Pátek 18. června 2021, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Zářivě červená Tatra hasičů z Dolní Lutyně řadí automaticky, dodala ji firma THT Polička

Do Dolní Lutyně dodala firma THT Polička novou cisternovou automobilovou stříkačku Tatra Terra. S financováním zářivě červené cisterny za 8 226 790 korun včetně DPH pomohla obci Česká kancelář pojistitelů částkou 2 500 000 korun z Fondu zábrany škod a Moravskoslezský kraj dotací ve výši 1 250 000 korun.

Podvozek

Základem automobilu je šasi T 815–2T5RA3 4×4.2 – tedy dvounápravový podvozek s připojitelným pohonem předních kol a dvoumontáží na zadní nápravě.

Nápravy jsou vybaveny uzávěrkou osového diferenciálu, kyvadlové polonápravy jsou odpruženy vzduchovými vlnovcovými pružinami a teleskopickými tlumiči, nechybí ani stabilizátory.

Vozidlo je vybaveno kotoučovými brzdami, s indikací opotřebení brzdových segmentů.

O pohon se stará naftový vidlicový osmiválec o výkonu 325 kW a točivém momentu 2 00 Nm v rozsahu 1 100 – 1 200 otáček za minutu. Agregát splňuje emisní normu Euro 5.

Podvozková část CAS je vybavena převodovkou Allison 4500 s automatickým řazením rychlostních stupňů a s hydrodynamickým měničem, která umožňuje jízdu i mimo zpevněné komunikace – na sněhu a na blátě, při brodění apod., a u které nedochází k přerušení točivého momentu.

Převodovka je vybavená pomocným pohonem pro pohon vodního čerpadla. Činnost pomocného pohonu je možná i při jízdě vozidla do 10 km/h.

Kabina osádky je jednoprostorová, nedělená, se čtyřmi dveřmi. Vybavena je šesti sedadly ve dvou řadách orientovanými po směru jízdy, první řada sedadel je určena pro strojníka a velitele. Samozřejmostí je topení nezávislé na chodu motoru a jízdě.

V opěradlech zadní řady sedadel jsou uchyceny dýchací přístroje, mezi nimi jsou uloženy náhradní tlakové láhve. Zbývající dva přístroje jsou uloženy v nástavbě Tatry.

Kabina osádky je vybavena čtyřmi dobíjecími úchyty pro ruční radiostanice a šesti dobíjecími úchyty pro ruční svítilny. Pod druhou řadou sedadel je vytvořen úložný prostor pro drobné požární příslušenství.

Ve střední horní části kabiny je umístěna úložná police přes celou šíři kabiny osádky přístupná od druhé řady sedadel, ve spodní části je uzpůsobena pro umístění páteřové desky.

V dosahu velitele je uchycen výjezdový tablet, v zorném poli řidiče najdeme displej couvací kamery. Pro spojení slouží analogová vozidlová radiostanice a digitální vozidlový terminál.

Přední část vozu je osazena elektrickým lanovým navijákem s tažnou sílou ve vodorovné rovině 50 kN. Lanový naviják je vybaven šnekovou převodovkou a jištěním proti přetížení.

Pod nárazníkem najdeme asanační lištu – ovládaná je z kabiny automobilu.

Tatra vykazuje zvýšenou odolnost proti účinkům sálavého tepla na rozvodech tlakového vzduchu, na elektrických vodičích a na rozvodu paliva. Ochranné prvky dlouhodobě odolávají teplotě 200 °C a po dobu 15 minut teplotě 1000 °C. Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 1 200 mm.

CAS je v prostoru místa nástupu strojníka do vozu vybavena 230V zásuvkou Rettbox-air pro dobíjení akumulátorových baterií sdruženou s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu. Sdružená zásuvka se při spuštění motoru samočinně odpojí, její součástí je inteligentní nabíjecí zařízení.

Světelné výstražné zařízení je modročervené kombinace.

Nástavba

Konstrukce účelové nástavby je vyrobena z profilů ze slitiny lehkých kovů spojených technologií prizmatických šroubovaných spojů a oplechována hliníkovým plechem při použití technologie lepení. Doplněna je karosářskými prvky z jiných lehkých materiálů.

Střechu karoserie nástavby tvoří ohrazená manipulační plošina, která je nad horní úrovní nádrže na vodu, vyrobena je z hliníkového plechu s neklouzavým povrchem. Uložen je na ní i výsuvný žebřík Norbas.

Nádrž na vodu a pěnidlo tvoří jeden celek a je vyrobena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny. Je hranolovitého tvaru a na vozidle je uložena v lůžku a připevněna stahovacími třmeny – vejde se do ní 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.

Na obou stranách nástavby jsou umístěny LED stavoznaky znázorňující množství hasiva v nádrži na vodu a v nádrži na pěnidlo. Stavoznaky zobrazují stav: prázdná, čtvrt, půl, tři čtvrtě a plná nádrž.

V zadní skříni je namontováno požární čerpadlo THT PKA 2000–250 poháněné od motoru vozidla. Použité čerpadlo umožňuje zásah při použití nízkého nebo vysokého tlaku, popřípadě kombinovaný provoz. Proti přehřátí je. chráněno automatickým teplotním odlehčovacím ventilem.

Čerpadlo je vybaveno automatickou vývěvou s možností ručního vypnutí, jeho jmenovitý výkon je v nízkotlakém režimu 2 000 litrů za minutu, ve vysokotlakém pak 250 litrů za minutu.

Přiměšovací zařízení sestává z proudového přiměšovače, ručně nastavitelné regulační klapky a propojovacího potrubí. Pěnidlo je přiváděno do sání vodního čerpadla.

Osvětlení prostoru okolo účelové nástavby je zajištěno LED zdroji neoslňujícího světla bílé barvy umístěnými na bocích a zadní stěně účelové nástavby.

Mezi kabinou a nástavbou je uchycen pneumaticky vysouvaný osvětlovací stožár o výšce 5 metrů od země se čtyřmi 24V LED světlomety s celkovým světelným tokem 20 000 lm a krytím IP 44.

Světlomety jsou orientovány do jednoho směru. Naklápění světlometů podle vodorovné osy a otáčení osvětlovacího stožáru podle svislé osy je možné pomocí dálkového ovládání s přípojným kabelem o délce 5 metrů.

Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy a to i po uvolnění parkovací brzdy.

V pravé zadní schráně je výsuvný prvek s hygienickými prostředky pro základní očistu hasičů u zásahu.

Rozměry a hmotnosti

Tatra je dlouhá 8 400 mm, široká 2 550 mm a vysoká 3 200 mm. Její vnější obrysový průměr zatáčení je 9 metrů, nejvyšší technicky přípustná hmotnost pak 18 tun.

Sdílet