Sobota 20. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Z finančních prostředků města Brna, Jihomoravského kraje a MV-GŘ HZS ČR pořídili hasiči pro brněnskou centrálu nový žebřík Iveco Magirus M32 L-AS

Na stanici Hasičského záchranného sboru Jihomoravského kraje Lidická v Brně slouží zcela nový automobilový žebřík. S nákupem výškové techniky Iveco Magirus M32 L-AS za 24 569 211 Kč včetně DPH a příslušenství pomohlo hasičům jednou třetinou město Brno, jednou Jihomoravský kraj, automobil dodala firma Firefighting Technology.

Podvozek

Pro AZ 30 byl použit snížený podvozek Iveco Eurocargo ML160E32 o rozvoru 4 185 mm. Vůz je poháněn vodou chlazeným řadovým čtyřtaktním dieselovým 6válcem o výkonu 235 kW, agregát o objemu 6,7 litru splňuje emisní normu Euro 6. Jeho krouticí moment je 1 100 Nm v rozsahu 1 250 – 1 900 otáček za minutu.

Převodovka Allison S 3000 je plně automatická, 6stupňová, se 6stupňovým retardérem.

Na obou nápravách je jednoduchá montáž pneumatik, zadní osa je osazena uzávěrkou diferenciálu. O odpružení se starají parabolické listové pružiny, na přední nápravě s lineární a na zadní s progresivní charakteristikou.

Příčný zkrutný stabilizátor a teleskopické hydraulické tlumiče najdeme jak na přední, tak i na zadní nápravě. Brzdy jsou kotoučové s vnitřní ventilací a plovoucími třmeny.

Zadní náprava je hydraulicky řiditelná. Systém lze ovládat z kabiny řidiče, odkud je možné nastavit automatický režim, řízení vypnout nebo natočit všechna kola stejným směrem a pro manipulaci s vozidlem využít takzvaný „krabí chod“.

Kabina je snížená, předsazená, se dvěma místy k sezení. Velitel má v dosahu výjezdový tablet, řidič mimo jiné displej couvací kamery MRC-81 a rovněž s výstupem z kamer u každé ze stabilizačních podpěr.

Pro spojení slouží digitální vozidlový terminál TPM 700, v dobíjecích úchytech je dvojice ručních LED svítilen Survivor Z1. Nezávislé topení má výkon 2,2 kW.

Zásuvka Rettbox-air pro dobíjení akumulátorových baterií sdružená s doplňováním tlakového vzduchu je vybavena automatickým odpojením při nastartováni motoru, spolupracuje s vestavěným inteligentním dobíječem akumulátorových baterií LEAB Champ 2420 Pro, přes zásuvku je rovněž napájen předehřev motoru.

Světelné zvukové a výstražné zařízení sestává z reproduktorů Whelen Beta, dvou modrých LED majáků Hänsch Nova B2 na střeše vozidla a dvěma dvojicemi zábleskových modrých LED světel Hänsch Sputnik SL vpředu a vzadu.

Manévrovací LED světlomety o světelném toku 1 000 Im pro osvětlení prostoru podél boku vozidla jsou upevněné na konzolích zpětných zrcátek.

Nástavba

Podstavba samotné nástavby je vyrobena z uzavřených podélných nosníků a příčníků z vysoce pevné jemnozrnné konstrukční oceli. Pro Vario-podpěry jsou použity HMS-profily s vysokou pevností.

Nástavba z Alu-Fire hliníkových profilů je tvořena pěti schránami pro příslušenství a pochůznou plošinou obloženou eloxovaným hliníkovým plechem.

Osvětlení okolního prostoru nástavby je zajištěno pomocí LED světelného pásu integrovaného do boční strany nástavby v celé její délce a dvou LED světel na zadní straně.

Hydraulické čerpadlo s proměnným výkonem je vestavěné v rámu podvozku, přívod tlakového oleje zajišťuje závislé zátěžové ovládáni (Load-Sensing-System). Systém je vybaven ovládacími šoupátky s jemnou regulací pro plynulou regulaci rychlostí pohybů. Elektrické nouzové čerpadlo zajišťuje pohon v případě výpadku motoru vozidla.

Podpěry Vario jsou konstruovány tak, aby bylo umožněno jejich zasunutí a usazení pod pevné překážky jako např. běžná zábradlí, běžná silniční svodidla, některé nákladní a dodávkové automobily a další překážky podobného typu.

Spínače na podpěrách sledují bezpečnost ustavení a podle vysunutí upravují pracovní diagram žebříku – maximální šíře ustaveného vozu je 5 200 mm. Vyrovnají terén až do výšky 750 mm.

Řízení pohybů žebříku je prováděno z centrálního stanoviště na točnici s vyhřívaným sedadlem. Pro usnadněni práce obsluhy se přizpůsobuje sedadlo spolu s pedálem „mrtvý muž“ úhlu zdvihu žebříkové sady. Hlavní ovládací stanoviště má vždy přednost před shodným ovládáním z koše.

Modulárně sestavená elektronika řídí a sleduje všechny pohyby žebříkové sady a bezpečnostní systémy. Informace o aktuálním stavu žebříku se přenášejí na barevnou obrazovku.

Důležité funkce jsou redundantně sledovány několika počítači, které komunikují přes standardizovaný systém CAN-BUS. Pohyby žebříku jsou na hranici meze použiti automaticky zastaveny a opticky signalizovány na pracovním diagramu.

Při poruše bezpečnostních systémů zůstává žebřík i nadále plně funkční, je však automaticky omezen na maximální nejbližší možné využití pracovního diagramu.

Pomocí speciálního softwaru jsou všechny vibrace a záchvěvy žebříkové sady stabilizovány, resp. odpruženy, a to jak ve vodorovném, tak ve svislém směru (např. při náhlém zatížení žebříkové sady, nárazovém větru apod.).

Před ustavením podvozku je možno použít digitální laserový dálkoměr ALF a zjistit, zda je místo zásahu dosažitelné z konkrétního místa ustavení – dálkoměr ukáže nejen potřebné vyložení sady a její výšku, ale rovněž minimální nutné vysunutí stabilizačních podpěr.

Žebříková sada

Žebříková sada je čtyřdílná, vyrobená je z ocelových profilů, ocelová lana mají průměr 7 až 11 mm. První díl je vybaven sklopným ramenem o délce 4 813 mm s rozsahem sklápění až 75 °.

Příčle jsou obložené protiskluzovým a tepelně izolačním obložením, zábradlí na nejvyšším žebříkovém díle má výšku 295 mm.

Suchovod tvoří pevně zabudované vodní potrubí B75 v celé délce prvního dílu žebříkové sady s flexibilním kloubovým propojením v místě kloubu sklopného ramena.

Automatický proporcionálně pracující nivelačně regulační systém zajišťuje neustálé vyrovnáváni vodorovné pozice žebříkové sady v rozsahu až 10 °. Vyrovnávání probíhá mezi spodní otočnou částí točnice a horní částí se žebříkovou sadou. Zároveň je také vyrovnáváno hlavní ovládací stanoviště se sedadlem obsluhy.

Zatížení sady je měřeno pomocí čtyř napínacích měřících senzorů, přetížení je akusticky signalizováno a pohyby jsou přerušeny (pohyby snižující zatížení jsou možné). Při poškození nebo úniku tlaku z hydraulického olejového rozvodu jsou hydraulické válce zablokovány pomocí zpětných ventilů a pojistek v tlakovém rozvodu.

Dvě hydraulicky ovládané pružinové brzdy jistí naviják vysouvání a převodovku otáčení žebříku v jakékoliv pracovní poloze.

Na spodním dílu žebříkové sady je dvojice elektricky ovládaných pracovních LED světlometů o světleném toku 1 750 lumenů.

Automobil je vybaven funkcemi pro automatické skládání žebříkové sady pomocí jediného ovládacího prvku a funkcí MEMORY Autopilot pro uložení dráhy pohybů žebříkové sady s možností automatických opakovaných pohybů – nahrává se až pět minut provozu.

V případě potřeby může strojník aktivovat funkci zpětného chodu a žebřík provede posledních 5 minut pohybů žebříku ve zpětném chodu.

Na levém předním rohu kabiny řidiče nechybí zelené tlačítko pro uvedení sady do nástupní polohy pro obsluhu v koši.

Na vrchní části sady jsou elektrické zásuvky na 230 a 400 V s krytím IP 67.

Anemometr pro měření rychlosti větru s digitálním výstupem na obou obslužných místech je instalovaný na žebříkové sadě.

Jeřábování je možné až do hmotnosti břemene 4 000 kg. Žebřík je vybaven funkcí záchrany z šachet – při zdvihání žebříkové sady sám dorovnává hodnotu vyložení – koš se tak pohybuje po kolmici se zemí.

Záchranný koš

Žebřík je osazen záchranným košem RC400-C o nosnosti 400 kg. Ovládací prvky jsou shodné s hlavním ovládacím stanovištěm. K dispozici jsou dva multifunkční sloupky pro uchycení přídavného příslušenství, trojice vstupních dvířek umožňuji volné nastupování do koše a vystupování z něj.

Pro jištění obsluhy slouží samonavíjecí zádržné systémy s karabinou, nechybí ani čtyři oka pro zajištění osob.

Jako ochrana před sálavým teplem slouží ochlazovací trysky pod podlahou. Pro upevnění přídavných požárních světlometů jsou k dispozici dvě výklopná ramínka na záchranném koši.

I v koši najdeme elektrické zásuvky na 230 a 400 V s krytím IP 67.

Ve výbavě vozu je pro transport osob hned dvojice nosítek – běžná a speciální pro nadměrně těžké osoby. Oboje mají díky kovové konstrukci deklarovanou nosnost 1 134 kg.

Pomocí adaptéru je možné nosítka zavěsit na roh koše – takto unesou 150 kg. Další možností je využít speciální konzoli a uchytit je na střed koše, kde pak lze transportovat až 270 kg.

Ve výbavě jsou rovněž prostředky pro zavěšení nosítek pod koš, žebřík tak unese 400 kg, v případě zavěšení na konec sady při sundaném koši pak až 500 kg.

Výrobce dodává jako příslušenství k žebříku kotevní desku, prodlužovací popruhy 3 a 6 metrů a úvazky na nosítka Ferno a Spencer. Hasiči tak mají komplexní možnosti pro transport osob až do 500 kg v několika variantách.

Na přední části koše je kamera, která přenáší obraz do hlavního ovládacího stanoviště na točnici.

Na koš lze kromě nosítek upevnit i další příslušenství – například hadicový naviják s tvarově stálou 16metrovou hadicí a kombinovanou proudnicí, nástavec pro slaňování a jištění při práci ve výškách nebo dálkově ovládaný monitor s multifunkční tryskou Alco MVZ 2000 s možností plynulé změny tvaru vodního kužele.

Hmotnosti a rozměry

Automobilový žebřík Iveco Magirus má celkovou hmotnost 16 000 kg. Je vysoký 3 000 mm, široký 2 500 mm a dlouhý 10 200 mm.

Sdílet