Úterý 27. července 2021, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Trojice velkoobjemových pětinápravových vozidel Tatra Force bude součástí slovenského modulu pro hašení lesních požárů

Dne 2. července 2021 byly v areálu Záchranné brigády Hasičského a záchranného zboru Žilina předány do užívání tři velkokapacitní cisternové automobilové stříkačky CAS 40 na podvozku Tatra Force 10×10.

Specializovaný záchranný modul GFFF-V

Vozidla jsou určena převážně k hašení lesních požárů, sloužit budou v Záchranných brigádách Hasičského a záchranného zboru Slovenské republiky jako specializovaný záchranný modul GFFF-V (Ground Forest Fire Fighting using Vehicles).

Modul bude poskytovat pomoc při hašení rozsáhlých lesních požárů a požárů lesních porostů s využitím těchto vozidel.

Podvozek

Velkoobjemová cisternová automobilová stříkačka je postavena na podvozku Tatra T815–7M3R51.29ZA 10×10.1. Má první čtyři nápravy stále hnané, pohon poslední je připojitelný.

Přečtěte siPětinápravová velkokapacitní Tatra Záchranného útvaru uveze 21 tisíc litrů vody, vyrobila ji THT Polička

Obě přední nápravy mají nosnost 9 000 kg, jsou řídící s uzávěrkou osového a mezinápravového diferenciálu zapínatelnou elektropneumaticky. Odpruženy jsou vzduchovými vlnovcovými pružinami, na první nápravě je torzní stabilizátor.

Zbývající tři nápravy mají nosnost 10 000 kg, rovněž jsou vybaveny uzávěrkami diferenciálů a odpruženy vzduchovými vlnovcovými pružinami. Třetí a pátá náprava je rovněž osazena torzním stabilizátorem.

První dvě a poslední dvě nápravy jsou řízené – první dvě stále mechanicky, poslední dvě do rychlosti 30 km za hodinu hydraulicky. Systém lze zcela vypnout z kabiny řidiče.

Konstrukce náprav umožňuje centrální dohušťování pneumatik z místa řidiče, ten má k dispozici i kontrolní tlakoměry.

Podvozek má zvýšenou ochranu proti sálavému teplu, použity jsou speciální návleky na rozvodu paliva, vzduchu a elektroinstalace.

Motor a převodovka

O pohon se stará řadový, vodou chlazený šestiválec Cummins ISX15 600 splňující emisní normu Euro 3. Agregát dosahuje výkonu 447 kW a krouticího momentu 2 508 Nm při 1 200 otáčkách za minutu.

Převodovka je samozřejmě automatická – Allison 4800PR s hydrodynamickým měničem a retardérem. Redukční převodovka Tatra 2.30 TRK je dvoustupňová, řaditelná za klidu.

Kabina

Kabina je třímístná, všechny sedačky jsou vybaveny bezpečnostními pásy a opěrkami hlavy. Nechybí jí ani vnější ochranný rám s doplňkovým osvětlením. Nezávislé topení má výkon 4 kW.

Pro spojení slouží analogová vozidlová radiostanice Motorola DM 4600 a digitální vozidlový terminál TPM 700. Ruční radiostanice Motorola DP 4800 a ruční terminály TPH 900 jsou umístěny v dobíjecích úchytech – v těch najdeme i ruční svítilny Streamlight Fire Vulcan a Streamlight Survivor.

V zorném poli řidiče je displej navigace Garmin Montana Europe s mapami pro Slovensko.

Součástí vybavení kabiny osádky jsou nehořlavé oranžové reflexní vesty z materiálu Nomex Diamond Ultra s nápisem HASIČI a s odnímatelným nápisem VELITEL ZÁSAHU.

Pod nárazníkem je asanační lišta se třemi hubicemi.

Nástavba

Karoserie účelové nástavby je vyrobena ze speciálních hliníkových profilů pomocí prizmatických šroubovaných spojů a oplechována hliníkovým plechem při použití technologie lepení.

Karoserie je řešena tak, že její boční část tvoří úložné skříně opatřené uzavíracími roletkami s průběžným madlem v celé šířce. Další část karoserie tvoří zadní skříň pro čerpací zařízení opatřená nahoru výklopnými dveřmi. Všechny roletky a dveře nástavby mají zámky, které se dají zajišťovat i odjišťovat stejným klíčem pro příslušné vozidlo.

Nástavba je uchycena přímo na rámu podvozku bez použití pomocného mezirámu.

Bezprostřední okolí vozu osvětlují LED světla na bocích a v zadní části nástavby. Prvky, které v otevřené pozici přesahují půdorys vozu o více než 250 mm, jsou opatřeny reflexními polepy.

Nádrž z vysokopevnostního sklolaminátu má celkový objem 20 000 litrů vody, sestává ze tří vzájemně propojených částí – jednotlivá propojovací potrubí lze uzavřít. Ze stejného materiálu je rovněž 500litrová nádrž na pěnidlo.

Čerpací zařízení

V zadní skříni je zabudováno odstředivé kombinované čerpadlo THT PKA 4000–250 o jmenovitém výkonu 4 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů. Ve vysokotlakém režimu – tedy při 40 barech – je výkon čerpadla 250 litrů za minutu, možný je i kombinovaný provoz.

Čerpadlo je ovládáno elektropneumatickým systémem vozidla, v případě poruchy je stejně jako u všech dnešních moderních čerpadel umožněno ovládání i manuálně.

Přiměšovací zařízení umožňuje přimísení pěnidla v rozsahu 0 až 6 % s plynulou regulací.

U ovládacího panelu najdeme mikrofon a reproduktor vozidlové radiostanice.

Lafetové proudnice a hadicový naviják

Součástí nástavby je naviják se 60metrovou vysokotlakou a tvarové stálou hadicí, kombinovaná proudnice na jeho konci má průtok 150 litrů za minutu při tlaku 40 barů a umožňuje plynulou regulaci vodního kužele.

Na střeše je uchycena dvojice lafetových proudnic – jedna v přední a druhá v zadní části nástavby. Proudnice jsou odnímatelné, ručně ovládané a otočné o 360 °. K proudnicím je dodáván stativ, může tedy sloužit i jako monitor mimo Tatru.

Výkon lafetové proudnice THT s tryskou AWG MZ 1600 je 1 790 litrů za minutu při tlaku 8 barů, délka účinného dostřiku je 60 metrů, samozřejmostí je možnost plynule volit mezi kompaktním a roztříštěným proudem.

Výbava

Ve výbavě vozu najdeme mimo hadic, armatur a jednoduchých hasebních prostředků rovněž přenosné plovoucí čerpadlo PH-Poseidon o výkonu 1 311 litrů za minutu. Nechybí motorová řetězová pila Husqvarna 372 XP.

Rozměry a hmotnosti

Tatra je dlouhá 11 700 mm, široká 2 550 mm a vysoká 3 200 mm. Světlá výška pod nápravami je 360 mm, brodit dokáže vůz klidnou vodou až do hloubky 1 200 mm.

Provozní hmotnost automobilu je 42 440 kg, celková pak 44 000 kg.

Nájezdové úhly vpředu i vzadu jsou 35 °.

Rozvory náprav jsou 2 150 mm, 2 660 mm a 2 × 1500 mm. Přední převis má 1 650 mm, zadní pak 2 285 mm.

Foto: Milan Dermek a THT Polička
Sdílet