Sobota 24. října 2020, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Firma WISS Czech dodala hasičům z Velké Bystřice zářivě červenou velkoobjemovou Scanii, městu na ni přispěl kraj

Velkoobjemovou cisternovou automobilovou stříkačku s kabinou pro družstvo dodala hasičům města Velká Bystřice společnost WISS Czech. S nákupem zářivě červeného vozu pomohl dotací i Olomoucký kraj, nechyběl příspěvek z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.

Podvozek

Scania je postavena na třínápravovém podvozku P440 s kabinou CP28. Vůz je osazen řadovým přeplňovaným šestiválcem o výkonu 324 kW, samozřejmostí je automatizovaná převodovka se systémem Opticruise a retardérem.

Motor splňuje emisní normu Euro 5, v případě nedostatku AdBlue však neomezuje výkon, dokáže jet i na jednotné palivo F 34 podle vojenských standardů.

Diferenciály všech náprav jsou vybaveny uzávěrkou, standardně jsou poháněna kola zadních náprav, pohon přední je připojitelný.

Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm. Podvozková část odolává sálavému teplu do 200 °C, krátkodobě – po dobu 15 minut – až 1 000 °C.

V šestimístné kabině zvyšuje komfort hasičů nezávislé vytápění a klimatizace s automatickou regulací. Za předním sklem je kamera pro záznam jízdy vozu, velitel má v dosahu výjezdový tablet, řidič v zorném poli 7" displej couvací kamery.

Pro spojení slouží jak analogová radiostanice, tak digitální terminál, druhé obslužné místo je v zadní části vozu u ovládacího panelu čerpadla.

Dýchací přístroje pro posádku jsou uloženy v opěradlech zadní řady sedadel a v nástavbě automobilu. Pro uložení a dobíjení ručních radiostanic slouží šestice úchytů, v dalších šesti jsou ruční svítilny.

U dveří řidiče je 230V zásuvka Rettbox-air sdružená s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu. Zásuvka se po nastartování samočinně odpojí, její součástí je inteligentní dobíjecí zařízení.

Přední část kabiny osádky je v prostoru rámu podvozku vybavena elektrickým lanovým navijákem s tažnou sílou ve vodorovné rovině 50 kN. Lanový naviják je vybaven šnekovou převodovkou a jištěním proti přetížení.

Vedle něj je uchycena dálkově ovládaná lafetová proudnice s možností plynulé změny tvaru výstřikového kužele se jmenovitým průtokem nastavitelným v rozsahu od 200 do 800 litrů z minutu a délkou účinného dostřiku plným proudem 30 metrů.

Rozsah pohybů proudnice od svislé roviny je –90° až +90° a od vodorovné roviny 45° až +90°.

Nástavba

Skelet nástavby je vyroben z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny typu GFK. Na každém boku je trojice schrán pro příslušenství, kryty jsou hliníkovými roletkami s podélným madlem. Pod předními roletami jsou výklopné stupačky.

Na obou bocích nástavby jsou LED stavoznaky signalizující zbývající množství hasiva v nádrži. Ta pojme 9 000 litrů vody a 540 litrů pěnidla.

V pravé zadní schráně najdeme na výsuvném prvku hygienické prostředky pro základní očistu hasičů u zásahu.

Vyhřívané bronzové čerpací zařízení Ruberg je uloženo v zadní části vozu. Při tlaku 10 barů dosahuje jmenovitého průtoku 3 000 litrů za minutu, umožňuje i vysokotlaký provoz. Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací.

CAS je vybavena datovou sběrnicí k řízení provozu účelové nástavby typu CAN-bus WISS, s následujícími funkcemi:

  • záznam dat, chybový deník, maximální dosažené otáčky požárního čerpadla,
  • diagnostika, uzavření rolet a dveří, zasunutí osvětlovacího stožáru,
  • monitorování mezních provozních stavů na požárním čerpadle, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
  • signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
  • ovládání osvětlení okolí automobilu a výstražné oranžové rampy na zádi účelové nástavby z prostoru obsluhy požárního čerpadla a z kabiny osádky,
  • automatické plnění vodní nádrže z hydrantu,
  • automatické ukončení odvodnění požárního čerpadla,
  • zobrazení kontrolních údajů podvozkové části a účelové nástavby včetně motohodin, otáček motoru a požárního čerpadla a mazacího tlaku,
  • zobrazení stavu nabití akumulátorových baterií,
  • signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
  • akustická signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
  • automatické zasunutí osvětlovacího stožáru při uvolnění ruční brzdy včetně automatického vypnutí světel na osvětlovacím stožáru,
  • zapnutí a vypnutí předních doplňkových výstražných modrých světel,
  • automatizovaný provoz se zavodněním požárního čerpadla a tlakovou regulací,
  • upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací),
  • systém plánované údržby v účelové nástavbě CAS,
  • automatický systém regulace tlaku ve výtlaku s ohledem na průtok.

Účelová nástavba je v horní části vybavena přípojným prvkem pro napojení odnímatelné lafetové proudnice.

Mezi kabinou a nástavbou je uchycen pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár se dvěma LED světlomety o celkovém světelném toku 30 000 lumenů. Stožár se umí automaticky složit do přepravní polohy, napájen je z 24V elektrické soustavy podvozku.

Sdílet