Pondělí 1. března 2021, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nasazení obojživelného pásového vozidla ve Višňové

Již 7 dní zasahuje obojživelné pásové vozidlo Hägglunds BV 206 v povodní postižené obci Višňová na Frýdlantsku.

Ukázalo se, že pro obyvatele a záchranné složky je takovéto vozidlo v místních podmínkách nepostradatelné. Cestou necestou jej žene vpřed až pětapadesátiki­lometrovou rychlostí benzínový motor o výkonu 99 kW. Čtyři rychlostní stupně řadí automatická převodovka. Díky své konstrukci vozidlo zdolává písčité i bahnité naplaveniny, problém pro něj není ani na zem padlý strom či vodní laguna. Na vodě je vozidlo schopné vyvinout rychlost 3 km/h. Velmi účinným pomocníkem je naviják umístěný na předku vozidla, který umí vyvinout sílu 6,7 tuny. Do obou částí vozidla se vejde celkem až 12 osob nebo 2000 kg nákladu.

Doposud bylo vozidlo kromě výcviku strojníků nasazeno jen při méně náročných zásazích a při požárním zabezpečení mistrovství světa v klasickém lyžování v roce 2009 v Liberci. Plně ověřit údaje uvedené v prospektech umožnily až letošní povodně. Vozidlo bylo ve Višňové využito k evakuaci osob ze zaplavených oblastí. V současné době vozidlo rozváží záchranáře a jejich nářadí a drobnou techniku na místo prací i do míst, kam se kolová automobilní technika nedostane. Navijákem byl vytažen z koryta řeky Smědé bezpočet kmenů.

Na první pohled se zdá, že ovládání vozidla je díky volantu a automatické převodovce jednoduché. Přesný odhad jeho chování v terénu a plné využtí jeho vlastností však jisté zkušenosti vyžaduje. Zkušenosti strojník vozidla nstržm. Radim Mužíček jako bývalý řidič tanku má a navíc umí opravit i drobné závady, které se během mnohadenního prakticky nepřetržitého provozu vyskytly.

Nákup vozidla těchto parametrů rozhodně nebyla špatná investice.

kpt. Ing. Radek Vojík
HZS Libereckého kraje


-miw-

Sdílet