Čtvrtek 18. dubna 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Do Bohuslavic dorazila nová Scania, cisterna ve službě u místní dobrovolné jednotky nahradí vysloužilou Tatru

V sobotu 22. srpna 2020 odpoledne se v Bohuslavicích na Opavsku konalo slavnostní svěcení nové cisternové automobilové stříkačky. Vůz na podvozku Scania dodala firma THT Polička za 7 719 800 korun včetně DPH, s financováním pomohl Fond zábrany škod a Moravskoslezský kraj.

Podvozek

Cisternová automobilová stříkačka je postavena na třínápravovém šasi Scania P440 B6×6 HZ. Řadový šestiválec DC13 o výkonu 324 kW splňuje emisní normu Euro 5 a dosahuje krouticího momentu 2 300 Nm v rozasu 1 000 až 1 300 otáček za minutu.

Převodovka GRSO 905 je automatizovaná se systémem Opticruise a bez spojkového pedálu. Vybavena je hydrodynamickým retardérem s ovládáním v dosahu volantu a přes brzdový pedál.

Všechny tři nápravy s bubnovými brzdami jsou vybaveny uzávěrkou diferenciálu, první a třetí navíc příčným torzním stabilizátorem. Odpruženy jsou parabolickými listovými pery, pohon předních kol je připojitelný.

V přední části vozu je uchycen elektrický lanový naviják s tažnou silou 50 kN a jištěním proti přetížení. Vedle něj je lafetová proudnice, kterou může ovládat velitel vozu z kabiny joystickem.

K dispozici má velitel rovněž základní kontrolní a ovládací prvky příslušné části čerpacího zařízení. Proudnice umožňuje plynule nastavit průtok v rozsahu 200 – 800 litrů za minutu a její dostřik je 30 metrů.

Kabina s nezávislým vytápěním a automatickou klimatizací je šestimístná, v opěradlech zadní řady sedadel jsou uloženy dýchací přístroje, mezi nimi pak náhradní tlakové láhve.

Přední sklo je elektricky vyhřívané, v šesti dobíjecích úchytech najdeme ruční svítilny. V zorném poli řidiče je na displeji zobrazován výstup ze zadní couvací kamery, velitel má v dosahu výjezdový tablet. Pro spojení slouží vozidlový digitální terminál.

Scania dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm. Na každém zpětném zrcátku je LED světlomet pro osvětlení okolí vozu. Výstražné světelné zařízení je modročervené kombinace.

Pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu slouží 230V sdružená zásuvka Rettbox-air, která se po nastartování samočinně odpojí.

Nástavba

Nástavba je u této velkokapacitní stříkačky tvořena třemi samostatnými částmi. Přední a zadní je vyrobena z profilů ze slitin lehkých kovů, které jsou spojeny technologií prizmatických šroubovaných spojů a olepena plechem. Mezi nimi je uložena nádrž na hasivo z nerezavějící o­celi.

Ta tvoří jeden celek – do svých útrob pojme 8 500 litrů vody a 510 litrů pěnidla. O dodávku hasiva se stará čerpací zařízení THT PKA 3000 – 250. To umožňuje zásah v nízkotlakém i vysokotlakém režimu, popřípadě kombinovaný provoz. Jeho jmenovitý výkon je 3 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů a 250 litrů za minutu při tlaku 40 barů.

Prostor čerpacího zařízení je vytápěn 4kW topením nezávislým na chodu motoru a jízdě. Přiměšovací zařízení sestává z proudového přiměšovače a ručně nastavitelné regulační klapky. Pěnidlo je přiváděno do sání požárního čerpadla.

Na horní pochůzné plošině nástavby je přípojný bod pro lafetovou proudnici.

Mezi kabinou a nástavbou je uchycen pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár se čtyřmi LED světlomety o celkovém světelném toku 20 000 lumenů. Vysunout jej lze až do výše 5 metrů nad úroveň terénu. Stožár je vybaven funkcí automatického složení do přepravní polohy.

Hygienické prostředky pro základní očistu hasičů u zásahu jsou uloženy v pravé zadní schráně na výsuvném prvku. K dispozici je mýdlo, voda, papírové ručníky i tlakový vzduch.

Rozměry a hmotnosti

Zářivě červený automobil je dlouhý 9 950 mm, široký 2 550 mm a vysoký 3 150 mm. Jeho provozní hmotnost je 15 000 kg.

Sdílet