Pátek 5. března 2021, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Vysloužilá policejní dodávka Volkswagen Transporter se u škvoreckých hasičů proměnila k nepoznání, po přestavbě na dopravní automobil nahradila Avii

Dlouho jsme snili o moderním dopravním automobilu, který by nahradil naši stařičkou Avii. Zažili jsme s ní spoustu radostí i starostí, ale vždy byla naším dobrým pomocníkem. Bohužel dnešním nárokům již příliš nevyhovovala, začínají hasiči ze Škvorce.

Naše starostka sboru paní Jana Fejfarová dala na obec podnět, že nový dopravní automobil nutně potřebujeme.

Díky pomoci manželů Spurných se to povedlo. Městská policie z Prahy nám přiklepla dokonce dva vyřazené dodávkové vozy. Klíče k těmto vozům jsme převzali v září roku 2019 na oslavách 130 let založení sboru. Automobily bohužel nikoliv. Práce úředníka jistě není snadná a trvalo dalšího tři čtvrtě roku, než jsme si vozy opravdu přivezli domů. To už se psal rok 2020.

Přečtěte siJasně červená Tatra od Kobitu slouží hasičům městyse Škvorec, stála skoro osm milionů

Mercedes Vito zůstal jako dopravní automobil pro přepravu dětí na závody a pro potřeby obce. Volkswagen Transporter T5 jsme se rozhodli modernizovat a zařadit zpět do služby.

V létě si ještě transportér odjezdil pár soutěží v bílém kabátu, ušpiněný od strhaných polepů. Mezitím jsme sáhodlouze vybírali firmu, která nám automobil polepí do požadované barvy. Absolvovali jsme desítky emailů a telefonátů firmám, které se zabývají autofóliemi. Vysněná barva však nebyla k sehnání. Nakonec to vše dobře dopadlo a o polepení vozu se postarala firma z Poličky, která má bohaté zkušenosti.

Zvolili jsme zcela nový, pro hasiče akceptovatelný, barevný odstín RAL 3020, doplněný reflexním šrafováním na zádi vozu.

Než jsme se dostali na řadu, museli jsme odstranit lepidlo ze starých polepů, které na voze ulpělo.

Nastala doba čištění a lakování dílů, oprava koroze a kompletní vyčistění interiéru. Střecha byla osazena v celé ploše zahrádkou pro převoz materiálu.

Automobil pohání turbodieselový pětiválcový agregát o výkonu 96 kw s manuální převodovkou. Poháněna jsou všechna čtyři kola pro lepší průchodnost terénem.

Proběhl potřebný servis, výměna pneumatik a všech náplní. Začali jsme si hrát s elektroinstalací. Z vozu jsme vyřadili desítky metrů nepotřebných kabelů a natahali si vše po svém.

Vyměnili jsme majákovou rampu za modernější, kterou jsme dříve získali od státní policie. I tu jsme si však museli opravit tak, aby byla plně funkční.

Přední část vozu byla osazena čtyřmi zábleskovými majáky a ještě jsme navíc umístili po jednom majáku na každý blatník, aby byl vůz lépe vidět.

Zadní část vozu je osazena malým střešním majákem a dvěma zábleskovými majáky za oknem. V horní části zadního okna je umístěna sváděcí alej, která je vidět jak při otevřených tak zavřených pátých dveřích. Tuto alej jsme získali též od městské policie.

Na stranách a zádi vozu jsou připevněna pracovní LED světla.

V kabině pro posádku jsme vyměnili přední sedadlo za dvou sedadlo. Nyní je tedy automobil pro 8 pasažérů. Zhotovili jsme nové osvětlení interiéru, zabudovali vysílačku a upravili panel pro ovládání výstražného zařízení.

Do zadní nákladové části jsme si nechali vyrobit ochrannou mříž a mříže do oken.

Ve voze je umístěn automatizovaný externí defibrilátor spolu se zdravotnickým batohem, drobné vyprošťovací zařízení a skládací žebřík.

Z povinné výbavy jsou zde například hasící přístroje, vysílačky a svítilny.

Převážnou většinu prací jsme na voze vykonali sami, čímž městys ušetřil nemalé finanční prostředky. Instalaci majáků, osvětlení, montáž zahrádky, lakýrnické práce, kompletní vyčištění, vše proběhlo v naší režii. Veškerá elektroinstalace je dílem našeho strojníka Honzy Pšeničky.

V garáži jsme strávili hromadu dní od srpna do prosince, a to velmi často až do nočních hodin. Ne vždy padala slova vlídná, lezli jsme sami sobě občas na nervy, ale vždy nás uklidnil pohled na další hotový kousek skládačky.

Na vůz jsme náležitě pyšní. Nyní je dopravní automobil kompletně hotov a připraven ku pomoci potřebným.

Veliké poděkování patří městysu Škvorec, manželům Spurným, členům jednotky a všem, kdo se jakkoliv podílel na tomto projektu. Ať už se jednalo o svaření mříží, servis nebo výrobu nerezových prvků.

Marek Mandík
velitel JSDH Škvorec
Sdílet