Středa 24. dubna 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Velkoobjemové Scanie pro hasiče Správy železnic mají čtyřmístné posádkové kabiny, automobily vyrobila firma KOBIT – THZ

Čtveřice nových velkoobjemových cisternových automobilových stříkaček Scania modernizovala vozový park Hasičského záchranného sboru Správy železnic. Automobily dodala firma KOBIT – THZ, cena za jeden z nich činí 9 882 070 korun včetně DPH.

Podvozek

Šasi Scania P500 B6×6 HZ o rozvoru 4 300 mm – respektive u zadních náprav 1 450 mm – je v provedení řady XT. Osy jsou odpruženy listovými pružinami, osazeny jsou torzními stabilizátory, všechny brzdy jsou bubnové. Poháněna jsou kola zadních náprav, pohon přední je připojitelný, všechny nápravy jsou vybaveny uzávěrkou diferenciálu.

O pohon se stará řadový šestiválec o objemu 12,7 dm³ a výkonu 368 kW, který splňuje emisní normu Euro 6. Jeho maximální točivý moment je 2 500 Nm v rozsahu 925 až 1 340 otáček za minutu.

Automatizovaná dvanáctistupňová převodovka GRSO905R s retardérem R3500 je vybavena systémem Opticruise a disponuje automatickou spojkou, vůz je tedy ve verzi se dvěma pedály.

Kabina CP28 je čtyřdveřová a čtyřmístná se dvěma místy vpředu a dvěma vzadu. Nechybí 3kW nezávislé vytápění voda-vzduch a automatická klimatizace.

V dosahu řidiče je navigační tablet Samsung s 8" displejem, velitel má k dispozici výjezdový 10" tablet a výsuvný stolek. Informační systém je integrován do 7" displeje palubní desky, zobrazuje se na něm mimo jiné výstup ze zadní couvací kamery.

Mezi dvěma zadními sedadly jsou uchyceny tři dýchací přístroje, pod sedadly je úložný prostor. Mezi sedadly vpředu i vzadu jsou držáky přileb.

Prostor před vozidlem snímá Full HD kamera, která se aktivuje automaticky po nastartování.

Pro spojení slouží vozidlová analogová radiostanice Motorola DM 4600E, ruční radiostanice a svítilny jsou v dobíjecích úchytech. Druhý reproduktor a mikrofon vozidlové stanice je v zadní části vozu u obslužného panelu čerpadla.

Na předním nárazníku je dvojice pomocných závěsů o tažné síle 145 kN, lanový naviják s 30metrovým lanem je elektrický s jištěním proti přetížení, jeho tažná síla je 50 kN. Součástí dodávky byla i volná kladka.

Na nárazníku je uchycena rovněž lafetová proudnice o průtoku 750 litrů za minutu. Ovládaná je z kabiny vozu, její účinný dostřik je 50 metrů.

O dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu se stará sdružená zásuvka Rettbox-air, která se po nastartování samočinně odpojí.

Na držácích bočních zpětných zrcátek jsou uchyceny pracovní LED světlomety se samostatným vypínačem.

Světelné výstražné zařízení je červenomodroo­ranžové kombinace – při jízdě k zásahu bliká standardně vlevo červeně a vpravo modře, lze ho však přepnout do plně oranžového režimu a to včetně přídavných světel.

Nástavba

Karoserie účelové nástavby je vyrobena z profilů ze slitin lehkých kovů a oplechována lepením. Na obou bocích je dvojice schrán s příslušenstvím krytá hliníkovými roletkami, pod předními a zadními jsou výklopné stupačky.

Na horní pochůzné plošině nástavby je přípojný bod pro lafetovou proudnici. Rozměrné požární příslušenství je uloženo v hliníkových bednách nebo přímo na střeše nástavby – tažnou tyč lze připojit k pomocným závěsům na předním nárazníku.

Nádrž na hasivo je z nerezavějící oceli, do svých útrob pojme 8 000 litrů vody a 480 litrů pěnidla. Aktuální stav hasiva signalizují vodorovné LED stavoznaky na obou bocích automobilu.

Čerpací zařízení dosahuje jmenovitého výkonu 3 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů, umožňuje i vysokotlaký popřípadě kombinovaný provoz.

Přimísení pěnidla je regulováno elektronicky v rozsahu 0 – 6 %, pěnidlo je přiváděno do sání čerpadla.

O osvětlení místa zásahu se stará osvětlovací stožár s LED světlomety o celkovém světelném toku 30 000 lumenů. Stožár je pneumaticky výsuvný, skládá se automaticky.

Rozměry Scanie

Vůz je i s navijákem dlouhý 9 700 mm, vysoký je 3 100 mm a široký 2 550 mm.

Sdílet