Pondělí 21. září 2020, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner POBP: 970 nádrž

Zářivě červená Scania dorazila do Poličné z Poličky, vůz s automatizovanou převodovkou stál více než sedm milionů korun

Za 7 077 290 korun včetně DPH dodala firma THT Polička do obce Poličná novou cisternovou automobilovou stříkačku Scania. S financováním zářivě červeného automobilu obci pomohla Česká kancelář pojistitelů z Fondu zábrany škod.

Podvozek

Pro stavbu stříkačky bylo použito dvounápravové šasi Scania P440 B4×4HZ s kabinou pro mužstvo CP 28L. Podvozek je vybaven připojitelným pohonem přední nápravy a uzávěrkami diferenciálů.

Obě nápravy jsou osazeny příčným zkrutným stabilizátorem, rozvor mezi nimi je 4 350 mm. Všechny brzdy jsou bubnové.

V přední části je na průběžném rámu uchycen elektrický lanový naviják s tažnou silou 50 kN a jištěním proti přetížení. Pod ním je asanační lišta se třemi hubicemi – ta je pevně připojená k potrubí vedoucímu od požárního čerpadla.

Proti sálavému teplu jsou rozvody vzduchu, paliva a elektřiny chráněny speciálními návleky. Podvozek odolá teplotám do 200 °C, krátkodobě – po dobu 15 minut – až 1 000 °C.

Třináctilitrový řadový šestiválec DC13 153 s př­eplňováním a chlazením plnicího vzduchu splňuje emisní normu Euro 5 a dosahuje výkonu 324 kW. Převodovka GRS 905 se systémem Opticruise je automatizovaná, dvanáctistupňová, se spojkovým pedálem. Nechybí hydrodynamický retardér.

Kabina osádky je vybavena šesti sedadly orientovanými ve směru jízdy. Ve všech opěradlech – s výjimkou řidiče – jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů. Mezi zadními opěradly jsou náhradní tlakové láhve.

V dobíjecích úchytech najdeme ruční svítilny, v dalších jsou ruční radiostanice. Vozidlové radiostanice má Scania dvě – kromě analogové je k dispozici rovněž digitální terminál. Velitel má v dosahu výjezdový tablet.

V zadní části je na pravé straně výsuvný stolek s LED osvětlením. Pracovní LED světla jsou rovněž na držácích obou bočních zrcátek.

Scania dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm.

Výstražné světelné zařízení je modročervené barvy, kromě svítilen vpředu a vzadu najdeme přídavná LED světla rovněž na bocích na stupačkách k předním dveřím.

O dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu se stará sdružená zásuvka Rettbox-air na levém boku vozu za kabinou osádky. Po nastartování se samočinně odpojí.

Nástavba

Karoserie účelové nástavby je vyrobena z profilů ze slitin lehkých kovů a olepena hliníkovým plechem.

Nádrž na vodu a pěnidlo tvoří jeden celek a je vyrobena z nerezavějící oceli. Scania pojme 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.

Čerpací zařízení THT PKA 2000 – 250 dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu, ve vysokotlakém režimu – při tlaku 40 barů – pak 250 litrů za minutu, samozřejmostí je možnost kombinovaného provozu. Přiměšovací zařízení sestává z proudového přiměšovače a ručně nastavitelné regulační klapky.

Na horní pochůzné plošině nástavby je přípojný bod pro lafetovou proudnici.

O osvětlení bezprostředního okolí nástavby se starají LED světla zapuštěná do okapnic na obou bocích a v zadní části nástavby. Pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár je osazen čtyřmi 24V LED světly o celkovém světelném toku 20 000 lumenů. Jeho ovládač je umístěn u obslužného panelu čerpadla.

Rozměry a hmotnosti

Scania je dlouhá 8 350 mm, široká 2 550 mm a vysoká 3 300 mm. Její provozní hmotnost je 12 200 kg, vnější obrysový průměr zatáčení 19 metrů.

Sdílet
Banner hts jirny vole ne žádný slabý 970 OK