Čtvrtek 25. unora 2021, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Řidič dbal více rad navigace, než vlastního rozumu

Dne 3. 5. 2010 v 17:38 hod. byli hasiči požádáni o asistenci po dopravní havárii nákladní soupravy v systému ADR ve Zlíně. Na místo vyjela jednotka profesionálních hasičů ze Zlína s jedním zásahovým vozem. Po příjezdu na místo bylo zjištěno, že v části Štákovy Paseky došlo k havárii nákladního auta zn. Volvo s přívěsem a nákladem tlakových lahví na plyn.

Řidič nákladní soupravy se až přehnaně řídil rady navigace, místo svého zdravého rozumu, který v tomto případě evidentně selhal. Důvěra profesionálního řidiče přepravujícího nebezpečný náklad podle pravidel ADR v navigaci byla taková, že vyjel mimo hlavní silniční trasy a se soupravou se pustil do úzkých a lesních cest samot u Zlína. Jeho cílem byl nedaleký Holešov, ale „zkratka" na Vršavu není určena pro běžnou silniční dopravu.

Chybné rozhodnutí řidiče nemohlo skončit jinak než havárií. Snaha o vyjetí z úzkého místa a ze zatáčky u samot byla s nákladem asi 30 tun tlakových lahví nemožná. Řidič svou snahu o vyjetí více než dvacetimetrové soupravy natolik přehnal, že koly hrubě poškodil asfaltový povrch místní komunikace a ohrozil elektrické vedení. Nakonec mu nezbylo než rezignovat a zavolat pomoc.

Policisté, kteří přijeli dopravní havárii šetřit požádali hasiče o preventivní dohlídku u místa nehody. Velitel zásahu od sedmapadesátiletého řidiče zjistil, že tlakové láhve na kyslík a CO2 jsou údajně prázdné. V našem případě se tedy nemohlo jednat o záchranné nebo likvidační práce při vyprošťování nákladní soupravy. Řidiči byl vyslán náhradní vůz pro překládku tlakových lahví, která trvala asi dvě hodiny. Poté se podařilo firmě odpojit návěs a vytáhnout ho ven. Odlehčené nákladní auto popojelo a otočilo se zpět na nedalekém volném místě.

Hasiči se v minulosti setkali už s řadou případů, kdy se nákladní soupravy dostaly do míst bez možnosti výjezdu, ale vždy se jednalo buď o cizince neznající místní silnice nebo o úseky silnic v zimě neudržované. V tomto případě byla ale chyba zcela jinde.



mjr. Ivo Mitáček, Mgr. Bc.
tiskový mluvčí
HZS Zlínského kraje


-swo-

Sdílet