Středa 24. dubna 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nový Volkswagen Transporter od KOBITu využívají vyšetřovatelé příčin požárů HZS Pardubického kraje na stanici v Chrudimi

Počátkem roku 2020 příslušníci zjišťování příčin vzniku požárů HZS Pardubického kraje v územním odboru Chrudim obdrželi automobil Volkswagen Transporter 6.0 kombi L1Z, který má zlepšit a zjednodušit jejich činnost.

Požární automobil je určen pro vyšetřovatele požárů, po deseti letech služby nahradil Nissan X-Trail, který byl následně předán do užívání veliteli stanice Hlinsko.

Celkové rozměry

Délka vozidla je 5 304 mm, šířka 1 904 mm, výška bez rampy zvláštního výstražného světelného zařízení 1 970 mm a celková hmotnost nepřesahuje 3 500 kg. Výrobce uvádí maximální rychlost 179 km/h. Jde o karoserii s nízkou střechou a rozvorem 3 400 mm.

Podvozek

Automobil je vybaven systémem pohonu všech kol 4Matic, světlá výška pod nápravami lehce přesahuje 200 mm.

Kola pohání naftový motor o zdvihovém objemu 1 968 cm3 a maximálním výkonu 110 kW při 3 250 otáčkách a splňuje emisní normu Euro 6. Převodovka je manuální, šestistupňová. Dále je vozidlo opatřeno tažným zařízením A50-X.

Kabina

Podle zadávací dokumentace veřejné zakázky muselo být vozidlo dodané jako osmimístné, aby se mohla vyjmout prostřední řada sedadel a tím – jako u automobilů dopravní policie – vznikl konferenční prostor. Dopravní policie má s touto úpravou interiéru letité zkušenosti a na místech událostí tráví stejně jako vyšetřovatelé požárů mnoho času.

Znamenalo to vytvořit během přestavby vozidla pevnou přepážku na oddělení kabiny od nákladového prostoru.

Sedadlo řidiče je polohovatelné, sedadlo spolujezdce pak otočné o 180° proti směru jízdy.

Standardní výbavou vozidla je klimatizace, tempomat, přední a zadní parkovací senzory, přední mlhová světla, elektrické ovládání předních oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, monitorování tlaku v pneumatikách a autorádio s dotykovým panelem.

Nadstandardní výbavou je pro chladné zimní měsíce vzduchové nezávislé topení, tmavá zadní skla a alternátor s vyšším výkonem. Do budoucna se uvažuje o pořízení couvací kamery.

V prostoru řidiče a spolujezdce se stalo problematickým umístění tabletu a mobilní radiostanice. Vzhledem k otočnému sedadlu a airbagu spolujezdce byl výběr místa velmi zúžený.

Po vyrobené konstrukci se zachycením do palubní desky se tablet umístil do jejího středu. Stal se manipulovatelný a při jízdě ho může mít vyšetřovatel požárů před autorádiem, kde je na něj dobře vidět. Mobilní radiostanice byla umístěna do mezery mezi přihrádku v palubní desce a airbag spolujezdce.

Po vyjmutí prostřední řady sedadel vznikl prostor pro umístění konferenčního stolku. Tento prostor je zcela vhodný pro potřebné podání vysvětlení osob. Najednou mohou vysvětlení podávat až tři osoby a lze s nimi mít zároveň oční kontakt.

Praktický pevný stolek slouží pro sepisování veškeré dokumentace, kterou má vyšetřovatel požárů k dispozici, včetně úředního záznamu o podání vysvětlení. Dokumentaci může sepisovat buď ručně, nebo použít notebook.

Vestavba

Vestavbu vyrobila společnost KOBIT – THZ CZ, s.r.o., ve Slatiňanech. Úpravou vozidla v něm vzniklo i místo pro případné převléknutí.

Do nákladového prostoru byl umístěn hliníkový skelet, do kterého byly zabudovány dvě hliníkové zásuvky a jeden vertikální výsuv. Nákladový prostor je přístupný zezadu dvoukřídlými dveřmi.

Výbava automobilu

Vozidlo je vybaveno podle technických podmínek již zvláštním výstražným světelným zařízením modré a červené barvy s doplňkovými svítilnami za čelním sklem, v přední masce vozidla a na bocích v přední části vozidla. Při zatažení ruční brzdy se rozblikají oranžová výstražná světla v oknech zadních dveří.

Okna v prostřední a zadní části jsou zakryta černou folií.

O dobíjení a konzervaci akumulátorů se stará zásuvka CEE na levé straně vozu, kde se nachází i zásuvka na 12 V. Součástí modulu pracoviště jsou dva konzervátory autobaterií, trakční baterie 12 V 110 Ah a měnič napětí na 230 V.

Na stolku jsou připevněny dva nabíjecí úchyty s ručními svítilnami Survivor, které jsou neustále dobíjeny.

Pod pracovní deskou najdeme dvojici 230V zásuvek a šesti zásuvek na 12 V. Dále je vybaven dvěma výsuvnými zásuvkami, ve kterých se nachází psací potřeby, notebook, tiskárna, tiskopisy, gumové rukavice a číselné terčíky k označení stop.

Zásuvky jsou opatřeny zámkem kvůli případnému vysouvání za jízdy. Minilednička se nachází v zadním výklenku stolku za zásuvkami. Mezi pracovní deskou a zásuvkami vznikl ohraničený prostor pro tiskárnu a fotoaparát. Celý prostor je osvětlený přidaným světlem nad stolkem ve dvou intenzitách svícení.

Na hliníkovém skeletu v nákladovém prostoru je umístěný teleskopický žebřík.

V pravé spodní části skeletu se nachází hliníková vana o šířce 420 mm, délce 990 mm a hloubce 330 mm pro převoz vzorků (např. mikrovlnná trouba, fritovací hrnec) k provedení požárně technické expertizy.

Nad hliníkovou vanou je vertikální výsuv se zavěšeným vzduchovým dýchacím přístrojem, hasicím přístrojem PHP PG6, pákovými nůžkami a polní lopatkou.

V levé straně nákladového prostoru jsou umístěné dvě zásuvky o rozměrech 670 × 770 × 100 mm. V horní polici nalezneme termokameru FLIR, lehkou přilbu Dräger, obalový materiál na vzorky (Al folie, smršťovací folie, papírové a igelitové pytle), výstražnou vestu s nápisem „Vyšetřovatel požárů“ a pracovní rukavice.

Ve spodní polici je umístěno přenosné LED světlo s baterií zn. PELI, kufr s nářadím a čtyři přepravky s vybavením pro odběry vzorků, kde se mimo jiné nachází i měřidla, laserový teploměr, jednorázové obleky, mycí a čisticí prostředky, roušky a respirátory, řezací potřeby a mnoho dalšího.

Ve spodní části vznikl prostor pro teleskopický stožár pro LED světlo značky PELI, zásahový oděv, přilbu a obuv vyšetřovatele požárů. Celý prostor se samostatným vypínačem v nákladovém prostoru je osvětlený a je v něm dostatek místa pro případně zakoupený dron.

Závěr

Působiště chrudimských vyšetřovatelů požárů o rozloze téměř 1 000 km2 je velice rozmanité. V nejsevernějším místě se v Polabské nížině nachází největší město Chrudim, které leží v nadmořské výšce 240 m n. m., a naopak nejjižněji v nadmořské výšce 582 m n. m. na Českomoravské vrchovině se nachází druhé největší město okresu Hlinsko.

Nejvíce je rozdílnost nadmořských výšek patrná v zimě. Zatímco v Chrudimi nesněží, v Hlinsku může napadat až 20 cm sněhu. Dalším těžce přístupným územím v okrese jsou Železné hory v okolí měst Třemošnice a Seč.

V tomto území se nachází nejvíce lesních cest. Z důvodu specifické geografické polohy Pardubického kraje vyšetřovatelé požárů při výběru vyšetřovacího automobilu volili kompromis mezi silničním a terénním vozidlem.


Transporter si již během tří měsíců vyzkoušeli všichni chrudimští vyšetřovatelé požárů a k zásahům najezdili stovky kilometrů. Oproti předchozímu Nissanu X-Trail jde o vozidlo větších rozměrů a všichni se shodli na tom, že se jedná o skvělý automobil vhodný pro zjišťování příčin vzniku požárů, protože má vynikající jízdní vlastnosti a podání vysvětlení svědků a zapisování do protokolů je mnohem jednodušší.

Také uspořádání nákladového prostoru je přehlednější a vyšetřovatelé požárů tak mají vše po ruce. Celková cena vozidla s přestavbou činila 1 608 288 Kč včetně DPH.

V současné době obdržel HZS Pardubického kraje další tři vozidla Volkswagen Transporter 6.0, které upravuje do stejné podoby a do konce roku budou všechny územní odbory v kraji vybavení totožnými vozidly pro příslušníky ZPP.

mjr. Mgr. Martin Vojta, vedoucí pracoviště prevence ÚO Chrudim
plk. Ing. Josef Jelínek, náměstek pro prevenci a CNP
foto nprap. Michal Mrázek
Sdílet