Sobota 20. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Interschutz 2010 – Technika, část třetí – Plošiny a žebříky

Přinášíme vám třetí z několika částí seriálu, zabývajícího se přehledem mobilní požární techniky, která byla k vidění na letošním ročníku hasičského veletrhu Interschutz, konaného tentokrát v Lipsku. Tématem této části jsou automobilové plošiny a žebříky.

Přinášíme vám třetí z několika částí seriálu, zabývajícího se přehledem mobilní požární techniky, která byla k vidění na letošním ročníku hasičského veletrhu Interschutz, konaného tentokrát v Lipsku. Tématem této části jsou automobilové plošiny a žebříky.

Vzhledem k tomu, že veletrh Interschutz je jedním z největších svého druhu na světě, zúčastňuji se ho již tradičně největší producenti mobilní požární techniky a ani letošní ročník nebyl v tomto směru žádnou výjimkou. V Lipsku měla své stánky valná většina stěžejních světových výrobců výškové techniky. Jmenujme tedy značky Bronto Skylift, Gimaex, Iveco Magirus/Camiva, Metz, Cela, Vema, Morita, Everdigm, Bumar, Volkan, Klaas a Požtechnika. Každý z nich přivezl do Lipska své novinky či modernizované výrobky, tedy vyjma ruského výrobce.

Bronto Skylift – největší světový výrobce automobilových plošin přivezl na veletrh Interschutz jako již tradičně další svůj rekordní počin. Tentokrát jím je automobilová plošina o maximálním možném pracovním dostupu až do neuvěřitelných 112 m! Rekordní plošina je postavena na robustním podvozku Mercedes s předsunutou kabinou, disponujícím počtem náprav 7. Na minulém veletrhu Interschutz byla k vidění plošina o tehdejším rekordním dostupu do výše 90 m, během pěti let se tuto výšku podařilo nadnárodní korporaci Bronto Skylift navýšit o celých 22 m! Dnes je to tedy 112 m, kam půjde vývoj dál? Je to ještě možné překonat? Co bezpečnost? Na tyto otázky se jistě dozvíme odpovědi nejpozději za dalších 5 let. Bronto tímto výrobkem tzv. hodilo rukavici svým konkurentům.

Stručná technicko – taktická data nové rekordní automobilové plošiny s označením F 112 HLA, která byla největším lákadlem veletrhu:

Max. pracovní výška: 112 m
Max. boční vyložení: 32 m
Max. vyložení pod úroveň terénu: 26 m
Suchovod/lafeta: 3800 l/min
Nosnost pracovního koše: 500 kg
Přepravní výška: 4000 mm
Celková délka: 19 m
Hmotnost: 77 t


Ve stánku firmy Bronto bylo k vidění mnoho dalších ,,lahůdek", o nich se pokusíme přinést podrobnější samostatné články později. Nutno dodat, že v Lipsku byla vystavena i nová plošina této značky pro HZS hl. m. Prahy.

Gimaex – Schmitz – tento další nadnárodní koncern představil v Lipsku několik svých produktů z řady výškové techniky. Jednalo se o automobilový žebřík DLA/K 23–12 s maximálním dostupem 32 m, který má inovovaný koš o nosnosti 400 kg, dále o kombinovaný žebřík (jakási obdoba Multitalentu od Metze) DLA/K 18–12 o nižším dostupu/27 m, vyrobený ve spolupráci se švýcarskou firmou Feumotech, a také o automobilovou plošinu TBI 280 s dostupu 28 m s nosností koše 500 kg. V expozici této značky poutal největší pozornost prvně zmíněný žebřík a to zejména kvůli svému barevnému provedení, které bylo veletržně bílé. Každý z výrobků je řízený inteligentním počítačem s intuitivním ovládáním.

Iveco-Magirus/Camiva – tato firma dovezla na Interschutz 2010 de facto celý svůj sortiment výškové techniky, žebříky téměř o všech dostupných výškách od nejmenšího 27 m po nejnovější a nejvyšší DLA/K 60 ( M 60 L) o max. dostupné výšce 60 m. Stánek firmy byl díky němu viditelný z velké dálky, hlavním poutačem byl žebřík M 32 L, na němž byl zavěšený malý automobil Fiat. Za ním stál další tento žebřík, na kterém bylo předváděno, v jaké poloze jej lze ustavit. Další novinkou byl modernizovaný, resp. nový koš RC-400 pro čtyři osoby s vyšší nosností oproti starému RK-270, která dosahuje hodnoty až 400 kg. V Lipsku bylo také několik automobilových plošin od tohoto výrobce. Iveco-Magirus měl jeden z největších stánků na celém veletrhu, okupoval jak volnou venkovní plochu, tak i značnou část poslední haly.

Metz – německý výrobce žebříků a plošin, jenž je již několik let součástí firmy Rosenbauer, se v Lipsku také neztratil. Přivezl své nejnovější výrobky, některé z nich znají již i naši hasiči. Jsou jimi např. automobilové plošiny B32. Tyto moderní produkty nacházejí své místo u hasičských jednotek po celém světě a stávají se tak poměrně vážným konkurentem Bronta ve své třídě. Doménou značky jsou ovšem automobilové žebříky. Nejzajímavějším exponátem byl model L56 s výtahem a košem o nosnosti 270 kg, číslo 56 značí dostupnou výšku v metrech, který byl postavený na Mercedesu Actros a jeho odběratelem jsou hasiči v Saudské Arábii. Dalším zajímavým žebříkem byl L32, nikoliv však kvůli nástavbě, ale díky zvolenému podvozku ruské značky Kamaz. Pro jakého zákazníka je určený, není třeba dodávat. Metz stejně jako Magirus zapracoval na zvýšení nosnosti pracovních košů, dnes tedy nabízí varianty od 270 do až 450 kg.

Cela – tento nástupce kdysi slavné italské značky, která má na svědomí i svého času nejvyšší požární plošinu světa, přivezl do Německa několik svých nástaveb v podobě automobilových plošin. Jedná se o klasické dvouramenné teleskopy s pracovním košem a záchranným pomocným žebříkem, vše je řízeno počítačem. Novinkou byla malá plošina Cela Grisu 245 o maximálním dostupu 24,5 m, která je postavena na terénním podvozku Iveco s pohonem všech kol. Plošina j vyrobena ve spolupráci se švýcarským producentem požární techniky, firmou Vogt. Díky pracovníkům firmy Cela se nám podařilo z jedné jejich plošiny, konkrétně modelu ALP 330, vyfotografovat celý areál z výšky.

Vema – finská firma, zabývající se mimo klasické požární automobily také výrobou vysokozdvižných plošin pracovních i hasičských modifikací, na letošním Interschutzu předvedla několik svých výrobků. Nejzajímavějším z nich byla dle nás plošina Vema TLF 453 o maximální dostupné výšce 45 m, dalším exponátem byla již před pěti lety na minulém ročníku představená kombi-plošina pro britské hasiče na podvozku Scania. Světovou premiéru zde měla plošina s označením 34F na nízkém Mercedesu Econic, která má nejmodernější počítačové ovládání a vylepšený pracovní koš.

Morita - japonský výrobce požárních vozidel přivezl do Německa na ukázku pouze své dva výrobky, lesní speciál vzbudil zasloužený ohlas, stejně tak i automobilový žebřík MLLAH 5 – 30W o dostupné pracovní výšce 32 m. Jedná se o klasický žebřík se sklopným dílem sady, zakončený pracovním košem o nosnosti 360 kg. Tímto košem disponují japonské žebříky Morita již řadu let, u evropských výrobců se zvýšení nosnosti koše ze 270 na více kg objevilo až letos… Firma vyrábí také model žebříku s označením MLLAH 5 – 35W, který má stejné vlastnosti, jako předchozí, jen má větší dostupnou výšku, ta má hodnotu 36 m a to i ze zalamovacím ramenem. Za zmínku stojí i fakt, že oba modely disponují výtahem o nosnosti 180 kg. Na těchto japonských žebřících je dále skvěle řešený suchovod, což můžete vidět na fotografiích, stejně tak i pracovní koš je po taktické stránce perfektně řešen. O žebřících Morita přineseme jistě v budoucnu samostatný podrobný článek. Pro zajímavost, redaktoři našeho serveru POŽÁRY.cz jsou i na oficiálních stránkách firmy Morita.

Erdigm - pro mnohé evidentně neznámé jméno na poli výrobců požární techniky, o to větší překvapení bylo ho na Interschutzu spatřit. Tato jihokorejská firma nevyrábí jen výškovou techniku, ale i ostatní požární automobily. Mimo nich také komunální a různou další techniku. Do Lipska přivezla automobilový žebřík ARL 52M na podvozku Scania. Jedná se o precizně provedený záchranný žebřík s maximální dostupnou výškou 52 m a bočním vyložením 20 m, který je zakončený pracovním košem, jenž je na žebříku upevněn podobně, jak tomu bývá na automobilových plošinách. Tím je dosaženo lepší manipulovatelnosti celého žebříku, tomuto rovněž napomáhá i provedení suchovodu, vedeného pod žebříkovou sadou. Na ní nalezneme také výtah o nosnosti 180 kg. Koncepčně vychází žebříky Erdigm z amerických modelů a své zákazníky postupně získávají i mimo Jižní Koreu.

Bumar – plošiny polské firmy znají díky několika exemplářům také hasiči v naší republice. Do Německa přivezl mimo jiné i automobilovou plošinu na podvozku Volvo o maximální pracovní dostupné výšce 32 m. Její obdoba byla na našem webu již představena, proto se o ní nebudeme podrobněji zajímat. Firma má ve svém sortimentu i model s vyšší či nižší dostupnou výškou. Dle dostupných informací si několik výrobků polské firmy, které jsou v ČR, přízeň hasičů moc nezískalo.

Z dalších firem byl v Německou zastoupen automobilovým žebříkem např. turecký Volkan, dále automobilovou plošinou o dostupné 24 m, stánek zde měla i ruská Požtechnika. Redakce byla v očekávání, že právě ona zde předvede svůj automobilový žebřík AL-37 na podvozku Tatra Terrno o dostupné výšce 37 m či plošinu PSA TPL – 54 na podvozku ,,sedmičkové" Tatry. To se však bohužel nestalo, tyto automobily mohl návštěvník naleznout pouze a jen v prospektech výrobce.

Závěrem lze říct, že pole výškové techniky se opět posunulo kupředu, nejvýraznějším jeho bodem je bezesporu posunutí maximální dostupné výšky u plošiny Bronto Skylift, zahanbit se v tomto směru nenechal ani jeden ze stěžejní dvojice výrobců žebříků, jak Metz, tak i Magirus posunul jejich dostup směrem nahoru. Modernizace a větší nosnosti se dočkal i jejich pracovní koš. Ovládání výškové techniky spoléhá čím dál více na elektroniku a nejmodernější počítače, žebříky a plošiny nebyly po této stránce na veletrhu žádným překvapením. Uvidíme tedy, čeho se dočkáme v roce 2015, kdy se koná další ročník jednoho z největších hasičských veletrhů s názvem Interschutz.

Foto


1–14 Bronto Skylift
15–18 Gimaex
19–22 Iveco-Magirus
23–27 Metz
28–50 Cela
51–53 Vema
54–69 Morita
70–72 Erdigm
73–74 Bumar
75 Klaas
76 Fassi
77 Volkan

-wap-

Sdílet