Sobota 27. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Do Tovačova dorazila nová Scania, vůz pro místní jednotku dobrovolných hasičů vyrobili ve firmě KOBIT – THZ

Firma KOBIT – THZ dodala do obce Tovačov novou cisternovou automobilovou stříkačku na podvozku Scania. S pořízením vozu za 7 834 750 korun včetně DPH obci pomohla Česká kancelář pojistitelů z Fondu zábrany škod.

Podvozek

Dodavatel zvítězil ve výběrovém řízení s nabídkou automobilu na podvozku Scania P 440 B4×4 HZ řady XT a prodlouženou kabinou pro mužstvo Crew Cab CP31L.

Šasi je dvounápravové o rozvoru 4 550 mm, obě nápravy jsou odpruženy listovými pružinami a jsou osazeny torzními stabilizátory, nechybí uzávěrky diferenciálů.

Brzdy jsou na všech kolech bubnové, pomáhá jim retardér R3500, který je součástí dvanáctistupňové automatizované převodovky GRS905R se systémem Opticruise. Hasiči ji zde požadovali ve verzi se spojkovým pedálem.

O pohon se stará řadový třináctilitrový šestiválec DC13 153 o výkonu 324 kW a krouticím momentu 2 300 Nm. Agregát splňuje emisní normu Euro 5 systémem seketivní katalytické redukce.

V šestimístné kabině nechybí 3kW nezávislé topení či klimatizace. U dveří řidiče je sdružená zásuvka pro doplňování tlakového vzduchu a dobíjení akumulátorů Rettbox Air. Sdružená zásuvka je napojená na tlakovou soustavu vozidla a na systém inteligentního dobíjecího zařízení akumulátorových baterií.

Systém je vybaven zařízením, které při připojení sdružené zásuvky zajistí oddělení dobíjení akumulátorových baterií od elektrické soustavy podvozku a současně zajistí dodávku elektrického proudu pro funkčnost komunikačních prostředků a jiných přístrojů. Součástí sdružené zásuvky je proudový chránič.

Pro spojení slouží dvojice vozidlových radiostanic – krom analogové je v kabině nainstalován i digitální terminál. V prostoru ovládacího panelu čerpací jednotky v zadní části vozu je umístěn mikrofon a reproduktor jako druhé obslužní místo analogové vozidlové radiostanice, které lze odpojit samostatným vypínačem.

Kabina osádky je v opěradlech druhé řady sedadel vybavena čtyřmi dýchacími přístroji, mezi nimi jsou náhradní tlakové láhve. Zbývající dýchací přístroje jsou uloženy v kabině osádky, z toho jeden v opěradle velitele.

V kabině najdeme také dva nedobíjecí úchyty pro ruční radiostanice typu Motorola GP 340 a čtyři nedobíjecí úchyty pro ruční radiostanice typu Motorola DP 1400. Dalších šest nedobíjených úchytů slouží pro ruční svítilny typu Survivor ATEX.

Pod druhou řadou sedadel je vytvořen úložný prostor určený pro drobné požární příslušenství, se samostatným LED osvětlením. Sedák druhé řady sedadel je dělen na dvě části. Ve střední horní části kabiny osádky je umístěna úložná police přes celou šíři kabiny osádky přístupná od druhé řady sedadel.

V zorném poli řidiče je v palubní desce integrován 7" displej, na kterém lze zobrazit výstup ze zadní couvací kamery. V dosahu velitele najdeme tablet Galaxy TAB 4 v dobíjecím úchytu a mobilní telefon.

Součástí úložného prostoru je lednice, při napojení CAS na dobíjení funguje lednice v režimu 230 V, při běžném provozu na „podvozkových“ 24 V.

Světelné výstražné zařízení je modročervené kombinace.

Přední část je v prostoru rámu podvozku vybavena elektrickým lanovým navijákem RHINO 12 s tažnou sílou ve vodorovné rovině 51 kN. K osvětlení pole práce pro činnost lanového navijáku jsou pod předním oknem instalovány čtyři pracovní světlomety umístěné na samostatném trubkovém rámu. Samotný lanový naviják je osvětlen LED světlem umístěném na spodní části trubkového rámu, toto osvětlení se zapíná v prostoru řidiče.

Pod nárazníkem je asanační lišta se třemi hubicemi, nechybí nárazníková proudnice Protek Styles elektronickým ovládáním pomocí multifunkčního joystiku. Proudnice dosahuje průtoku 750 litrů za minutu při tlaku 8 barů a její maximální dostřik je 30 metrů.

CAS je vybavena v předních stupačkách na obou stranách jedním LED pracovním světlometem, který osvětluje prostor podél boku vozu, další dva světlomety jsou v prostoru rámu v zadní části automobilu. Zapnutí pracovních světlometů je umožněno z místa řidiče a je nezávislé na zařazeném zpátečním rychlostním stupni.

Scania dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm. Dlouhá je bez navijáku 8 200 mm, široká 2 550 mm a vysoká 3 100 mm.

Nástavba

Karosérie účelové nástavby je vyrobena z plechů ze slitiny lehkých kovů s hladkým povrchem (kromě pochůzných částí) a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení.

Nástavba je pro usnadnění přístupu k požárnímu příslušenství po obou stranách opatřena plošnými stupačkami o nosnosti 250 kg. Každá stupačka je na vnějších rozích osazena blikajícím LED světlem oranžové barvy automaticky spínaným při otevření.

Na obou stranách nástavby jsou umístěny LED stavoznaky znázorňující množství hasiva v nádrži na vodu a v nádrži na pěnidlo. Stavoznaky zobrazují stav: prázdná, čtvrt, půl, tři čtvrtě a plná nádrž – ta u Scanie představuje 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.

Cisterna je v prostoru mezi kabinou a nástavbou vybavena pneumaticky vysouvaným osvětlovacím stožárem THZ LED 24/230 s možností vysunutí do výšky až 5 metrů od země se dvěma 24V světlomety s celkovým světelným tokem 30 000 lumenů a krytím IP 44. Světlomety jsou orientovány do jednoho směru.

Jejich naklápění podle vodorovné osy a otáčení osvětlovacího stožáru podle svislé osy v rozsahu 0 – 360 ° je možné pomocí dálkového ovládání s přípojným kabelem o délce 5 metrů, které je umístěno v prostoru obslužného místa čerpací jednotky.

Ve voze je zabudováno čerpadlo THZ 3000 o jmenovitém výkonu 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů a 250 litrů za minutu při tlaku 40 barů. Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací.

Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy a to i po uvolnění parkovací brzdy. Napájení osvětlovacího stožáru je prioritně z elektrické soustavy CAS, ale lze jej napájet i z elektrocen­trály.

Osvětlení prostoru okolo účelové nástavby je zajištěno neoslňujícími LED světly po celé délce boků a zadní stěny. Osvětlení je možno zapínat a vypínat z prostoru řidiče a z prostoru obslužného místa čerpadla.

Horní pochozí část nástavby je opatřena LED osvětlením, jehož zapnutí se aktivuje sklopením žebříku určeného pro přístup na střechu. Dále zde najdeme přípojný prvek pro lafetovou proudnici.

Hygienické prostředky tekuté mýdlo v dávkovacím zásobníku a papírové ručníky jsou uloženy v pravé zadní skříni na výsuvném úložném prvku, do tohoto prostoru je vyvedena hadice, která je napojená na nádrž na vodu a je určena k základní hygieně osádky. Součástí je spirální hadice s ofukovací tryskou, která je napojena na tlakovou vzduchovou soustavu CAS.

Sdílet