Neděle 19. května 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Firma Kobit – THZ dodala do Ronova novou Scanii, na automobil přispěla Česká kancelář pojistitelů i Pardubický kraj

Náhradu za dosavadní CAS K25 Liaz pořídila své jednotce sboru dobrovolných hasičů obec Ronov – firma KOBIT-THZ pro ně vyrobila novou Scanii. Na financování automobilu za 6 646 167 Kč včetně DPH se částkou 2 500 000 Kč podílela Česká kancelář pojistitelů z Fondu zábrany škod a dalších 500 000 přidal Pardubický kraj.

Pořízení nového vozu je pro město Ronov nad Doubravou i pro jednotku sboru dobrovolných hasičů událost velmi výjimečná, protože nový hasičský automobil získala jednotka naposledy v roce 1952, kdy bylo jednotce předáno nové vozidlo DA TATRA 805. Ta je v současné době v majetku SDH Hošťalovice.

Nové zásahové vozidlo nahradí starší vůz CAS K25 Liaz, který byl v roce 2009 převeden bezúplatně od HZS ze stanice Seč. Toto vozidlo bude dále nabídnuto, aby dále sloužilo pro jinou jednotku sboru dobrovolných hasičů.

Svým stářím Liazka vozidlo vyžadovala stále více oprav a zaměstnávala tak pravidelně všechny členy jednotky.

Podvozek

Vozidlo pohání řadový přeplňovaný šestiválec DC13 153 o výkonu 324 kW, který je spřažen s automatickou převodovkou Opticruise ve verzi bez spojkového pedálu s hydrodynamickým retardérem a terénní redukcí.

Motor splňuje emisní normu Euro 5. Diferenciály obou náprav jsou vybaveny uzávěrkou, standardně jsou poháněna kola zadní nápravy, pohon přední je připojitelný.

Scania je v prostoru stupačky řidiče vybavena 24V zásuvkou pro dobíjení akumulátorových baterií a přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu.

Vozidlová radiostanice je analogová HYTERA MD785VHF. Druhý obslužný bod radiostanice je v podobě reproduktoru a mikrofonu u ovládacího panelu čerpadla. Dále je vozidlo vybaveno šesti dobíjecími úchyty pro ruční analogové radiostanice Motorola CP140, E-Tech ES100 a Hytera PD565. V dalších šesti dobíjecích úchytech jsou umístěny ruční svítilny SURVIVOR LED pořízené s příspěvkem od Nadace ČEZ.

V dosahu velitele je uchycen 10" výjezdový tablet, v zorném poli řidiče je 7“ displej couvací kamery, který je pevnou součástí palubní desky podvozku. Dále je na přístrojové obrazovce podvozku signalizována diagnostika uzavření rolet, dveří, pomocných nášlapů a zasunutí osvětlovacího stožáru společně s hodnotou rychlosti a otáček motoru.

V prostoru předního nárazníku najdeme elektrický lanový naviják se šnekovou převodovkou a tažnou silou 36,2 kN. Naviják je jištěn proti přetížení. Pod ním je uchycena asanační lišta.

CAS vykazuje zvýšenou odolnost proti účinkům sálavého tepla na rozvodech tlakového vzduchu, na elektrických vodičích a na rozvodu paliva v místech, kde nejsou chráněny podvozkovou částí. Pro zvýšení odolnosti jsou použity ochranné návleky, které dlouhodobě odolávají teplotě 200 °C a po dobu 15 minut odolávají teplotě 1000 °C.

Vozidlo dokáže brodit klidnou vodou do hloubky 750 mm.

Nástavba ==

Nástavba je vyrobena z profilů ze slitin lehkých kovů a olepena plechem za použití technologie lepení. Nádrž na hasivo je vyrobena z nerezové oceli a je řešena jako jeden celek, který pojme 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.

Čerpací zařízení THZ 3000 umožňuje zásah za použití nízkého nebo vysokého tlaku, popřípadě kombinovaný provoz. Dosahuje jmenovitého výkonu 2 000, respektive 250 litrů za minutu.

Přiměšovací zařízení sestává z proudového přiměšovače a ručně nastavitelné regulační klapky.

Mezi kabinou a nástavbou je uchycen pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár s 24V LED světlomety o celkovém světelném toku 30 000 lumenů. Napájen je z elektrické soustavy CAS, v případě nouze umožňuje rovněž napájení z externího zdroje 230 V.

Vysunout jej lze až do výšky 5 metrů nad úrovní terénu. Stožár je vybaven funkcí automatického složení do přepravní polohy, a to i po uvolnění parkovací brzdy.

V pravé zadní skříni je na výsuvném prvku uloženo vybavení pro základní hygienu hasičů při zásahu – tekuté mýdlo a dezinfekce, papírové ručníky, voda a také tlakový vzduch.

Jednotce přeji, aby vozidlo sloužilo dlouhá léta.

Petr Šrámek
starosta SDH Ronov nad Doubravou
Sdílet