Pátek 22. října 2021, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Firma KOBIT – THZ dodala hasičům do pěnčínské části Huť Volvo FMX, byla použita nová generace podvozku

S pomocí financí z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů pořídila obec Pěnčín novou cisternovou automobilovou stříkačku pro jednotku sboru dobrovolných hasičů z místní části Huť. Novou generaci vozu Volvo FMX dodala za 7 441 500 včetně DPH se svou nástavbou firma KOBIT – THZ.

Podvozek

Pro stavbu vozu byla použita nová generace podvozku Volvo FMX o rozvoru 4 300 mm s posádkovou kabinou. Vůz je osazen řadovým přeplňovaným šestiválcovým motorem D13C o výkonu 343 kW a maximálním krouticím momentu 2 500 Nm. Agregát splňuje emisní normu Euro 5, samozřejmostí je v dnešní době automatická převodovka – v tomto případě šestistupňová Powertronic s retardérem.

Automatická převodovka nezpochybnitelně a prokazatelně ulehčuje práci řidiči a umožňuje mu držet po celou dobu jízdy volant oběma rukama a soustředit se pouze na samotnou bezpečnost dopravy na místo zásahu.

Poháněna jsou standardně kola vzduchem odpružené zadní nápravy, vůz disponuje systémem ATC pro automatickou kontrolu trakce. Ta automaticky aktivuje pohon parabolickými péry odpružené přední nápravy během jízdy na základě vyhodnocení prokluzu zadní nápravy. Obě osy jsou osazeny příčnými stabilizátory a uzávěrkami diferenciálů.

Přední nárazník je v provedení „heavy duty“, nechybí ochrana olejové vany či tvrzené sklo dveří. U spolujezdce je instalována rohová kamera.

Čtyřdveřová kabina je doplněna mediálním paketem s bočním displejem a navigací, nechybí automatická klimatizace i nezávislé teplovodní vytápění. Displej v palubní desce zobrazuje mimo jiné i výstup ze zadní couvací kamery.

Pro spojení slouží vozidlová analogová radiostanice Motorola GM 360 i vozidlový digitální terminál TPM 700. V prostoru ovládacího panelu čerpací jednotky v zadní části Volva je umístěn mikrofon a reproduktor jako druhé obslužné místo vozidlové analogové radiostanice.

Ve čtyřech dobíjecích úchytech jsou ruční radiostanice Motorola GP 340, v dalších čtyřech ruční svítilny Streamlight Survivor LED ATEX.

V dosahu velitele najdeme ruční pracovní světlomet s kabelem o délce 3 metry a výjezdový tablet Lenovo TAB2 A10–30.

Kabina osádky je v opěradlech druhé řady sedadel vybavena čtyřmi dýchacími přístroji, zbývající dýchací přístroje shodného typu jsou uloženy v účelové nástavbě. Mezi zadními opěradly jsou uloženy náhradní tlakové láhve.

Pod druhou řadou sedadel je vytvořen úložný prostor pro drobné požární příslušenství přístupný shora, sedák je dělen na dvě části.

CAS je v prostoru místa nástupu strojníka do vozu vybavena samostatnou 24V zásuvkou HELLA pro dobíjení akumulátorových baterií a samostatným přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu z vnějšího zdroje tlakovou rychlospojkou.

Světelné výstražné zařízení je modročervené kombinace s červenou barvou na levé straně rampy. Rampu doplňují čtyři páry svítilen – 1 pár na přední straně kabiny osádky v prostoru pod předním oknem, 1 pár na bocích CAS (po jedné doplňkové svítilně na každém boku) v jejich přední části, 1 pár v zadní části CAS – na spodní části účelové nástavby a 1 pár pod zpětnými zrcátky.

Doplňkové svítilny vyzařují v jeden okamžik pouze světlo jedné barvy, a to střídavě světlo modré a světlo červené barvy.

Nástavba

Karosérie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení. S ohledem na potřebu očisty a dekontaminace je karoserie společně s vnitřními částmi úložných prostor účelové nástavby vyrobena z plechů s hladkým povrchem.

Nástavba je pro usnadnění přístupu k požárnímu příslušenství po obou stranách opatřena výklopnými plošnými stupačkami v celé délce.

Volvo je v prostoru mezi kabinou a účelovou nástavbou vybaveno pneumaticky vysouvaným osvětlovacím stožárem THZ o výšce 5 metrů od země s 24V LED světlomety s celkovým světelným tokem 30 000 lumenů a krytím IP 44.

Světlomety jsou orientovány do jednoho směru, naklápění podle vodorovné osy a otáčení osvětlovacího stožáru podle svislé osy je možné pomocí dálkového ovládání s přípojným kabelem o délce 5 metrů.

Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy a to i po uvolnění parkovací brzdy. Napájen je z elektrické soustavy CAS.

Osvětlení prostoru okolo účelové nástavby je zajištěno LED zdroji neoslňujícího světla bílé barvy umístěnými na bocích a zadní stěně.

Čerpací zařízení dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu v nízkotlakém a 250 litrů za minutu ve vysokotlakém režimu.

Nádrž na hasivo tvoří nádrž na vodu a nádrž na pěnidlo a je vyrobena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny. Volvo v ní uveze 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla, aktuální stav hasiva signalizují LED stavoznaky integrované ve sloupcích mezi roletami na obou bocích vozu. Stavoznaky jsou automaticky zapnuty současně se zapnutím hlavního vypínače čerpadla.

Na horní plošině nástavby je přípojný bod pro lafetovou proudnici. Rozměrné požární příslušenství, s výjimkou přenosného záchranného a zásahového žebříku a trhacího háku, je uloženo ve dvou schránkách s odvětráním, utěsněným dnem a s víkem, vyrobených z lehkého kovu a umístěných na nástavbě.

Hygienické prostředky, které tvoří zásobník na tekuté mýdlo, alkoholovou dezinfekci a na papírové ručníky, jsou uloženy v nástavbě v pravé zadní skříni na výsuvném prvku. Součástí tohoto prostoru je spirálová hadice s ofukovací tryskou.

CAS je vybavena datovou sběrnicí pro řízení provozu účelové nástavby. Systém umožňuje tyto funkce:

  • záznam dat, chybový deník, maximální dosažené otáčky požárního čerpadla,
  • diagnostika, uzavření rolet a dveří, zasunutí osvětlovacího stožáru,
  • monitorování mezních provozních stavů na požárním čerpadle, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
  • signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
  • ovládání osvětlení okolí automobilu a výstražné aleje na zádi účelové nástavby z prostoru obsluhy požárního čerpadla a z kabiny osádky,
  • automatické plnění vodní nádrže z hydrantu,
  • automatické ukončení odvodnění požárního čerpadla,
  • zobrazení kontrolních údajů podvozkové části a účelové nástavby včetně motohodin, otáček motoru a požárního čerpadla a mazacího tlaku,
  • zobrazení stavu nabití akumulátorových baterií,
  • signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
  • akustická signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
  • automatické zasunutí osvětlovacího stožáru při uvolnění ruční brzdy včetně automatického vypnutí světel na osvětlovacím stožáru,
  • automatizovaný provoz se zavodněním požárního čerpadla a tlakovou regulací,
  • upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací),
  • systém plánované údržby v účelové nástavbě CAS,
  • veškeré funkce systému je možné ovládat z obslužného místa čerpacího zařízení pomocí grafického terminálu s obrazovkou o úhlopříčce nejméně 10”,
  • nejméně 20 vybraných hlavních funkcí systému je možné ovládat z obslužného místa čerpacího zařízení pomocí nejméně dvou klávesnic s tlačítky označenými grafickými symboly.
Sdílet