Pátek 17. září 2021, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Město Nýrsko výrazně investovalo do bezpečnosti svých občanů, hasičům pořídilo novou Scanii od firmy WISS Czech

V posledních letech se stala stále naléhavější situace s postupným zastaráváním cisteren našeho hasičského sboru. Prvovýjezdová cisterna Liaz byla vyrobena v roce 1988 a v roce 2005 prošla generální opravou. Naše jednotka jí bezplatně obdržela od Hasičského záchranného sboru v roce 2009.

Tato cisterna byla v našem sboru určena na výjezdy jak k požárům, tak k dopravním nehodám a dalším technickým zásahům a byla tak nejvytíženějším vozidlem v naší jednotce. Druhá cisterna CAS 24 Tatra měla podvozek repasovaný v roce 2004, kdy k němu byla vyrobena nová nástavba.

Tatra vyjíždí především k požárům. Její nevýhodou je menší kabina, která pojme pouze zmenšené družstvo 1+3 (ale v reálu v plné výstroji spíše jen 1+2). Obě cisterny, přestože na nich probíhala pravidelná intenzivní údržba, již výrazně zastaraly.

Cesta k novému vozu

Městské zastupitelstvo se rozhodlo v roce 2019 podat žádost o získání dotace z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.

Dotaci ve výši 2,5 milionu Kč se nakonec podařilo získat od Ministerstva vnitra – Hasičského záchranného sboru ČR. Zároveň se podařilo získat také dotaci 0,5 milionu Kč z Plzeňského kraje. V polovině loňského roku tak mohlo být vypsáno výběrové řízení, ve kterém uspěla firma WISS CZECH s.r.o. s předloženým návrhem cisterny CAS 20/4000/240 Scania P500(4×4) s cenou 7 259 879,– Kč včetně DPH.

Cisternu po vlastní ose dovezli zástupci firmy WISS CZECH s.r.o. ve čtvrtek 3. června letošního roku. Následujícího dne proběhlo školení našich strojníků a také kompletní převzetí vozidla.

Podvozek

Cisternová automobilová stříkačka je postavena na dvounápravovém šasi Scania P500 B4×4 řady XT o rozvoru náprav 4 350 mm.

Nápravy jsou vybaveny uzávěrkami diferenciálů, odpruženy jsou listovými péry. Brzdy jsou bubnové. Pohon přední nápravy je stálý – připojuje se automaticky při prokluzu zadních kol. O pohon se stará řadový vznětový šestiválec DC13 o objemu 12,7 litru. Jeho maximální výkon je 368 kW při 1 900 otáčkách za minutu, maximální krouticí moment je 2 500 Nm. Agregát splňuje emisní normu Euro 5.

Dvanáctistupňová převodovka GSRO905R je automatizovaná se systémem Opticruise a s retardérem R3500.

Kabina Crew Cab CP28L je čtyřdveřová, šestimístná, vybavená klimatizací a nezávislým vytápěním. Na jejím levém boku je sdružená zásuvka pro dobíjení a konzervaci akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu Rettbox-air. Zásuvka je napojená na tlakovou soustavu vozidla a na systém inteligentního dobíjecího zařízení akumulátorových baterií.

V opěradlech zadní řady sedadel a v sedadle velitele jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů. Všechna sedadla jsou vybavena bezpečnostními pá­sy.

V kabině je umístěno šest dobíjecích úchytů pro ruční svítilny a radiostanice Motorola DP1400. Pro spojení slouží digitální terminál a analogová radiostanice Motorola DM2600, velitel má v dosahu k dispozici výjezdový tablet. U ovládacího panelu čerpadla je druhé obslužné místo vozidlové analogové radiostanice.

Automobil je vybaven LED světlomety, mlhovky jsou halogenové. Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm.

Světelné výstražné zařízení je červenomodré kombinace. Spuštění, přepínání a vypnutí tónů je pro strojníka řešeno originálními tlačítky výrobce podvozku, přepínání tónu je umožněno i samostatným tlačítkem v dosahu sedadla velitele.

Podvozek vykazuje zvýšenou odolnost proti účinkům sálavého tepla na rozvodech tlakového vzduchu, na elektrických vodičích a na rozvodu paliva v místech, kde tyto nejsou chráněny podvozkovou částí.

Nástavba

Karoserie účelové nástavby je vyrobena z plechu a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení. Doplněna je karosářskými prvky z jiných lehkých materiálů s životností odpovídající životnosti CAS, do nádrže na hasivo se vejde 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla. Aktuální stav objemu nádrží signalizují LED stavoznaky na obou bocích nástavby. Pod předními a zadními úložnými schránami jsou výklopné stupačky.

Čerpací zařízení Ruberg je bronzové, vyhřívané, při tlaku 10 barů dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu. Toto čerpadlo je vhodné pro náročné podmínky zimních zásahů v oblastech Šumavy.

Zcela revoluční je pak pro naše strojníky celkové ovládání nástavby vozidla. To se děje pomocí systému FTCS. Veškeré funkce systému může ovládat strojník ze zadního obslužného místa čerpacího zařízení pomocí grafického terminálu s obrazovkou o úhlopříčce 10” a z přenosného grafického terminálu (tabletu) s obrazovkou o úhlopříčce 7” umístěného v kabině řidiče.

Tímto systémem je mimo jiné ovládán také pneumaticky vysouvaný osvětlovací stožár se dvěma 24V LED světlomety s celkovým světelným tokem 30 000 lumenů. Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy, a to i po uvolnění parkovací brzdy. Napájení osvětlovacího stožáru je z elektrické soustavy vozu.

Na horní pochůzné plošině nástavby je přípojný bod pro lafetovou proudnici Protek Style s délkou účinného dostřiku 50 metrů a průtokem nastavitelným v rozsahu 800 – 2 000 litrů za minutu. Proudnice je dodána s podstavcem a lze ji použít i mimo automobil.

V průběhu června a první polovině července proběhlo školení a výcvik naší jednotky. V druhé polovině července pak byla zařazena do výjezdu kde nahradila cisternu CAS 24 Tatra a cisterna CAS Liaz byla přeřazena na pozici druhovýjezdového vozidla.

Jan Kolář
JSDHO Nýrsko
Sdílet