Pondělí 1. března 2021, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

CVIČENÍ: Záchrana osob z havarovaného Boeingu

Dne 18. 5. 2010 v dopoledních hodinách proběhlo na hlavní dráze pražského ruzyňského letiště velké cvičení složek Integrovaného záchranného systému, zaměřené na záchranu osob z havarovaného letadla.

Dne 18. 5. 2010 v dopoledních hodinách proběhlo na hlavní dráze pražského ruzyňského letiště velké cvičení složek Integrovaného záchranného systému, zaměřené na záchranu osob z havarovaného letadla.

V 10.00 hod. ohlásil pilot Boeingu 737 společnosti ČSA registrace OK-XGC na řídicí věž pražského ruzyňského letiště (dále jen LKPR) stav tísně, ihned byl aktivován záchranný systém v čele s HZS Letiště Praha a firmou Ambulance Meditrans (provozovatel zdravotnické záchranné služby na LKPR), dále byl vyrozuměn HZS hl. m. Prahy, který na letiště vyslal dle poplachového plánu na tyto mimořádné události jednotky z několika stanic, k ranveji vyrazila dále Policie ČR, Ostraha letiště a další zainteresované subjekty.

Záchranné a bezpečnostní složky vyčkávaly na vyčkávacím stanovišti na přistání letounu, vysílajícího signál tísně, po jeho dosednutí vyrazily do akce.


Letoun se nacházel na počátku dráhy č. 24. V rámci protipožárních opatření bylo provedeno za pomoci lafetových, dálkově ovládaných proudnic ze zásahových vozidel Panther HZS LKPR hašení. Následovalo vniknutí do letounu přes pojízdné schody a únikový východ, jeden z Pantherů imitoval vytvoření otvoru do trupu pomoc hasící jehly HRET/Stinger. Boeing samovolně opustilo několik desítek převážně lehce zraněných osob ve stavu šoku. Svojí roli sehráli figuranti dokonale, záchranářům a policistům utíkali za řevu po ploše, imitujíc tak stav šoku. Hasiči pronikli dovnitř kabiny a prostoru pro cestující, odkud vynesli dalších několik těžce zraněných osob včetně posádky dopravního letadla.

Na ranveji bylo postaveno mobilní záchranné stanoviště, které bylo posíleno o záchranáře ze ZZS Středočeského kraje a ASČR. V něm probíhalo cvičné prvotní ošetření zraněných osob, jejich třídění a příprava na následný transport z plochy LKPR.

Mimo děj na ranveji probíhalo rovněž vše tak, jako by se jednalo o skutečnou událost. Byl aktivován tým vyšetřovatelů leteckých nehod, v prostorách LKPR zřízeny místnosti pro informování médií, rodin cestujících, výslechové místnosti apod. Jeho závěrem proběhlo prvotní vyhodnocení celé akce.

Cvičení se uskutečnilo v rámci pravidelné údržbové uzavírky hlavní dráhy 06/24, v současnosti je provoz veden pouze na dráze 13/31.

Speciální poděkování patří Pavlíně Hájkové z tiskového odboru LKPR, která se závěrem cvičení postarala o to, aby nejen šéfredaktor webu Požáry.cz nezmrznul. Teplý čaj byl podán v pravý čas, neboť na dráze 24 zima neskutečná…

-wap-

Sdílet