Čtvrtek 25. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

CAS 30 Mercedes-Benz ZETROS

Představujeme vám jeden z taháků letošního ročníku veletrhu Interschutz, konaného v červnu na výstavišti v německém Lipsku. Jedná se o cisternovou automobilovou stříkačku na podvozku robustního Mercedesu ZETROS, požární nástavba pochází od renomovaného producenta Ziegler.

Představujeme vám jeden z taháků letošního ročníku veletrhu Interschutz, konaného v červnu na výstavišti v německém Lipsku. Jedná se o cisternovou automobilovou stříkačku na podvozku robustního Mercedesu ZETROS, požární nástavba pochází od renomovaného producenta Ziegler.



Redakce serveru POŽÁRY.cz se zúčastnila jedné z několika předváděcích akcí automobilu Mercedes-Benz ZETROS v provedení CAS 30 s požární nástavou německé firmy Ziegler. První článek o předvedení tohoto automobilu ve vojenském prostoru Boletice naleznete zde. V dnešním článku vám předváděný automobil představíme podrobněji včetně detailních technicko – taktických údajů.

Již na první pohled je všem jasné, k jakým účelům je tato CASka navržena. Vzhledem k použitému podvozku ZETROS se stálým pohonem všech šesti kol, který je určený pro jízdu v těžkém terénu, to vskutku není silniční speciál.

Terénní podvozek nese označení MB ZETROS 2733 A, což nám napovídá základní údaje o něm. Tedy maximální hmotnost 27 tun a síla motoru 326 koní (zaokrouhleno nahoru). Písmeno A značí pohon všech kol. Srdcem stroje je sedmilitrový naftový řadový šestiválec OM 926 LA, splňující emisní normu EURO 5 o síle 240 kW při 2 200 ot/min. Ten je ukrytý pod prostornou kapotovou kabinou pro osádku 1+2. Kabina poskytuje osádce dostatek místa i pohodlí v podobě dobře tvarovaných anatomických sedaček. Ve střeše je otevíratelný kruhový poklop, vojenský původ se nezapře. Pro řidiče – strojníka je jeho pracovní prostředí na velmi dobré úrovni, v rámci palubní desky je vše snadno ovladatelné a dosažitelné. Při jízdě je z kabiny dobrý výhled i přes přední kapotu. Nástup do ní je zajištěn pomocí schůdků, plynule navazujících na přední blatník. Dveře jsou v dostatečné šíři, nástup z pravé strany je skvělý a stejně dobrý je i ze strany řidiče. Na pravé straně najdeme také vývod sání. Na střeše pak v ochranném rámu světelné a zvukové výstražné zařízení.

Za kabinou následuje samotná, po řemeslné i taktické stránce perfektně zpracovaná modulová požární nástavba konstrukce Ziegler ALPAS (aluminiový panelový systém) s kompozitní nádrží hasebních látek. První modul v sobě obsahuje úložné prostory pro vybavení, z pravé strany v něm nalezneme např. sekeru, lesní náčiní, výstražné kužely, podkládací klíny atd., z levé pak dýchací přístroje. Z tímto modulem je nádrž na vodu a pěnidlo, objem 9000 l, resp. 500 l. Její horní část je coby pochozí plocha nástavby. Zadní modul, ve kterém je umístěno také čerpadlo FPN 10–3000–2H o výkonu 3000 l/min při 10 barech, je rovněž určený pro uložení požárního příslušenství. Na jeho pravé straně nalezneme zařízení pro provedení rychlého zásahu, tvořené elektricky navíjenou stálotvarou hadicí NW 25 o délce 50 m s kombi proudnici AKRON, dále je zde např. rozdělovač. Z levé strany jsou regály na hadice B a C a jejich příslušenství. Ze zadního čela, kde je mimo jiné i couvací kamera, se dostaneme k požárnímu čerpadlu, to je poměrně dobře dostupné i pro strojníka relativně menšího vzrůstu bez toho, že by použil pomocný schod, který je součástí nárazníku. Vše je ukryto pod hliníkovými roletkami s podélným madlem, přístup k příslušenství je usnadněn pomocným výklopným schodem, umístěným pod každou skříní a sloužícím zároveň i jako kryt její spodní části. Na horní pochozí plochu požární nástavby je přístup zajištěn po výklopném hliníkovém žebříčku na levé části zadního čela. Nahoře nalezneme víka nádrží a armatury, bednu pro ženijní nářadí a další pomůcky, nastavovací žebříky, které jsou složené do dvojic a také výsuvný monitor ALCO HH 365 s průtokem 2000 l/min při 8 barech. Kompletní výčet vybavení vozu CAS 30 naleznete na konci článku.

Celkově působí robustní cisterna do terénu poměrně dobrým dojmem, našlo se na ní však i několik drobných nedostatků, které jsou dle sdělení zástupce firmy Ziegler řešitelné. Hlavní z nich je zadní sklopný nárazník, který poněkud degraduje terénní vlastnosti podvozku co nájezdových úhlů týče, na druhou stranu lze nutno konstatovat, že absence podobné věci, bránící podjetí vozu, byla ve své podstatě na naší CAS Tatra 815–7 odborníky vytýkána… Takže se nechme překvapit, jak to nakonec dopadne. Nabízí se třeba řešení zadní části nástavby v podbě, jakou má technická varianta MB ZETROS rovněž od Zieglera. Další věcí je celková výška vozu, tu je možné snížit o 200 mm na 3000 mm díky použití jiného výstražného zařízení a nižší bedny na nářadí. Vzhledem k tomu, že se jedná o vůbec první CASku, vyrobenou na podvozku ZETROS, má svoje drobné nedostatky, které pomůžou právě předváděcí akce za účasti potencionálních budoucích uživatelů, tedy hasičů, vychytat. Jinak ZETROS pro náš trh bude také osazen silnějším motorem, než má představovaný první vůz.


Cisternová automobilová stříkačka CAS 30 Mercedes – Benz ZETROS/Ziegler 

Podvozek

Výrobce: MERCEDES BENZ
Typ: MB ZETROS
2733 A / 6×6 / 48 Terénní Offroad podvozek
Pohon: Stálý pohon všech kol 6 × 6
Uzávěrka předního diferenciálu
Uzávěrka zadního diferenciálu
Odpružení listovými pružinami a stabilizátory přední a zadních náprav
Motor: Naftový řadový 6-ti. Válec OM 926 LA EURO 5, MS5 BLUETEC 5 – vybaven
dávkovacím čerpadlem a AdBlue nádrží 35 l, KP2, KP9 s EDC regulací paliva
Elektronický omezovač rychlosti při 90 km/h
Výkon: 240 kW/326 PS při 2 200 1/min,
Toč. mom.: 1 300 Nm při 1 200 až 1 600 1/min
Rozložení hnacích sil: komunikace – předek 30%, zadek 50%
 – terén – 50/50%
Převodovka:
MB 9-ti. stupňová převodovka G131–9/14,57, GT 1
dělená, dvoustupňová, hydraulické řazení WG 1700–3W
Řazení malá / velká řada + redukce o 1/3
Brzdy: EG – bubnová brzdová soustava s ABS a automatickým
seřízením, připojení tlakového vzduchu vpředu, vzduchové
připojení pro přívěs, vysoušeč tlakového vzduchu
Řízení: Hydraulické, nastavitelná výška a sklon volantu,
Elektro: Napětí 24 V, Autobaterie 2 × 12 V/220 Ah
Osvětlovací dynamo 28 V / 100 A,
Halogenové světlomety, mlhové světlomety,
Ochranné kryty světlometů vpředu i vzadu,
Spínač odpojení baterií, tachometr, tempomat,
15-ti. pólová zástrčka s adaptérem pro přívěs
Nádrž PHM: 300 l. ocelová, na pravé straně
Závěsné zař: Závěsné zařízení přívěsu vzadu
Tažné zařízení vpředu v nárazníku
Tažná oka vpředu a vzadu
Kola: Jednoduché obutí – Mischelin 395/85 R 20
Rezervní kolo včetně heveru je umístěno vlevo na rámu
Příprava pro připojení aut. Regulátoru tlaku v pneumatikách za jízdy
Hmotnosti:
Max. Přípustná 27 000 kg
Zatížení přední nápravy 9 000 kg
Zatížení zadních náprav 18 000 kg
Hmotnost vozidla ca. 25 000 kg
Ostatní vybavení: Odpružené sedadlo řidiče a spolujezdce, 3 bodové pásy,
Střešní průlez, klimatizace, CD / MP3 rádio,
el. ovladatelná a vyhřívaná zpětná zrcátka,
sklopná zábrana proti podjetí vzadu, brodivost 1 195 mm,
Rozměry:
délka 9 950 mm
šířka 2 500 mm
výška bez vybavení 3 200 mm
Náj. úhly: předek 35°, zadek 30°

ZIEGLER-ALPAS-MODUL – nástavba

Vozidlo se skládá celkem ze čtyř stavebních částí které jsou připevněny na rámu:

- MB Kabina vozidla
 – ALPAS nástavba pro vybavení
 – GFK Nádrž na vodu
 – ALPAS nástavba pro čerpadlo

Nástavba je složena ze dvou ALPAS modulů, mezi nimiž je umístěna nádrž na vodu a pěnidlo. Nástavbový modul pro čerpadlo a vybavení je vyroben z vysokopevnostních a stabilních ALPAS panelů (Aluminiový panelový systém). Spojení jednotlivých panelů je provedeno pomocí nerezových spojovacích prvků, čímž je zajištěna vysoká torsní pevnost. Střecha, podlaha a vnitřní oplechování nástavby je z Al. slzičkových plechů.
Plechy jsou lepeny speciální pružným lepidlem k nástavbě. Nástavba je uzavřena 5-ti vodotěsnými a prachotěsnými AZ roletami.

Za zadní nápravou jsou na obou stranách pod úrovní nástavby úložné prostory uzavřené výklopnou plošinou. Při sklopení slouží jako stupačky k úložným prostorům a z nášlapné strany jsou provedeny s protiskluzovou povrchovou úpravou. Sklápění stupaček je zabezpečeno plynovými písty. Osvětlení úložných prostor po otevření rolet je automatické, pomocí magnetického spínače. Stejně tak po zavření rolet osvětlení zhasne. Vnitřní konstrukce nástavby je provedena z Al. kolejnicových profilů, což umožňuje vysokou variabilitu v uložení materiálu. Střecha je pochozí, výstup na střechu po sklopném samo aretačním žebříku umístěném vzadu.

ZIEGLER- požární čerpadlo FPN 10–3000–2H

Dvoustupňové požární čerpadlo dle DIN 14420, EN 1028

Výkon: 3000 l./min při tlaku 10 bar a sací výšce 3 m.
Materiál: Oběžné kolo, kryt a těleso čerpadla jsou vyrobeny ze slitin lehkých kovů, hřídel z nerezové oceli. Potrubí pro rozvod vody je odolné proti korozi, částečně pozinkované.
Vývěva: Plnoautomatická suchá dvoupístová vývěva ZIEGLER – TROKOMAT – PLUS s automatickým odstavením. Čerpadlo je díky své robustnosti velmi spolehlivé. Odolné proti znečištěné vodě a korozi. Výtlačná hrdla B, odvzdušňovací ventil sacího potrubí, automatická regulace plnícího tlaku nádrže.
Pohon: Motorem vozidla propojeným kardanovou hřídelí s čerpadlem.
Ovládání: Na ovládacím panelu v prostoru čerpadla


Nízkotlaká část čerpadla

1 x Centrální sací hrdlo v zadní části vozu, uzavíratelná klapka, A spojka včetně víčka
4 x Výtlačná hrdla s B spojkou včetně víčka, uzavíratelná – 2 na každé straně vyvedená pod nástavbou.
1 x Výtlačné hrdlo pro hadici pro rychlý zásah, uzavíratelné, NW 32
1 x Plnící potrubí nádrže, uzavíratelné
1 x Výtlačné potrubí pro střešní monitor, NW 80, dálkově uzavíratelné
1 x Výtlačné potrubí pro ochranné zařízení vozu, NW 50, dálkově uzavíratelné
2 x Odvodňovací kohouty čerpadla
1 x Kontrola přehřátí čerpadla
4 x Ochranné vodní trysky pod předním nárazníkem – 50l / min. ovládání z kabiny řidiče.

Tourmat: čerpadlo je vybaveno zařízením pro regulaci tlaku. Po nastavení pracovního tlaku čerpadla strojníkem udržuje čerpadlo nastavený tlak, čímž vyrovná kolísání tlaku způsobené např. otevíráním a zavíráním proudnic.

ZIEGLER- zařízení pro rychlý zásah

Zařízení pro rychlý zásah je umístěno v pravé zadní části nástavby nahoře. GFK brzděný hadicový naviják s elektrickým navíjením pomocí nožního spínače včetně vedení hadice, pod navijákem je umístěná sběrná vana s odtokem. 50 m tvarově stálá tlaková hadice NW 25. Kombinovaná proudnice AKRON 1702, 45 – 220 l. / min při 6 bar

ALCO – střešní monitor HH 365

Sklopný střešní monitor ALCO HH 365 s nastavitelnou otočnou pákou a upínacím zařízením pro horizontální a vertikální pohyb. Vodní tryska umožňující regulaci vodního proudu. Monitor je pevně zabudovaný, u monitoru je oko pro zajištění hasiče polohovacím pásem. Regulace tlaku přímo na monitoru.

Průtok: 2 000 l/min při tlaku 8 bar
Dostřik: 60 m
Nastavení: Horizontálně – 360 °
Vertikálně – od –15 ° do + 70°
Umístění: Na střeše nástavby uprostřed, za kabinou řidiče.

K monitoru je dodáván pěnový nástavec AKD 1600 s výkonem 1 600 l/min a dostřikem 43 m.

ZIEGLER – Nádrže na hasební látky

Nádrž na vodu: je provedena jako samostatná část nástavby a její boční stěny jsou zároveň stěny nástavby.
Objem: 9 000 l.
Materiál: GFK, odolná korozi, poklop shora o průměru 500 mm, možnost převážení pitné vody
Vlnolamy: Podélné i příčné, příčné jsou vyjímatelné
Plnění: 2 x plnící hrdlo s tlakoměrem, B spojkou a víčkem – uzavíratelné, vzadu
1 x plnící hrdlo z čerpadla – uzavíratelné
1 x sací hrdlo NW 100
Přepad: 1 x přepadové potrubí s přetlakovým ventilem
1 x odvzdušňovací zařízení
Vodoměr: El. ukazatel na ovládacím panelu čerpadla
Výpust: 1 x vypouštěcí kohout na spodu nádrže


Nádrž na pěnidlo:

Objem: 500 l.
Materiál: GFK s trvalou UV povrchovou úpravou a otvorem pro čištění o průměru 230 mm.
Plnění: 1 x plnící, případně výpustné hrdlo NW 19, uzavíratelné
1 x propojení s přiměšovačem – uzavíratelné
1 x přepadové potrubí NW 40
1 x odvzdušňovací zařízení
Ukazatel: El. ukazatel hladiny na ovládacím panelu čerpadla

ZIEGLER – přiměšovaní zařízení

Přiměšovač MAD 30 s mechanic­kým/automatic­kým dávkováním a průtokem 200 – 3000 l/min. Přiměšování pěnidla v rozsahu 2,3 a 6%, nastavení % přimísení se provádí manuálně na přiměšovacím zařízení.
Přiměšovací zařízení dodržuje nastavený poměr přimísení automaticky dle aktuálního průtoku.

PV 300 – předmísení v čerpadle

Osvětlení

1 x Pracovní XENON světlomet vpředu vpravo na kabině řidiče
1 x Osvětlení vnějšího prostoru nástavby pomocí zářivkových trubic integrovaných do nástavby.
Ovládání z kabiny vozu nebo z nástavby.
2 x Přídavné XENON světlomety na střeše vozu
2 x Manévrovací světlomet na zpětných zrcátkách
1 x Lampička velitele vozu
1 x Osvětlení střechy nástavby, při vyklopení žebříku nástavby dojde k rozsvícení
1 x Osvětlení všech úložných prostor nástavby

Výstražná a varovná zařízení

Akustická výstraha couvání – možnost odpojení, automatická regulace hlasitosti signálu v závislosti na hlasitost okolí.

Parkovací kamera – WAECO Perfekt, barevný LCD displej, vyhřívání kamery, mikrofon

V kabině vozu jsou kontrolky pro střešní monitor, zapnuté čerpadlo, otevření rolet a stupaček a pro výstražné světelné zařízení.


Výbava

1. Požární nástavba
2. Podvozek MB Zetros 2733
3. Výstražná vesta
4. Ochranné brýle
5. Dýchací přístroj PSS 90 Dräger
6. Polomaska Dräger X-plore
7. Přilba pro práci s motorovou pilou
8. Protipořezové kalhoty
9. Práškový hasící přístroj PEP 6 Gloria
10. Tlumnice
11. Proudnice na střední pěnu M4
12. Proudnice na těžkou pěnu S4
13. Tlaková požární hadice B 75 – 5 m.
14. Tlaková požární hadice B 75 – 20 m
15. Tlaková požární hadice C 42 – 20 m
16. Tlaková hadice S25 pro rychlý zásah – 50 m
17. Přechod 125/110 18. Savice A110, 1,6 m 19. Sací koš
20. Ochranný drátěný koš pro sací koš
21. Nástavec na podzemní hydrant
22. Hadicový sběrač
23. Rozdělovač kulový
24. Hadicový přechod A/B
25. Hadicový přechod B/C
26. Opěrný oblouk s rukojetí B
27. Kombinovaná proudnice Turbojet 1720, C
28. Kombinovaná proudnice Turbojet 1702, C
29. Záchytné lano s karabinou , 20 m.
30. Hadicový vazák
31. Klíč na spojky A/B/C 32. Klíč k nadzemnímu hydrantu
33. Klíč k podzemnímu hydrantu
34. Nástavkový žebřík 4 × 2,7 m
35. Záchytné lano
36. Lékárnička typu III
37. Nabíječ pro ruční svítilny Eisemann
38. Ruční svítilna Eisemann HSE 7
39. Výstražný trojúhelník, skládací
40. Stavěcí terč
41. Reflexní kužel
42. Zvedací popruh 4m / 6 t.
43. Závěs 10 t.
44. Motorová řetězová pila Stihl MS 440
45. Klíny pro kácení stromů
46. Lesnická lopatka s obracákem
47. Klínové kladivo
48. Kufřík s nástroji
49. Dřevěná sekyra
50. Oblouková pila
51. Rýč
52. Vidle zahnuté
53. Lopata srdcová
54. Krumpáč
55. Cestářské koště
56. Al. plech pod kola pro průjezd nezpevněným terénem
57. Kombinovaný kanistr 5,5 l./3 l.
58. Zajišťovací klín vozidla

Celkově cisternu na podvozku ZETROS hodnotíme i přes pár drobných, avšak řešitelných nedostatků velmi kladně a myslíme si, že bude jistě zajímavým konkurentem na poli požární techniky.

Foto a info: Ziegler, POŽÁRY.cz

-wap-

Sdílet