Sobota 20. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Dva vlaky se střetly u Českého Brodu, zranění utrpěly desítky cestujících, strojvedoucí zemřel

V úterý 14. července v 21.37 hodin přijalo Krajské operační a informační středisko HZS Středočeského kraje hlášení o vážné železniční nehodě dvou vlaků u Českého Brodu na Kolínsku.

Událost se stala na trati č. 011 těsně před vjezdem do Českého Brodu ve směru od Prahy na drážním kilometru 378,4. Podle prvních informací z místa nehody narazila osobní souprava CityElefant s více než stovkou cestujících do stojícího nákladního poštovního vlaku.

Přední část dvoupodlažní elektrické jednotky zůstala po nárazu zaklíněna do zadního nákladního vozu, navíc byla setrvačností nadzvednuta mimo koleje.

Vzhledem k závažnosti nehody byly na místo postupně vyslány jednotky ze třetího poplachového stupně. U události tak zasahovali profesionální hasiči ze stanic Český Brod, Kladno, Kolín, Kutná Hora, Nymburk, Říčany a Stará Boleslav, jednotky podniku Správa železnic z Nymburka a Prahy a jednotky sboru dobrovolných hasičů obcí Poříčany, Škvorec a Úvaly.

Pro zajištění tepelného komfortu pasažérů vyjely ze stanic v Mladé Boleslavi a ve Slaném evakuační autobusy. O mezikrajskou spolupráci byli požádáni kolegové HZS hl. m. Prahy ze stanice HS-7 Smíchov, kteří disponují speciálním vyprošťovacím kontejnerem.

Pro lepší koordinaci záchranných prací byl vytvořen štáb velitele zásahu, jehož členy byli i zástupci drážních hasičů, Policie ČR a zdravotnické záchranné služby. Hasiči společně se zdravotníky začali s ošetřováním zraněných lidí, které postupně vynášeli na stanoviště, kde byli ranění tříděni metodou START.

Dva těžce zranění pacienti byli transportováni do nemocnic v Praze a Českých Budějovicích letecky přivolanými vrtulníky. Osm středně těžce a dvacet pět lehce zraněných osob rozvezly posádky zdravotnické záchranné služby sanitkami do nemocnic v Kolíně, Nymburku a v Praze.

Část hasičů a policistů pročesávala okolí nehody pro případ, kdyby někdo z cestujících v šoku opustil vlak a zůstal například ležet v poli se zraněním.

V pátrání pomáhal i vrtulník s termovizí. Kvůli velké tmě byl celý prostor kolem nehody a ošetřování zraněných nasvícen osvětlovacími balony a mobilními reflektory.

Začalo také vyhledávání pohřešovaného strojvůdce osobního vlaku, který byl nakonec nalezen bez známek života ve zdemolované kabině.

Při vyprošťování těla spolupracovali středočeští hasiči s pražskými i drážními kolegy, neboť bylo nutné vykolejený vůz nejprve řádně stabilizovat a pak postupně rozřezávat.

Operační středisko k nehodě vyslalo i šest členů týmu posttraumatické péče, kteří poskytli některým cestujícím psychologickou­ pomoc.

Většina osob z havarovaného vlaku pak byla odvezena evakuačními autobusy na vybraná stanoviště, ze kterých budou pokračovat náhradní dopravou.

Asi hodinu po půlnoci nechal velitel zásahu snížit poplachový stupeň na druhou úroveň a začal s redukcí zasahujících jednotek, které se po sbalení materiálu vracely na své stanice a zbrojnice.

Před třetí hodinou si ale na místo vyžádal vyprošťovací tank od drážních hasičů z pražské Michle.

Tříkolejná trať byla po celou dobu vyšetřování uzavřena a železniční doprava na hlavním tahu mezi Prahou a Kolínem byla až do středečních ranních hodin odkláněna přes Lysou nad Labem.

O týlové zabezpečení se postarali členové Českého červeného kříže z Prahy, kteří pro všechny zasahující složky zajistili ve své mobilní základně teplé i studené nápoje a drobné občerstvení.

Nepřímo se do zásahu zapojily i dobrovolné jednotky z Kostelce nad Černými lesy, Mnichovic a Říčan, které kvůli udržení akceschopnosti držely zálohy na svých zbrojnicích.

15.07.2020

Na místě došlo k oddělení obou souprav, které budou následně nakolejeny a odtaženy. Kolem 10. hodiny bude obnoven provoz po 2. TK, vlaky budou místem projíždět sníženou rychlostí 20 km/hod.

Některé vlaky jedoucí z Prahy budou vedeny odklonem přes Nymburk, vlaky jedoucí do Prahy pak odklonem přes Benešov. Plné obnovení provozu předpokládáme ve večerních hodinách.

Ladislav Holomčík
HZS Středočeského kraje
Sdílet