Pátek 26. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Korejské zásahové automobily

Představujeme vám mobilní požární techniku, kterou disponují hasiči jižní části Korejského poloostrova. Jedná se o velkou směs nejrůznějších modelů vozidel, která známe a používáme i u nás, jsou mezi nimi však i vozy, jenž v ČR nespatříme.

Představujeme vám mobilní požární techniku, kterou disponují hasiči jižní části Korejského poloostrova. Jedná se o velkou směs nejrůznějších modelů vozidel, které známe a používáme i u nás, jsou mezi nimi však i vozy, jenž v ČR nespatříme. 


Hasiči jsou nedílnou součástí ochrany jakéhokoliv státu na světě, Jižní Korea není pochopitelně výjimkou. Pro výkon služby v rámci požární ochrany disponují sbory a jednotky nejrůznější mobilní technikou, chránící zhruba 50 milionů obyvatel. Automobily prvního výjezdu jsou si velmi podobné svým provedením a vybavením po celé zeměkouli, další technika, označovaná jako speciální, se však liší.

Korejští hasičští nástavbáři, kterých je v zemi několik, produkují vše vesměs od malých cisternových automobilových stříkaček až po speciální protichemické vozy. Jako podvozky jsou využívány zejména šasi domácí provenience od automobilek Daewoo Motor a Hyundai Motor.

V Jižní Koreji platí pro stavbu hasičských automobilů několik předpisů, připomínajících třeba naší vyhlášku 53/2010 Sb. o technických podmínkách požární techniky. Je v nich naprosto přesně specifikováno, jak má ten který vůz vypadat dle funkčního zařazení, hmotnostní kategorie, objemové množství hasících látek, výkon čerpadla, počet míst pro osádku, standartní a speciální vybavení, dostupná pracovní výška plošin a žebříků, výkon osvětlovacích agregátů apod.

Kategorie zásahových automobilů jsou rozděleny na základní a speciální techniku, tyto se dále rozčleňují na podkategorie. Jsou to CAS prvního výjezdu s hmotností 3,5, 5 a 8 tun (S, M a L), dále na objem vodní nádrže 1200 – 4000 l, následují velkokapacitní CAS s hmotností až 23 tun a objemem vodní nádrže 10 000 l, čerpadla mají tyto dvě skupiny o výkonu 1500 až 2800 l/min. Další hasící vozy nesou označení Chemical Fire Truck, což značí obdobu našich kombinovaných automobilů, mají tedy možnost kromě vody zasahovat pěnou, sněhem či práškem. Množství hasících látek je závislé na modelu a specifikaci jednotlivého automobilu, zpravidla se jedná o vozidla těžké hmotnostní kategorie s nádrží na 8000 l vody, 3000 l pěnidla, 300 kg prášku a čerpadlem o výkonu 4500 – 6000 l/min. Kombinované vozy disponují také výkonným monitorem. Čerpací zařízení má u těžké hmotnostní třídy nezávislý pohon.

Několik nástavbářů produkuje i výškovou techniku. Tu tvoří automobilové žebříky, kloubové či teleskopické plošiny o dostupné výšce 21 – 57 m. Do této kategorie spadají i kombinované vozy CAS/AZ/AP – obdoba Multistaru apod. Mimo to mají nezřídka kdy žebříky i plošiny vlastní zásobu hasících látek 2000 – 5000 l společně s integrovaným čerpadlem o výkonu 2000 l/min. Automobilové žebříky jsou podobné koncepce, jako býval americko – britský Simon, což ostatně není divu, vzhledem k tomu, že na jeden z jeho modelů získala Jižní Korea licenční smlouvu. Plošiny vycházejí z jim podobných výrobků dalších renomovaných značek.

Do kategorie speciálních automobilů jsou zařazeny mimo jiné osvětlovací a ventilační vozy. Co to vlastně je, ten Light Smoke Truck? Jedná se o automobil na středním podvozku M (5 tun) s krátkou či prodlouženou kabinou pro osádku 1+2 až 1+5. Za ní je samotná požární nástavba, jejíž hlavní vybavení tvoří 30KW generátor s osvětlovacím stožárem o výsuvu do 11 m, který má na svém konci celkem 12 ks 400W lamp pro dokonalé zajištění nasvícení místa události. Zadní část nástavby patří ventilačnímu agregátu. Zjednodušeně řečeno, je to takový automobilový odsavač kouře o výkonu 60 000 metrů krychlových za hodinu, stejné množství lze i vhánět dovnitř. Tyto automobily jsou dále vybaveny i vlastním vysokotlakým čerpadlem a zásobou pěnidla. Existují i verze, kdy je vozidlo vybavenou pouze odsavačem či osvětlovacím agregátem.

Z dalších speciálních vozidel nesmíme zapomenout na technické automobily. Ty jsou podobné koncepce, jako např. naše TA 4 na podvozku Tatra 815. Roletová či dveřní nástavba s hydraulickou rukou. Ve vybavení nalezneme sadu vyprošťovacího zařízení, elektrocentrálu s osvětlovacím stožárem a další nezbytné pomůcky pro záchranné práce. Jsou stavěny na podvozcích kategorie S a M s prodlouženou kabinou.

Jeden z výrobců má ve svém výrobním portfoliu také obdobu našeho vozu RZA. Je postaveno na šasi SUV a v jeho vybavení nalezneme wapku se zásobou 100 l vody a prostředky první pomoci.

Ve fotogalerii naleznete jednotlivé vozy od všech stěžejních jihokorejských výrobců. Největším producentem požární techniky je firma FIRETec, která nabízí veškeré druhy mobilní techniky, hned za ní je značka DAELIM společně s KANGLIM CO. Tyto firmy produkují také velkou škálu požárních automobilů všech kategorií a specifikací včetně letištních speciálů, zabývají se ovšem i jinou výrobní sférou. Z menších výrobců jmenujme např. PYUNG KANG SPECIAL VEHICLE či JungBoo Special Ind. Tyto firmy se produkcí požární techniky zabývají ne snad okrajově, ale není jejich nosnou produkcí.

FOTO

1 – 31 /FIRETec
32 – 42 /DAELIM
43 – 46 /JungBoo Special Ind.
47 – 51 / KANGLIM
52 – 58 / PYUNG KANG SPECIAL VEHICLE/NEWTECH

Foto a info: weby výrobců, net

-wap-

Sdílet