.

Vedle navijáku je uchycena dálkově ovládaná lafetová proudnice PROTEK s možností plynulé změny tvaru výstřikového kužele s nastavitelným průtokem v rozsahu od 200 do 800 litrů za minutu a délkou účinného dostřiku plným proudem 30 metrů. Rozsah pohybů proudnice od svislé roviny je –90 ° až +90 ° a od vodorovné roviny –45 ° až +90 °.

Scania vykazuje zvýšenou odolnost proti účinků sálavého tepla na rozvodech tlakového vzduchu, na elektrických vodičích a na rozvodu paliva v místech, kde nejsou chráněny podvozkovou částí.

Pro zvýšení odolnosti jsou použity ochranné prvky, které dlouhodobě odolávají teplotě 200 °C a po dobu 15 minut odolávají teplotě 1000 °C.

Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm.

Nástavba

Karoserie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení. Řešena je modulově – mezi přední a zadní skříní je uložena nádrž na hasivo z nerezavějící o­celi.

Pro usnadnění přístupu k požárnímu příslušenství jsou u předních schrán na obou stranách automobilu plošné stupačky.

Na obou stranách nástavby jsou umístěny LED stavoznaky znázorňující množství hasiva v nádrži na vodu a v nádrži na pěnidlo. Stavoznaky zobrazují stav: prázdná, čtvrt, půl, tři čtvrtě a plná nádrž – vody Scania uveze 8 500 litrů, pěnidla 510 litrů.

Nástavba je na horní pochůzné plošině vybavena přípojným prvkem pro lafetovou proudnici.

Mezi kabinou a nástavbou je uchycen pneumaticky vysouvaný osvětlovací stožár THZ LED o maximální výšce 5 metrů od země s 24V světlomety s celkovým světelným tokem 20 000 lumenů.

Světlomety jsou orientovány do jednoho směru. Naklápění podle vodorovné osy a otáčení osvětlovacího stožáru podle svislé osy v rozsahu 0 – 360 ° je možné pomocí dálkového ovládání s přípojným kabelem.

Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy a to i po uvolnění parkovací brzdy. Napájení je řešeno z 24V elektrické soustavy podvozku.

Čerpací zařízení THZ 3000 dosahuje jmenovitého výkonu 3 000 litrů za minut upři tlaku 10 barů. Čerpadlo umožňuje pracovat i ve vysokotlakém režimu – tedy 40 barů a rovněž kombinovaný provoz. Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací.

Hygienické prostředky tekuté mýdlo v dávkovacím zásobníku a papírové ručníky jsou uloženy v pravé zadní skříni na výsuvném prvku, do tohoto prostoru je vyvedena hadice s uzavírací armaturou, která je napojená na nádrž na vodu a je určena k základní hygieně osádky.

Součástí tohoto prostoru je spirální hadice s ofukovací tryskou, která je napojena na tlakovou vzduchovou soustavu vozu.

Pro barevnou úpravu CAS je použita bílá barva RAL 9003 a červená barva RAL 3000.

Sdílet