Čtvrtek 25. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nový technický automobil Scania pro pražské hasiče postavili v KOBITu, unikátní speciál nahradil vysloužilou Tatru

Nový technický automobil s hydraulickým nakládacím jeřábem omladil vozový park Hasičského záchranného sboru hlavního města Prahy. Šestikolovou Scanii dodala za 10 999 747 korun včetně DPH firma KOBIT – THZ, s financováním pomohl Fond zábrany škod České kanceláře pojistitelů.


Koncept vozidla

HZS hl. m. Prahy má v plošném pokrytí systemizovány dva technické automobily těžké hmotnostní třídy určené pro zásahy u vážných dopravních nehod, včetně nehod kamionů, autobusů a drážních vozidel.

Jedním z nich je TA-S2 na podvozku Scania 4×4 s hydraulickou rukou z roku 2017 od WISS Czech na stanici č. 4 Chodov, druhým je stařičká T815 4×4 s nástavbou THT – ovšem bez hydraulické ruky.

Přečtěte siNovým technickým automobilem disponují hasiči z Prahy, Scanii s hydraulickou rukou jim dodala firma Wawrzaszek

Toto vozidlo bylo již za hranicí své technické i morální životnosti a navíc nedisponovalo hydraulickou rukou nutnou pro vyprošťování osobních vozidel a dodávek, bylo víceúčelové, vybavené i pro zásahy u zřícených staveb, zavalených osob ve výkopech a podobně.

K tomuto účelu získal HZS hl. m. Prahy v roce 2020 z prostředků Správy státních hmotných rezerv technický kontejner s výbavou pro stabilizaci staveb a výkopů a od roku 2007 disponuje i těžkým technickým kontejnerem pro vyprošťovací práce u těchto zásahů.

Proto bylo možné nové technické auto koncipovat výhradně pro zásahy u dopravních nehod a přizpůsobit tomu koncepci vozidla i samotnou výbavu. Peníze se podařilo získat z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů a to v plné výši kupní ceny. Většinu výbavy do vozidla dodávali pražští hasiči starší, nebo pořízenou nově z vlastních prostředků.


Na technickou koncepci vozidla byly dva zásadní požadavky – hydraulická ruka, která dokáže zvednout osobní automobil, dodávku a nejlépe i malý nákladní automobil ve spolupráci s také nově pořizovaným vyprošťovacím automobilem – dále naviják, respektive navijáky vpřed i vzad a vybavení, které si poradí s vyprošťováním osob z nákladních automobilů, autobusů a drážních vozidel.

Jak je zmíněno výše, od roku 2017 disponují hasiči technickým automobilem s hydraulickou rukou umístěnou na zádi dvounápravového vozidla, což je řešení technicky velmi nešťastné.

Hydraulická ruka byla umístěna až za zadní nápravou, pod ní byl umístěn i hydraulický lanový naviják. Když bylo vozidlo dodáno, mělo obrovské problémy s ovladatelností i na suché vozovce, přední náprava byla odlehčená, na mokru potom vozidlo nezatáčelo vůbec.

Dodavatel v rámci reklamace vozidlo dotížil téměř jednou tunou ocelových vypalovaných desek umístěných mezi předním nárazníkem a navijákem a také na předních hydraulických opěrách hydraulického nakládacího jeřábu.

I přes toto technické opatření dodnes vozidlo není zejména na mokru a náledí dobře ovladatelné.

Z toho se hasiči poučili při specifikaci podvozku nového automobilu. Byla mu přidána třetí vlečená nehnaná náprava, která je odpružena vzduchem a je možnost vaky vypustit, aby mohlo dojít k dotížení prostřední hnané nápravy při pohybu v málo únosném terénu.

Byla zvolena zatáčecí varianta nápravy, která v kombinaci s poměrně krátkým rozvorem první a druhé nápravy zaručuje zachování co nejmenšího poloměru otáčení, aby bylo možno s vozidlem manévrovat na úzké silnici nebo v dálničním dvoupruhu.

Hydraulický nakládací jeřáb (HNJ) je umístěn přímo nad třetí nápravou a zajišťuje dobrou řiditelnost vozidla i na mokru a náledí.

Vzhledem k posunu HNJ vpřed došlo k zmenšení prostoru mezi kabinou a HNJ, a tedy úbytku prostoru pro uložení výbavy. Inspirace přišla ze zahraničí, technické řešení se sníženou skříní umístěnou na rámu podvozku za HNJ se používá na technických automobilech například v Rakousku nebo Holandsku.

Zadní skříň pak byla od počátku koncipována pro uložení veškerých vázacích prostředků k HNJ a dalšímu drobnému příslušenství, ve spodní části je výsuvný box pro umístění těžkého řetězového čtyřháku a dvouháků, pro které si lze snadno sáhnout shora pomocí HNJ a odpadá tak nutnost jejich namáhavého přenášení.


Časté dotazy míří nejen na velkou výšku vozidla, ale i výšku samotné kabiny. Určující pro celkovou výšku vozidla je výška hydraulického nakládacího jeřábu Palfinger PK 33002, proto se podjezdové výšce HNJ přizpůsobila už při tvorbě technických podmínek i výška nástavby a kabiny.

Kabina je v provedení pro lůžko (to není instalováno) a důvod je prozaický – HNJ je vybaven i předními stabilizačními opěrami, které jsou umístěny za přední nápravou a prostor za krátkou kabinou by byl nevyužitelný.

Proto byla zvolena dlouhá varianta kabiny, prostor za sedadly byl využit pro umístění IDP, zdravotnického batohu, nabíječů a další výbavy posádky.

I nástavba byla z důvodu umístění velkého množství výbavy zkonstruována v maximální možné výšce. Vnitřní koncepce předních úložných schrán byla zvolena jako otevírací boxy ve spodní a plata v horní části, po jejichž otevření je přístup k výbavě umístěné nad rámem podvozku ve středu nástavby.

V zadních schránách jsou dva zesílené výsuvy – jsou tam umístěna dvě skládací lešení pro vyprošťování z kamionů, záchranná vana, páteřní deska, scoop rám, dlouhé stabilizační tyče a další obdobně rozměrná výbava, díky čemuž je využit i prostor za sklopným žebříkem pro přístup na horní plošinu.

Podvozek



Pro stavbu tohoto unikátního vozu bylo zvoleno šasi Scania G440 B6×4*4HA řady XT o rozvoru 4 350 mm se zvětšenou výškou. Třetí vlečená náprava je elektrohydraulicky řiditelná. Náprava umožňuje vypuštění vzduchového odpružení pro vyproštění vozidla „dotížením“ druhé nápravy, tzv. pomoc při rozjezdu. Hnací nápravy – tedy druhá a v případě aktivace i první – jsou vybaveny uzávěrkou diferenciálu.


Přední náprava je odpružena listovými pery a tlumiči s tvrdým nastavením, osazena je torzním stabilizátorem s extra tuhým nastavením. Zadní osy jsou odpruženy vzduchovými měchy – na každé z nich dvěma.


Řadový vznětový šestiválcový motor o objemu 12,7 dm³ dosahuje výkonu 324 kW a maximálního krouticího momentu 2 300 Nm v rozsahu 1 000 až 1 300 otáček za minutu. Agregát splňuje emisní normu Euro 5, je spřažen s dvanáctistupňovou automatizovanou převodovkou GRS905R se systémem Opticruise a hydrodynamickým retardérem R3500, což výrazně ulehčuje práci řidiči a umožňuje mu držet po celou dobu jízdy volant oběma rukama a soustředit se pouze na samotnou bezpečnost dopravy na místo zásahu.

Podvozek má nejvýkonnější vzduchový kompresor, který výrobce dodává a vzduchový systém posílený o další dva vzduchojemy, jednak pro případ odtahu druhého nákladního vozidla na tyči a také pro plnění soupravy nízkotlakých vzduchových vaků Sava MS210, určených pro převracení kamionů a jiných těžkých vozidel.


Kabina CG20N je dvoumístná, vybavená je analogovou vozidlovou radiostanicí a vozidlovým digitálním terminálem. Ve trojici dobíjecích úchytů jsou dvě analogové ruční radiostanice a jeden ruční digitální terminál, v dalších dvou najdeme ruční svítilny.


Kabina je také vybavena klimatizací a topením nezávislým na chodu motoru a jízdě.


Za předními sedadly jsou obou stran kabiny zvenku přístupné schrány – vlevo pro uložení dálkových ovládání hydraulického nakládacího jeřábu a navijáků, vpravo pro uložení povinné výbavy automobilu.


Za opěradly sedadel je místo pro uložení drobného požárního příslušenství a ochranných oděvů pro hasiče. V tomto prostoru jsou rovněž dvě místa pro bezpečné uložení ochranných přileb, které vylučují jejich samovolný pohyb při náhlé změně směru. Na zadní stěně kabiny v prostoru mezi sedadly jsou dva držáky dýchacích přístrojů Dräger PSS 7000.


Před sedadlem velitele je umístěn držák tabletu o velikosti 10,5“ s dobíjením napojeným na elektroinstalaci podvozku.


Technický automobil je vybaven 230V zásuvkou Rettbox-air pro dobíjení akumulátorových baterií sdruženou s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu. Součástí sdružené zásuvky je inteligentní dobíjecí zařízení. Sdružená zásuvka je umístěna na straně řidiče, při spuštění motoru se samočinně odpojí a schránka se samočinně uzavře.


Systém je vybaven zařízením, které při připojení sdružené zásuvky zajistí oddělení dobíjení akumulátorových baterií od elektrické soustavy podvozku a současně zajistí dodávku elektrického proudu pro funkčnost dobíječů svítilen a přenosných stanic, tabletu a dalších přístrojů. Součástí sdružené zásuvky je proudový chránič.


V zorném poli řidiče je v palubní desce jako součást autorádia 7" displej, zobrazující mimo jiné výstup ze zadní couvací kamery.


Zvláštní výstražné zařízení Whelen je červenomodré kombinace s červenou na levé straně rampy. Rampu doplňují čtyři páry LED svítilen – jeden na přední straně kabiny v prostoru pod předním oknem, jeden na bocích přední části kabiny, jeden v zadní části nástavby TA a jeden na bocích nástavby.


Doplňkové svítilny na kabině osádky a přímé moduly pro zvýšení intenzity vyzařovaného světla ve směru jízdy v rampě lze v případě potřeby společně vypínat a zapínat vypínačem na ovládacím panelu zvláštního výstražného zařízení. 


Přepínání tónů je pro strojníka řešeno tlačítkem houkačky Scanie a je umožněno i samostatným tlačítkem v dosahu sedadla velitele. Mikrofon zvláštního výstražného zařízení je připojen do výkonové části zvláštního výstražného zařízení.


Dva reproduktory jsou umístěny na vnější straně kabiny osádky pod předním oknem. Výstražné zařízení je dále doplněno o jednotónovou pneumatickou houkačku ovládanou tlačítkem v bezprostřední blízkosti volantu a také z místa velitele.


V horní části zadní nástavby je umístěna osmiprvková sváděcí alej, kterou tvoří LED svítilny oranžové barvy.


Na přední části technického automobilu je v ocelové konzoli uchycen elektrický lanový naviják s tažnou silou ve vodorovné rovině 80 kN a s jištěním proti přetížení. V krajích konzoly je dvojice nouzových tažných zařízení s vyjímatelnými zajišťovacími čepy pro vyprošťovací práce a pro odtah vlastního vozidla s průměrem 35 mm s možností tahu 7 000 kg na každém z nich.


Prostor lanového navijáku je při jeho činnosti osvětlen bílým neoslňujícím LED světlem o svítivosti 1500 lumenů.


Nástavba

Mezi kabinou osádky a hydraulickým nakládacím jeřábem (HNJ) je na rámu podvozku umístěna přední účelová nástavba. Je provedena z profilů a plechů ze slitin lehkých kovů, které jsou z důvodu snadných oprav spojovány technologií šroubovaných prizmatických spojů a lepení.



Přední nástavba má čtyři úložné schrány – vždy dvě z každé strany – uzavírané roletkami z lehkého kovu s podélnými otevíracími madly a výklopnými stupačkami. Prostorově jsou řešeny tak, že přední schrány jsou protažené dolů do prostoru mezi přední opěrné nohy HNJ a druhou nápravu technického automobilu, zadní schrány jsou nad zadními nápravami.


Ve spodní části předních schrán jsou sklopné stupačky, pod zadními schránami jsou výklopné blatníky se sklopnou stupačkou.


Horní plošina přední účelové nástavby je pochozí, přístupná po žebříku z pravé strany automobilu nad kolem druhé nápravy.


Na plošině je v držáku umístěn H-rám s hydraulicky měnitelným těžištěm, standardní H-rám, čtyřdílný žebřík pro hasiče a dvě hliníkové schrány s víkem pro umístění ženijního nářadí a dalšího rozměrného požárního příslušenství. Horní plošina je osvětlena mechanicky odolnými LED pásky umístěnými na boku hliníkové schránky.


Za prostorem HNJ na konci rámu automobilu je zadní účelová nástavba z profilů a plechů ze slitin lehkých kovů, rovněž spojených technologií šroubovaných prizmatických spojů a lepení.

Nástavba má dvě úložné schrány přístupně zezadu, svisle ji rozdělují v poměru 1:1. 
Je určena pro umístění veškerých vázacích prostředků a prostředků pro vyprošťování pomocí navijáku a dalšího drobného příslušenství.

V zadní schráně jsou namontovány navijáky s propojovací 20metrovou vzduchovou hadicí mezi technickým automobilem a vlečeným vozidlem, sloužící zároveň jako zdroj plnícího vzduchu pro nízkotlaké zvedací vaky a s elektrickým kabelem o délce 15 metrů. Na zadní části účelové nástavby je umístěna tažná tyč.


Mezi kabinou a nástavbou je uchycen osvětlovací stožár THZ LED, který lze pneumaticky vysunout až do výšky 5 metrů nad úroveň terénu. Celkový světelný tok je 30 000 lumenů, stožár je možné napájet jak z podvozkové soustavy Scanie, tak z elektrocentrály.

Stožár se samočinně složí do transportní polohy při odbrzdění parkovací brzdy a jeho vysunutí je signalizováno v zorném poli řidiče.

Vysunutí stožáru je programově svázáno se softwarem HNJ a při práci s ní tedy nehrozí jeho poškození otočením ramene do prostoru jeho vysunutí.


Naklápění světlometů podél vodorovné osy a otáčení v rozsahu 360° okolo svislé osy je možné pomocí dálkového ovládání, které je umístěno v levé přední roletě.


Pro osvětlení bezprostředního okolí účelové nástavby slouží LED světla na bocích a zadní části nástavby, světelný tok každého z nich je 1 500 lumenů.


Zadní část technického automobilu je vybavena hydraulickým lanovým navijákem Come-Up Bison 30 s tažnou sílou ve vodorovné rovině 135 kN. Lanový naviják je vybaven lanem s délkou 74 metrů, přítlakem lana, směrovou kladkou a kladkou s hákem.


Součástí dodávky jsou dvě kladky umožňující překladkování na tah 260 kN ukotvitelné do tažného zařízení, případně prostřednictvím vázacích prostředků a třmenů ke kotevnímu bodu nebo taženému předmětu.


Ovládání navijáku je možné dálkovým radiovým ovládáním s prvky pro snadnou a přehlednou manipulaci i v hasičských zásahových rukavicích.



Hydraulický nakládací jeřáb

Nad třetí nápravou je uchycen hydraulický nakládací jeřáb Palfinger 33002 EH E 4 R3X STZY High Performance.


Hmotnost dálkově ovládaného jeřábu v uvedené konfiguraci včetně hydraulických opěr a bez olejové nádrže je 3 898 kg. 
Vybaven je elektronickým systémem pro omezení zdvihového momentu zamezující pádu
břemene a přetížení jeřábu.

Systém má displej vybavený optickým ukazatelem zatížení od 60 do 100 %. Při 90% zatížení jeřábu se ozve akustický signál, při 100% zatížení se jeřáb automaticky zastaví a systém umožní pouze zpětné funkce.


Zdvihový moment jeřábu je 31 tm, rozsah otáčení 400 °. Jeřáb má sedm hydraulicky výsuvných výložníků, jeho celkový dosah je 19,1 metrů.


Při vyložení 4,40 metrů uzvedne 6 400 kg, při 16,7 metrech ještě 1 340 kg.


Extra široké hydraulicky stranově výsuvné hydraulické opěry jsou hydraulicky otočné o 180°, jejich maximální opěrná šíře je 6 640 mm. Za kabinou vozu jsou pomocné hydraulické opěry.



Systém Power Link Plus umožňuje nastavení zalamovacího ramena 15° nad rovinu výložníku.

HNJ je vybaven rozvodem a přípojkou aktivní hydrauliky pro hydraulicky stavitelný H-rám pro manipulaci s vozidly do 3 500 kg nebo jiné hydraulické příslušenství.

Vybavení vozidla

Do výbavy patři HVZ LUKAS, do sestavy patří starší hydraulický agregát s dvoububnovým navijákem P 635 SG-DHR20, dále přenosný hydraulický agregát P 630 SG, běžně používané střihací a rozpínací nástroje, střihač pedálů, sada pěti rozpínacích válců, ale také nejsilnější střihací nástroj S 799 se střihací silou až 1 376 kN a nejsilnější rozpínací nástroj SP 777 s rozpínací silou až 600 kN.

Dále je ve výbavě prostřihovač Weber C100, nechybí rozšířené soupravy pro stabilizaci vozidel, sada osmi vysokotlakých zvedacích vaků Sava, sada čtyř navzájem spojitelných vysokotlakých vaků ResQTec, pneumatické kanálové ucpávky, sestava výkonného akumulátorového nářadí (vrtačka, kladivo, rázový utahovák, úhlová bruska, přímočará pila) a osvětlovacích stativů s jednotným akumulátorem Milwaukee včetně rychlonabíječky instalované v nástavbě.

K dispozici je třífázová elektrocentrála, také čerpadla pro odčerpávání ropných látek, posypový vozík a skládací úkapová vana Eccotarp, motorová kotoučová a řetězová pila Husqvarna, teleskopický žebřík s nosností tří osob Telesteps a celá řada dalšího vybavení.

Poděkování

Na závěr si Hynek Obroučka, příslušník HZS hl. m. Prahy a zadavatel vozu, dovolil poděkování, byť to nebývá úplně zvykem.

Vzhledem k tomu, že takovýto projekt se nerealizuje každý den, rád bych za technické konzultace a spolupráci v průběhu realizace projektu poděkoval několika lidem.

Předně kolegům ze stanice 7 Smíchov, za připomínky při vzniku projektu samotného a pak za spolupráci při samotné realizaci.

Konfiguraci a požadavky na podvozek pomohl vyprecizovat Ing. Tomasz Zawada, zástupce ředitele pro techniku a technologii Dopravy TŽ, a.s. a samozřejmě Petr Smola ze zastoupení Scania ČR.

Výběr nejvhodnějších parametrů a konfigurace HNJ pro daný účel pak provedl Ing. Josef Němec z firmy KUHN-MT s.r.o.

Asi největší poděkování patří všem zaměstnancům Kobit-THZ, kteří se podíleli na vzniku a výrobě tohoto vozidla a vložili do něj svou invenci a um, těch jmen bylo mnoho a nerad bych na někoho zapomněl.

Sdílet