Sobota 20. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Obec Vyšní Lhoty pořídila pro svou dobrovolnou jednotku novou cisternovou automobilovou stříkačku Scania od firmy Kobit

Firma Kobit – THZ dodala obci Vyšní Lhoty zářivě červenou cisternovou automobilovou stříkačku Scania pro velkoobjemové hašení. S financováním automobilu za 7 498 975 Kč včetně DPH pomohla Česká kancelář pojistitelů z Fondu zábrany škod a částkou 1 250 000 i M­oravskoslezský kraj.

Podvozek

Velkoobjemová cisterna je postavena na třínápravovém šasi Scania P440 B6×6HZ řady XT s připojitelným pohonem všech kol. Rozvor mezi první a druhou nápravou je 4 300 mm, mezi druhou a třetí pak 1 450 mm. Diferenciály hnacích náprav disponují uzávěrkou. Součástí dodávky byly rovněž sněhové křížové řetězy pro přední nápravu.

O pérování se starají listové pružiny, vpředu i vzadu je torzní stabilizátor. Brzdy jsou na všech kolech bubnové.

O pohon automobilu se stará řadový přeplňovaný šestiválec DC13 153 o objemu 12,7 litrů a výkonu 324 kW. Maximální točivý moment agregátu je 2 300 Nm v rozsahu 1 000 – 1 300 otáček za minutu, motor splňuje emisní normu Euro 5 pomocí systému selektivní katalytické redukce.

Převodovka je samozřejmě samočinná, typ GRSO905R se systémem Opticruise disponuje 12 stupni pro jízdu vpřed a 2 pro couvání, nechybí sestupná převodovka GT900 ani retardér R3500, použitá převodovka je ve verzi bez spojkového pedálu.

Šestimístná kabina CP28L je vybavena klimatizací i 3kW nezávislým vytápěním, v zorném poli řidiče je 7" displej s infotainmentem a výstupem ze zadní couvací kamery. Velitel má v dosahu výjezdový tablet. Na každém zpětném zrcátku je LED světlomet osvětlující prostor okolo vozu.

U dveří řidiče je sdružená zásuvka Rettbox-air pro doplňování tlakového vzduchu a dobíjení a konzervaci akumulátorů. Zásuvka se po nastartování Scanie samočinně odpojí, součástí je inteligentní nabíjecí zařízení. U dveří velitele ke nabíjecí zásuvka Hella 24 V pro udržování nabití baterií a zároveň vzduchový ventil pro doplnění tlakového vzduchu.

Pro spojení slouží analogová vozidlová radiostanice a digitální vozidlový terminál. Jeho druhé obslužné místo je v zadní části vozu o ovládacího panelu čerpadla.

V opěradlech zadní řady sedadel jsou umístěny držáky dýchacích přístrojů, mezi nimi jsou náhradní tlakové láhve. Zbývající dva povinné přístroje jsou uloženy mezi sedadly řidiče a velitele.

Pod druhou řadou sedadel je vytvořen úložný prostor pro drobné požární příslušenství přístupný shora určený. Sedák druhé řady sedadel je dělen na dvě části. Ve střední horní části kabiny je umístěna úložná police přes celou šíři – přístupná je od druhé řady sedadel, ve spodní části je uzpůsobena pro umístění páteřové desky.

V šesti dobíjecích úchytech najdeme ruční radiostanice, v dalších šesti ruční svítilny.

Světelné výstražné zařízení je modročervené kombinace a to v režimu rampy s červeným světlem vlevo a modrým vpravo.

Přední část vozu je v prostoru rámu podvozku vybavena elektrickým lanovým navijákem Ramsey Winch s tažnou sílou ve vodorovné rovině 50,7 kN. Lanový naviják je vybaven šnekovou převodovkou a jištěním proti přetížení. Pod navijákem je asanační lišta se třemi hubicemi.

Scania vykazuje zvýšenou odolnost proti účinků sálavého tepla na rozvodech tlakového vzduchu, na elektrických vodičích a na rozvodu paliva. Ochranné prvky dlouhodobě odolávají teplotě 200 °C a po dobu 15 minut teplotě 1000 °C.

Vůz dokáže brodit klidnou vodou do hloubky 750 mm.

Nástavba

Karosérie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení. Na každém boku je dvojice schrán pro příslušenství krytá hliníkovými roletkami, k čerpacímu zařízení se přistupuje nahoru výklopnými dveřmi.

Na obou stranách nástavby jsou umístěny LED stavoznaky znázorňující množství hasiva v nádrži na vodu a v nádrži na pěnidlo. Nádrž na hasivo je vyrobena z nerezavějící oceli a pojme 8 500 litrů vody a 510 litrů pěnidla.

Zařízení prvotního zásahu je umístěno v pravé zadní části nástavby, tvoří jej průtokový naviják s elektrickým pohonem pro zpětné navíjení, vysokotlaká hadice a kombinovaná proudnice. Naviják je opatřen vodícími kladkami pro snadnou manipulaci s vysokotlakou hadicí, ta má délku 60 metrů.

Na horní pochůzné plošině nástavby je přípojný bod pro lafetovou proudnici. Rozměrné požární příslušenství je uloženo nejméně ve schránkách s odvětráním, utěsněným dnem a s víkem, schrány výškově nepřesahují světelné výstražné zařízení. Vnitřní prostor schrán je vybaven osvětlením.

Čerpací zařízení THZ 3000 dosahuje jmenovitého výkonu 3 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů, umožňuje i vysokotlaký či kombinovaný provoz. Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací.

Scania samozřejmě je vybavena datovou sběrnicí k řízení provozu účelové nástavby typu CAN-bus, protože to u těchto podvozků jinak nejde, ovládání přes displej však hasiči nechtěli, panel je tedy tlačítkový.

Scania je v prostoru mezi kabinou a účelovou nástavbou osazena pneumaticky vysouvaným osvětlovacím stožárem THZ LED o výšce vysunutí 5 metrů od země se dvěma 24V LED světlomety s celkovým světelným tokem 30 000 lumenů a krytím IP 44.

Světlomety jsou orientovány do jednoho směru, jejich naklápění podle vodorovné osy a otáčení osvětlovacího stožáru podle svislé osy v rozsahu 0 – 360 ° je možné pomocí dálkového ovládání s přípojným kabelem o délce 5 metrů.

Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy a to i po uvolnění parkovací brzdy. Napájení stožáru je možné z elektrocentrály i elektrické soustavy CAS 24 V.

Bezprostřední okolí vozu osvětlují LED světla na obou bocích a v zadní části nástavby.

Hygienické prostředky – tedy tekuté mýdlo v dávkovacím zásobníku a papírové ručníky – jsou uloženy v nástavbě v pravé zadní skříni na výsuvném prvku, do tohoto prostoru je vyvedena hadice s vodou a spirálová hadice s ofukovací tryskou.

Sdílet