Úterý 11. srpna 2020, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner Eurofire termokamera

Obec Jablůnka pořídila svým hasičům Tatru Terra, zářivě červená cisterna je vybavena automatickou převodovkou

Do Jablůnky na Vsetínsku zamířila z dílen THT Polička nová cisternová automobilová stříkačka Tatra Terra. S pořízením automobilu za 7 833 540 korun včetně DPH obci pomohla Česká kancelář pojistitelů z Fondu zábrany škod.

Podvozek

Vůz je postaven na dvounápravovém šasi T 815–2T5RA3 s pneumaticky připojitelným pohonem předních kol a uzávěrkami všech diferenciálů. Zadní náprava je osazena zkrutným stabilizátorem a odpružena vinutými pružinami a vzduchovými vlnovci. Všechny brzdy jsou kotoučové.

Naftový osmiválec o výkonu 325 kW splňuje emisní normu Euro 5 a je spřažen s automatickou převodovkou Allison s hydrodynamickým měničem.

V přední části vozu je na podélnících rámu uchycen elektrický lanový naviják s tažnou silou 50 kN a jištěním proti přetížení. Vedle něj je namontována dálkově ovládaná lafetová proudnice o průtoku 400 až 1 500 litrů za minutu.

Čtyřdveřová kabina je šestimístná, vybavená klimatizací a topením nezávislým na chodu motoru a jízdě. V opěradlech zadní řady sedadel jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů, mezi nimi je trojice náhradních tlakových lahví. Zbývající dva dýchací přístroje jsou uloženy v kabině Tatry.

Nechybí centrální zamykání s možností uzamčení při běžícím motoru. Na levém boku je sdružená zásuvka pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu, po nastartování se samočinně odpojí.

V pěti dobíjecích úchytech jsou uloženy ruční radiostanice, v jednom ruční digitální terminál, dalších šest dobíjecích úchytů je určeno pro svítilny.

Pro spojení slouží vozidlová analogová radiostanice a vozidlový digitální terminál. Druhé obslužné místo vozidlových radiostanic je v zadní části Tatry u ovládacího panelu čerpadla.

Velitel má v dosahu pracovní světlomet a výjezdový tablet, zároveň může ze svého místa ovládat nárazníkovou lafetovou proudnici či měnit tóny zvukového výstražného zařízení.

Terra dokáže brodit klidnou vodou do hloubky až 1 200 mm, proti sálavému teplu je podvozek chráněn speciálními návleky – odolá teplotám až 200 °C, krátkodobě až 1 000 °C.

Nástavba

Karoserie účelové nástavby je vyrobena z profilů ze slitin lehkých kovů spojených technologií prizmatických šroubovaných spojů a oplechována hliníkovým plechem za použití technologie lepení.

Nádrže na vodu a pěnidlo tvoří jeden celek z nerezavějící oceli, Terra v nich uveze 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla. Aktuální množství hasiva signalizují LED stavoznaky na obou bocích automobilu.

Čerpací zařízení THT PKA 2000–250 dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu při tlaku 20 barů a 250 litrů za minutu ve vysokotlakém režimu – tedy při 40 barech. Vybaveno je automatickou vývěvou s možností ručního vypnutí.

Přiměšovací zařízení umožňuje přimísení pěnidla v rozsahu 0 až 6 %, přiváděno je do sání vodního čerpadla.

Mezi kabinou a nástavbou je namontován pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár se čtyřmi 24V LED světlomety o celkovém světelném toku 20 000 lumenů. vybaven je funkcí samočinného složení do přepravní polohy. Ovladač je umístěn v zadní části Tatry a je vybaven 5metrovým kabelem.

V pravé zadní schráně je výsuvné plato s hygienickými prostředky – tedy s vodou, tekutým mýdlem a papírovými ručníky. Nechybí spirální hadice s ofukovací tryskou.

Rozměry a hmotnosti

Terra v červeném odstínu RAL 3024 je dlouhá 8 270 mm, široká 2 500 mm a vysoká 3 020 mm. Její provozní hmotnost je 12 500 kg, vnější obrysový průměr zatáčení 19 metrů.

Sdílet
Banner Probo