Pátek 26. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči v Davli mají novou Scanii, vůz se stálým pohonem všech kol jim dodala firma THT Polička

Městys Davle pořídil pro svou jednotku sboru dobrovolných hasičů novou cisternovou automobilovou stříkačku Scania s nástavbou firmy THT Polička. S nákupem vozu za 7 072 450 Kč včetně DPH pomohl Fond zábrany škod.

Slavnostní předání proběhlo v sobotu 21. srpna 2021 odpoledne v Davli. Dorazili představitelé města, zástupci okolních jednotek, příslušníci HZS Středočeského kraje i krajští politici.

Se zastupitelstvem městyse Davle jsme již před lety začali diskutovat o možnosti koupi nového vozu a když před dvěma lety byla obci přislíbena dotace na novou CAS, zpozorněli jsme.

Dojít až k dnešnímu dni trvalo téměř dva roky. Jen napsat požadovanou technickou specifikaci vozu trvalo tři měsíce. Vývoji vozu jsme dali velké množství času a péči. A výsledek? Ten dnes vidíte. Byl to sen, který se stal skutečností.

A když jsme přivítali našeho nového člena je čas i na rozloučení. Jak tomu v životě bývá, když něco nového přichází, tak něco také odchází.

S úctou a poděkováním se loučíme s dědkem Trambusem, který od roku 1999, kdy byl odkoupen od SDH Skochovice, absolvoval dle dostupných záznamů přes 320 ostrých výjezdů a byl naším nepostradatelným parťákem 22 let,

uvedl Alexander Sedláček za jednotku z Davle.

Podvozek

Základem pro stavbu vozu bylo šasi Scania P440 B4×4HZ CP 28 se stálým pohonem všech kol a rozvorem 4 350 mm. Motor DC 13 dosahuje výkonu 324 kW, jeho točivý moment je 2 300 Nm v rozsahu 1 000 – 1 300 otáček za minutu.

Dvanáct rychlostních stupňů řadí automatizovaná převodovka GRS se systémem Opticruise.

Obě nápravy jsou osazeny příčným zkrutným stabilizátorem, brzdy jsou bubnové.

O doplňování tlakového vzduchu a dobíjení akumulátorů se stará 230V zásuvka Rettbox-air na levé straně kabiny Scanie.

Šestimístná kabina je v opěradlech zadní řady sedadel vybavena integrovanými držáky dýchacích přístrojů, zbylé dva přístroje jsou v nástavbě vozu.

V šesti dobíjecích úchytech jsou ruční radiostanice, v dalších šesti ruční svítilny. V dosahu velitele je výjezdový tablet a pracovní světlomet. V zorném poli řidiče je 7" displej couvací kamery. Pro spojení slouží vozidlová analogová radiostanice.

V přední části vozu je uchycen elektrický lanový naviják s tažnou silou 50 kN a jištěním proti přetížení, pod nárazníkem najdeme držáky na asanační lištu, která byla dodána příbalem. Standardně místo ní hasiči vozí armaturu s koncovkami D.

Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm. Světelné výstražné zařízení je modročervené v režimu modrá vlevo/modrá vpravo, červená vlevo/červená vpravo, tedy v nejlepší možné kombinaci.

Na držácích bočních zpětných zrcátek jsou uchyceny pracovní LED světlomety osvětlující boční strany vozu.

Nástavba

Karoserie je montovaná ze speciálních profilů ze slitin lehkých kovů pomocí prizmatických šroubovaných spojů a oplechována plechem s hladkým povrchem při použití technologie lepení.

Nádrž na vodu a pěnidlo tvoří jeden celek a je svařena z nerezového plechu a ošetřena pasivací. Nádrž je hranolovitého tvaru, ve spodní části nádrže jsou navařeny konzoly, pomocí kterých je nádrž přišroubována k pomocnému rámu.

Scania uveze 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.

V zadní skříni karoserie je namontováno požární čerpadlo THT PKA 2000 – 250, umožňuje provoz při nízkém nebo vysokém tlaku i kombinovaný provoz. Proti přehřátí je čerpadlo vybaveno automatickým teplotním odlehčovacím ventilem, nechybí automatická vývěva s možností ručního vypnutí.

Přiměšovací zařízení sestává z proudového přiměšovače, ručně nastavitelné regulační klapky a propojovacího potrubí. Pěnidlo je přiváděno do sání vodního čerpadla.

Na horní pochozí plošině nástavby je přípojný prvek pro lafetovou proudnici.

Mezi kabinou a nástavbou najdeme pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár s LED světlomety. Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy a to i po uvolnění parkovací brzdy, napájen je z elektrocentrály nebo elektrické soustavy podvozku.

Hasiči mají v cisterně také přenosná světla, osvětlovací systém Peli RALS 9490 je napájen přímo v roletě.

Hygienické prostředky – tekuté mýdlo v dávkovacím zásobníku a papírové ručníky – jsou uloženy v účelové nástavbě v pravé zadní skříni na výsuvném prvku, do tohoto prostoru je vyvedena hadice s uzavírací armaturou, která je napojená na 10litrový kanystr s pitnou vodou. Součástí prostoru je spirálová hadice s ofukovací tryskou, která je napojena na tlakovou vzduchovou soustavu Scanie.

Zajímavým prvkem v nástavbě jsou výsuvná plata, která poslouží jako provizorní stoleček a poskytnou mnohdy postrádaný rovný čistý prostor.

Barva, rozměry a hmotnosti

Pro barevnou úpravu CAS je použita bílá barva RAL 9003 a červená barva RAL 3020. Bílý vodorovný pruh je umístěn po obou stranách CAS a je veden i přes postranní roletky.

Scania je dlouhá 8 600 mm, široká 2 550 mm a vysoká 3 200 mm.

Sdílet