Čtvrtek 25. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

World extrication challenge 2004

Mistrovství světa ve vyprošťování z havarovaných vozidel – World Extrication Challenge 2004 – Plymouth – Velká Británie

Letošní WEC se konalo od 21. do 25. června v krásném prostředí přímořského města Plymouth v hrabství Devon v jižní Anglii. Z české republiky se WEC zúčastnily tři týmy a to: Praha 1 – tým složený z pražských hasičů ze směny C pod vedením J.Vinického, Praha 2 s velitelem Jirkou Vítkem ze směny A a tým Moravskoslezského kraje pod vedením pana Jana Cmiela. Výpravu doplňovali pánové Žaitlík a Nezval jako stínoví rozhodčí a překladatelka paní Jana Vítová.

Velká Británie nás přivítala krásným počasím. V průběhu pondělí jsme provedli veškeré administrativní povinnosti a odpoledne proběhlo seznámení s nářadím, které bylo k dispozici pro soutěžní disciplíny. Dlužno podotknout, že nabídka byla velmi skromná. Jedna kompletní sada Holmatro a část základní sady TNT. Ale to bylo jen první z víceméně nepříjemných překvapení, které nás ještě v průběhu WEC čekaly.

Pokusím se ve zkratce tyto „překvapení“ popsat. Takže:

Scénáře soutěžních úkolů.

Doposud bylo běžnou praxí, že scénáře byly svou povahou odstupňovány dle disciplín. Zde nikoliv. Běžným úkolem v Limitid bylo vyproštění zraněného z vozidla, které bylo do poloviny zaražené pod návěs, se kterým se nesmělo pohnout, v Rapidu bytelný Mercedes na střeše a v Unlimitidu na bok převrácené auto s motocyklem zaraženým do předních dveří.

Změny v používání nástrojů:

Jen tak mezi řečí bylo sděleno, že v disciplíně Limitid se nesmí použít žádné hydraulické nářadí.

Počasí:

V první soutěžní den pravý anglický déšť, druhý den se přidal vítr o síle menší vichřice. Teprve třetí den se počasí zažalo umoudřovat stylem: průtrž mračen – slunce – vichr – déšť – slunce – déšť – …….atd.

Rozhodčí

Pro mě osobně nejslabší článek letošního mistrovství. Jejich hodnocení rámcově stejných situací se diametrálně odlišovalo, stejně jako jejich prvotní hodnocení týmů na debriefingu okamžitě po skončení disciplíny od oficiálního hodnocení jednotlivých týmů vydaného po skončení mistrovství.

Jako první z našich týmů nastoupili hasiči z týmu Praha 1. V disciplíně Unlimitid, která za normálních okolností nedělá tomuto týmu větších problémů sice zvolili správný taktický postup, ale nervozita zřejmě zapracovala natolik, že se tým dopustil několika chyb a jeho hodnocení nebylo příliš povzbudivé. Vítkova Praha 2 šokovala jak rozhodčí tak i přihlížející záchranáře z ostatních týmů tím, že v této disciplíně nepoužila hydraulické vyprošťovací nářadí. Přestože to nebylo třeba a postiženého se podařilo velmi šetrně vyprostit z vozu, bylo nepoužití hydrauliky negativně hodnoceno. Moravský tým předvedl standartně provedený, efektivní zásah v Rapidu.

Následující den opět začínaly pražské týmy, tentokrát v obráceném gardu, disciplínou Limitid a Moraváci končili české vystoupení likvidací scénáře Unlimitid. Praha 2 podala vyrovnaný výkon s několika drobnými technickými chybami. Jirka připravil Janě, která komunikaci v týmu překládala rozhodčím, dosti horkou chvilku svojí větou „Do p….. přeřízni ten papundekl!“, z čehož se Jana vykroutila sdělením, že se jedná o specifický, nepřeložitelný slovní obrat. Praha 1 exelovala v této disciplíně tak, že po ukončení práce sklidila potlesk nejen od ostatních soutěžních týmů ale i od rozhodčích a figurantky. Bohužel v závěrečném hodnocení bylo toto vystoupení ohodnoceno velmi negativně. Takže nechám na Vás, aby jste si o úrovni rozhodcovského sboru udělali vlastní obrázek.

Třetí den čekala na oba pražské týmy disciplína poslední – Rapid. Opět zde zazářila Praha 1 o jejímž vystoupení, které bylo poslední toho dne, se na debriefingu vyjádřili rozhodčí jako o nejlépe odvedené práci, kterou na WEC 2004 vůbec viděli.

S netrpělivostí jsme proto očekávali vyhlášení výsledků, které se konalo v pátek večer. Úžasnou atmosféru slavnostního večera, kterou umocnilo vystoupení psavé skotské dudácké kapely završilo vyhlášení výsledků Rapidu : Třetí místo – Praha 1 – Česká republika. Velitel týmu se až po našem několikerém postrčení vydává převzít cenu. Nálada je skvělá, jen okrajově vnímáme nejlepší tým šampionátu – Don Valley z Jižního Yorkshire v Anglii. Jako studená sprcha působí písemné vyhodnocení práce našich týmů, kde se objevují naprosto odlišná hodnocení na rozdíl od hodnocení hned po disciplínách a jako třešinka na dortu je vnímáno konstatování, že tým špatně stabilizoval druhé vozidlo. Pod tím si můžeme samozřejmě představit cokoliv ale nesmíme opomenout fakt, že v této disciplíně se na soutěžním postu prostě žádné druhé vozidlo nenacházelo.

Nicméně zisk třetího místa je v tak silné konkurenci obrovským úspěchem a též silnou motivací pro WEC 2005, které se koná v říjnu příštího roku v Austrálii a na Novém Zélandu. Na závěr si dovolím poděkovat firmám Promat, ČKD jeřáby Slaný, Battex a manželům Nedvědovým z Prahy, jejichž sponzorské příspěvky umožnily účast pražských týmů na tomto mistrovství.

K městu a ostatním zážitkům se vrátím příště.

Petr Bíza
Sdílet