Pátek 26. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Vybavení hasičů Letiště Praha posílily požární kontejnerové nosiče Scania, osmikolový má i hydraulický nakládací jeřáb

Dvojice nových požárních kontejnerových nosičů Scania G500 XT 8×6 a Scania G440 XT 6×6 je zařazena do flotily vozidel Hasičského záchranného sboru Letiště Praha. Nosič Scania ve verzi 8×6 je navíc vybaven hydraulickou rukou Hiab.

U týmu letištních hasičů slouží především pro skupinu DAR, která má na Letišti Václava Havla Praha na starosti například vyprošťování nepohyblivých letadel, nebo pro součinnost s jednotkami HZS hl. m. Prahy a HZS Středočeského kra­je.

Vozidla, která k týmu letištních hasičů dorazila v březnu 2020, dodala na základě výběrového řízení firma 3plus1 Service s.r.o.

Jednotka HZS Letiště Praha má ve své výbavě aktuálně osm specializovaných kontejnerů, která se liší svým použitím, konkrétně se jedná o:

  • Kontejnery s plachtou (celkem tři kontejnery) a 1× paleta pro DAR skupinu (skupina pro vyprošťování nepohyblivých letadel – Disabled Aircraft Removal) 
V těchto kon­tejnerech s plachtou se nachází veškeré potřebné vybavení pro práci při vyprošťování nepohyblivých letadel (trámy, rohože, zvedací vaky apod.).

  • Pěnidlový kontejner o objemu 10 000 l.

  • Valníkový kontejner s nosností 15 tun je určený pro přepravu větších nákladů, pracovních strojů nebo osobních automobilů. Má odnímatelné bočnice ze tří stran. Po obou stranách jsou v podlaze zapuštěna kotvící oka pro upevnění převáženého nákladu.

  • Zdravotnický kontejner určený pro zásahy, kde mohlo dojít k vyššímu počtu raněných osob. Pro tyto účely je kontejner vybaven například větším počet nosítek, vakuových matrací, vyhřívaným zdravotnickým stanem až pro 8 lůžek s rozvodem kyslíku, osvětlovacím stožárem, elektrocentrálou, obvazovým materiálem a dalším nezbytným zdravotnickým materiálem.

  • Sací kontejner pro čerpání a převoz nebezpečných látek. Obě vozidla jsou certifikovány pro přepravu ADR.

Podvozek 8×6

Čtyřnápravový podvozek Scania G500 XT s letištním označením POŽÁRNÍ 14 disponuje dvoumístnou kabinou a je osazen řadovým šestiválcem o objemu 12.8 litru a výkonu 368 kW.

Automobil má vypnutý omezovač rychlosti. O přenos síly se stará 14tistupňová převodovka Opticruise s možností redukce převodu. Ve výbavě nechybí také hydrodynamický vícestupňový retardér.

Diferenciály první, třetí a čtvrté hnací nápravy jsou vybaveny nápravovými a mezinápravovými uzávěrkami. Čtvrtou nápravu lze hydraulicky zaaretovat pomocí dálkového ovládání kontejnerové nástavby, a tak usnadnit manipulaci s těžkými kontejnery.

Kabina vozidla je vybavena multifunkčním rádiem s navigací a režimem couvací kamery. Navigace je nastavena na každý typ kontejneru zvlášť. Ve výbavě nechybí dvojice vozidlových radiostanic Motorola MTM 5400 – jedna pro spojení s operačním střediskem HZS LP, druhá pro spojení s řídící věží TWR, ze které pracovníci Řízení letového provozu ČR řídí letecký provoz na Letišti Václava Havla Praha.

V kabině vozidla také najdeme dokovací nabíjecí stanice pro dálková ovládání nástavby, zásuvky na 230V a v neposlední řadě také palubní autokameru TrueCam.


Vozidlo má výstražné a zvukové zařízení od firmy WHELEN, které disponuje modro-červeným zbarvením. Možné je použití také oranžové barvy, která se nachází uprostřed rampy. Na masce a zádi nosiče je umístěná kombinace červeno-modrého a oranžového výstražného zařízení.

Dobíjení vozidla je řešeno systémem RETTBOX umístěném v zadní části vozidla.

Samozřejmostí je tzv. „rychlostart“ – tedy tlačítko, kterým lze vůz nastartovat z vnějšku u dveří řidiče a pomáhá k urychlení výjezdu.

Na levé straně vozidla se nachází dvojice uzavíratelných boxů s vybavením pro ukotvení nákladů, vázací prostředky pro zdvihání a vyprošťování břemen. Na pravé straně je pak umístěn box se zvedací hrazdou pro osobní automobily a kufr s vybavením. 

Vůz je vybaven šesti dozadu směrovanými LED pracovními světly, které se mohou spustit automaticky při zařazení zpátečky a sloužit tak zároveň jako couvací osvětlení.

Hydraulický jeřáb

Vůz je za kabinou osazen rádiem ovládaným hydraulickým jeřábem Hiab x-HIDUO 188 E3. Při vyložení na maximální dosah 10,6 metrů uzvedne břemeno o hmotnosti až 1 350 kg. Stabilizační podpěry lze vysunout do celkové šíře 4 800 mm.



Hydraulické natahovací zařízení a naviják

Pro přepravu kontejnerů je vůz vybaven hydraulickým natahovacím zařízením Multilift Ultima 21 o celkové nosnosti 21 000 kg.

Na přední části vozidla je na konzoli umístěn hydraulický naviják Dragon Winch Hidra DWHU 300 HD s tažnou sílou 14 tun (s použitím kladky 28 tun) a obě zařízení jsou společně ovládána dálkovým ovládáním.

Scania G440 6×6 s letišním označením POŽÁRNÍ 18 má šestikolový podvozek s dvoumístnou kabinou a pohání ho řadový šestiválec o objemu 12.8 litru s výkonem 324 kW. Automobil má také vypnutý omezovač rychlosti. U všech třech náprav se dají uzavřít mezinápravové i nápravové diferenciály a poslední má také aretaci pro nakládání těžkých kontejnerů.

Obě vozidla jsou v podstatě totožná s rozdílem navijáku a hydraulického jeřábu.


Hasičských záchranný sbor Letiště Praha působí jako jedna z bezpečnostních složek největšího mezinárodního letiště v České republice a na Letišti Václava Havla Praha zasahuje u událostí jak v v leteckém, tak i neleteckém provozu.

V bezprostředním okolí letiště spolupracují hasiči s dalšími jednotkami také na území Prahy či Středočeského kraje, nejčastěji se jedná například o výjezdy nejen k lokálním požárům, ale zejména k dopravním nehodám, kde se podílí často na vyproštění a záchraně osob i majetku.

Flotila vozidel a technické vybavení tak odpovídá nejvyšším požadavkům pro letecký provoz, ale i k použití mimo letiště.

Michal Tittl a Tomáš Šustr
HZS Letiště Praha
Sdílet