Pátek 19. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Interschutz 2010 – Technika, část druhá – Cisterny/CAS

Přinášíme vám druhou z několika částí seriálu, zabývajícího se přehledem mobilní požární techniky, která byla k vidění na letošním ročníku hasičského veletrhu Interschutz, konaného tentokrát v Lipsku. Tématem této části jsou cisternové automobilové stříkačky.

Přinášíme vám druhou z několika částí seriálu, zabývajícího se přehledem mobilní požární techniky, která byla k vidění na letošním ročníku hasičského veletrhu Interschutz, konaného tentokrát v Lipsku. Tématem této části jsou cisternové automobilové stříkačky.

Vzhledem k tomu, že veletrh Interschutz je jedním z největších svého druhu na světě, zúčastňuji se ho již tradičně největší producenti mobilní požární techniky a ani letošní ročník nebyl v tomto směru žádnou výjimkou. V Lipsku měla své stánky valná většina stěžejních světových výrobců. Jmenujme tedy značky Rosenbauer, Ziegler, Wawrzaszek, Szczesniak, Gimaex, Autokaross, Iveco Magirus, Lentner, Schlingmann, EMPL, BAI, Morita a také naši výrobci. Konkrétně ZHT Group, Tital/Progres Servis a THT Polička.

Rosenbauer – tato firma do Lipska dovezla mimo jiné několik automobilů řady AT2 v její inovované podobě. Modernizace se dočkal zejména počítačový systém, určený k ovládání téměř všech věci na a v požární nástavbě. Samotný design nástavby a kabiny se dočkal také mírného faceliftu. Nikoho jistě nepřekvapilo perfektní uspořádání vybavení uvnitř vozu, což je u Rosenabuera běžným standartem. U nás jezdí již nějaký ten rok také několik automobilů řady AT2 a tak se jistě v budoucnu dočkáme i její inovované podoby.

Ziegler – německá značka měla na svém rozsáhlém stánku mnoho novinek, jeden z největších taháků veletrhu od Zieglera stál přímo v expozici výrobce podvozku Mercedes, a to cisterna na robustním šestikolovém terénním podvozku Mercedes-Benz Zetros. Tento bezesporu i designově velmi povedený automobil i co se týká samotné požární nástavby, je díky použitém podvozku určený pro zásahy v náročném terénu. Zde jsou jeho technicko-taktická data, potvrzující robustnost automobilu jako celku:

CAS 30/90–5 Mercedes Zetros 2733 A 48

Podvozek: MB Zetros 2733 A/48, pohon všech kol 6×6
Osádka: 1+2
Přípustná celková hmotnost: 27.000 kg
Zatížení přední nápravy: 9 000 Kg
Zatížení zadních náprav: 18 000 Kg
Výkon motoru: 240kW / 326PS
Řadový šestiválec OM926LA, Euro5,
Zdvihový objem (cm³) 7.201
MB9-ti stupňová synchronní převodovka G 131–9/14,57 s hydr. řazením
délka/šířka/výška: 10.000mm, 2.500mm, 3.300mm
Modulová konstrukce složená z cisternového modulu a dvou ALPAS konstrukcí (nástaveb) – aluminiový panelový systém – patent fa. Ziegler, s 5-ti. AZ-Lock roletovými dveřmi. Zadní dveře jsou i ve variantě výklopných dveří.
Osvětlení okolí nástavby zářivkovými trubicemi zapuštěnými do nástavby. U všech bočních rolet je výklopný schod s nosností 250 kg.
Sklolaminátová nádrž na vodu – 9000 l
Nádrž na pěnu – 500 l
Požární odstředivé čerpadlo Ziegler FPN 10–3000–2H, 3.000l/min při 10 barech
Automatcký přiměšovač MAD 30 – předmísení v čerpadle
Přiměšování: 2%, 3%, 6%
Střešní monitor ALCO HH365 – manuelní, umístěný na nástavbě, výkon 2000 l/min.
Zařízení rychlého zásahu: sklolaminátový naviják, stálo tvarová hadice 50 m, elektrické navíjení


Díky prostorné kabině, která je nyní určena pro osádku 1+2, je již připravena i varianta 1+3. Pro české hasiče máme také jednu zajímavou informaci, Zetros s nástavbou CAS Ziegler by se měl v letošním roce objevit v rámci předváděcí akce i u nás. O všem vás díky spolupráci s výrobcem a jeho domácím zastoupením budeme pochopitelně včas informovat.

Wawrzaszek – polský výrobce požární techniky do Lipska přivezl mimo jiné i několik parádních cisternových automobilových stříkaček na podvozku Scania s plastovou nástavbou. Díky velmi úzké spolupráci se švédskou firmou Autokaross je viditelný posun v kvalitě tohoto producenta. Wawrzaszek pro švédskou firmu dodává skelety požárních nástaveb. Finální produkt byl posléze k vidění i na stánku firmy Autokaross. O jejich Scanii specifikace BAS vám přineseme v budoucnu samostatný článek, protože se jedná o technickou lahůdku.

Szczesniak – další polský výrobce požární techniky dovezl do Německa mimo jiné cisternu na podvozku Scania, se kterou se firma, jak serveru POŽÁRY.cz sdělil její zástupce na veletrhu, přihlásila do výběrového řízení na dodávku letošních 40 ks tzv. státních cisteren pro HZS ČR. Nepřísluší nám cokoliv soudit, ale tento požární automobil by byl jistě lepší alternativou, než vítězný model, i když se jedná v případě Scanie o jinou hmotnostní kategorii. Celá redakce měla možnost si Scanii podrobně prohlédnout a nutno říct, že by to nebyla špatná volba. Perfektní podvozek, prostorná kabina a poměrně kvalitní a funkční požární nástavba z ní dělají dobrý celek. Vzhledem k tomu, že redakce byla zástupcem firmy pozvána do výrobního závodu, přineseme o automobilech této polské značky po návštěvě podrobnější článek.

Stručná technicko-taktická data CAS Scania

Podvozek: Scania P360 s pohonem 4×4
Kabina: CP 28/1+5
Motor: Scania o síle 360 koní
Hmotnost: 18 000 kg/max. 21 500 kg
Nástavba: hliníková konstrukce
Nádrž na vodu: 5000 l
Nádrž na pěnidlo: 500 l
Čerpadlo: kombinované Waterous
Výkon: 3200 l při 8 barech/250 l při 40 barech
Monitor: voda/pěna 2400 l/min
Průtokový naviják: elektronicky navíjený, délka 60 m
Lanový naviják: síla 7,4 t
Osvětlovací stožár: výsun 5 m nad vozidlo, 2 × 1000 W


BAI – italský výrobce mobilní požární techniky v Německu představil mimo jiné také cisternu na podvozku Volvo FLM 280. Jedná se o kompaktní požární automobil, který je určený díky své konstrukci a velikosti pro hasičské sbory ve městech. Dalo by se říct, že je to jakási obdoba rakouských a německých StLF – vozy do měst, viz tento článek. Prostě a jednoduše, do malého vozu se vešlo vše potřebné, jako do běžné CASky. Přitom např. objem hasebních látek nemá menší, než třeba naše Liaz/Karosa CAS K 25, protože nádrž na vodu je taktéž 2500 l.

Cisternové automobilové stříkačky na veletrhu Interschutz 2010 představilo pochopitelně i několik dalších výrobců, Iveco – Magirus předvedl mimo jiné svojí CASku AluFire 3 s počítačovým ovládáním, Lohr – Magirus cisternu Scania s perfektně provedenou nástavbou včetně rozmístění vybavení, americká Ferrara cisternu pro petrochemický průmysl, EMPL pak např. ,,kraba" pro čínské hasiče (automobil pro tunely, který má kabinu na obou koncích vozu), u něj je zvláštností kabina, resp kabiny. Jedna je krátká a druhá prodloužená. Japonská Morita přivezla do Lipska svůj ultramoderní koncept lesního speciálu. Na veletrhu bylo poměrně dost lesních speciálů, nejzajímavějším z nich krom konceptu Morrity byl Unimog U20 od nástavbáře Schlingmann. Lentner mimo jiné předvedl velkokapacitní CAS pro frankfurtské hasiče, španělská Bull Fuego pak velkokapacitní CASku na Mercedesu, Gimaex/Schmitz vůz stejné kategorie pro lipské hasiče. Automobilů této kategorie bylo v Lipsku k vidění poměrně mnoho, jak je zřetelné, i v Německu se nespoléhá jen na hydrantovou síť.

Spousta z předváděných vozů je však svým provedením nejen klasická CAS, o některých se dočkáte samostatného článku, konkrétně to budou tyto vozy: lesní speciál Morita, krab EMPL, CAS Zetros. Z naší domácí produkce byla na Interschutzu představena Tatra, tzv. sedmička z dílny THT, od stejné firmy pak i CAS Tatra Terrno s faceliftem, ZHT předvedl CAS 24 Tornado a Progres Servis/Tital pak CAS 15 Gaz. O našich zástupcích na veletrhu vám již server POŽÁRY.cz již přinesl aktuální články přímo z Německa.

Automobilů kategorie CAS bylo k vidění v Lipsku neskutečné množství, z dosud nejmenovaných např. švýcarský Feumotech, britský Strongs, dále Plastisol, polský Stolarczyk atd., popsat je všechny by vydalo na tlustou knihu. Berte článek jen jako jakýsi malý průřez veletrhem. Jak je psáno výše, o nejzajímavějších vozidlech z kategorie cisteren vám do budoucna přineseme podrobnější informace.

FOTO:

2–9 Rosenbauer
1, 10–19 Ziegler
20–24 Wawrzaszek/Au­tokaross
25–31 Szczesniak
32–33 BAI
34 
Iveco Magirus
35–36 Lohr Magirus
37–38 Ferrara
39–41 EMPL
42–46 Morita
47–52 Schlingmann
53–54 Lentner
55–56 Bull Fuego
57–60 Gimaex Schmitz
61–62 THT
63 Progres Servis/Tital
64 Plastisol
65 Feumotech
66 Strongs/ Emergency One UK
67–68 Stolarczyk

-wap-

Sdílet