Čtvrtek 18. dubna 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

WISS vyrobil pro dobrovolné hasiče obce Snovídky velkoobjemové Volvo FMX s posádkovou kabinou

Za finanční spoluúčasti Evropské unie z Integrovaného regionálního operačního programu pořídila obec Snovídky pro svou jednotku sboru dobrovolných hasičů velkoobjemovou cisternovou automobilovou stříkačku Volvo FMX. Za 7 952 725 korun včetně DPH ji dodala firma WISS Czech.

Podvozek

Cisterna je postavena na třínápravovém podvozku Volvo FMX 66R s pohonem všech kol a automatickou kontrolou trakce. Ta automaticky aktivuje pohon přední nápravy během jízdy na základě vyhodnocení prokluzu zadních náprav.

Diferenciály všech náprav jsou vybaveny její uzávěrkou. Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm.

Šestiválcový naftový motor splňuje emisní normu Euro 5 a dosahuje výkonu 375 kW, krouticí moment je 2 500 Nm v rozsahu 1 050 – 1 400 otáček za minutu. Samozřejmostí je automatizovaná převodovka I-Shift s rychloběhem.

Šestimístná čtyřdveřová kabina osádky je na levé straně vybavena sdruženou zásuvkou pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu Rettbox-air.

Pro spojení slouží analogová vozidlová radiostanice, šest ručních radiostanice je uloženo v dobíjecích úchytech, v dalších čtyřech jsou ruční svítilny. Druhý reproduktor a mikrofon vozidlové radiostanice je v zadní části Volva u obslužného panelu čerpadla.

V zorném poli řidiče je displej couvací kamery a displej řízení nástavby, v dosahu velitele je výjezdový tablet.

Nechybí joystick pro ovládání nárazníkové lafetové proudnice Protek 922. Ta disponuje účinným dostřikem 30 metrů, pracuje se jmenovitým průtokem 800 litrů za minutu.

Na nárazníku je vedle proudnice uchycen elektrický lanový naviják Power Winch s tažnou silou 52 kN a jištěním proti přetížení.

Nástavba

Nástavba automobilu je vyrobena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny GFK, součástí skeletu je nádrž na hasivo.

Ta pojme 8 500 litrů vody a 540 litrů pěnidla, na obou bocích nástavby jsou LED stavoznaky signalizující aktuální množství k dispozici.

Na horní pochůzné plošine je přípojný prvek pro lafetovou proudnici Protek 620 s délkou účinného dostřiku až 50 metrů a průtokem nastavitelným v rozsahu 800 až 2 000 litrů za minutu. Proudnice je dodána se stojanem umožňující nasazení i mimo automobil.

Na každém z boků je trojice schrán pro příslušenství krytá hliníkovými roletkami s podélným madlem. Pod přední a zadní je výklopná stupačka.

K ovládacímu panelu čerpacího zařízení se přistupuje zezadu nahoru výklopnými dveřmi. Použito je zde bronzové čerpadlo Ruberg o jmenovitém výkonu 3 000 litrů za minutu v nízkotlakém a 250 litrů za minutu ve vysokotlakém režimu. Pěnotvorné přiměšovací zařízení je vybaveno ručně nastavitelnou regulací.

CAS je vybavena datovou sběrnicí k řízení provozu účelové nástavby typu CAN-bus WISS, s následujícími funkcemi:

  • záznam dat, chybový deník, maximální dosažené otáčky požárního čerpadla,
  • diagnostika, uzavření rolet a dveří, zasunutí osvětlovacího stožáru,
  • monitorování mezních provozních stavů na požárním čerpadle, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
  • signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
  • ovládání osvětlení okolí automobilu a výstražné oranžové rampy na zádi účelové nástavby z prostoru obsluhy požárního čerpadla a z kabiny osádky,
  • automatické plnění vodní nádrže z hydrantu,
  • automatické ukončení odvodnění požárního čerpadla,
  • zobrazení kontrolních údajů podvozkové části a účelové nástavby včetně motohodin, otáček motoru a požárního čerpadla a mazacího tlaku,
  • zobrazení stavu nabití akumulátorových baterií,
  • signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
  • akustická signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
  • automatické zasunutí osvětlovacího stožáru při uvolnění ruční brzdy včetně automatického vypnutí světel na osvětlovacím stožáru,
  • zapnutí a vypnutí předních doplňkových výstražných modrých světel,
  • automatizovaný provoz se zavodněním požárního čerpadla a tlakovou regulací,
  • upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací),
  • systém plánované údržby v účelové nástavbě CAS,
  • automatický systém regulace tlaku ve výtlaku s ohledem na průtok.

O osvětlení bezprostředního okolí automobilu se starají světla na bocích a v zadní části nástavby. Pro nasvícení místa zásahu je k dispozici pneumaticky výsuvný stožár se čtyřmi LED světlomety v pravé přední části nástavby. Ovladač je uložen u čerpadla, stožár disponuje funkcí samočinného složení do přepravní polohy.

Sdílet