Středa 24. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasičí z Hustopečí nad Bečvou mají novou Scanii, vůz pro ně vyrobila firma KOBIT – THZ

S pomocí financí z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů a také z příspěvku Olomouckého kraje pořídil městys Hustopeče nad Bečvou novou cisternovou automobilovou stříkačku pro jednotku sboru dobrovolných hasičů.

Novou Scanii za 7 445 500 včetně DPH dodala firma KOBIT – THZ. Vozidlo bylo pořízeno jako náhrada za 37 let starou CAS 32 T 815. Dotace Olomouckého kraje pomohla i s pořízením HVZ Lukas a dvou dýchacích přístrojů. Na pořízení AED a jedné radiostanice pomohla ještě nadace ČEZ. CAS dorazila do naší zbrojnice 23. 9. 2021.

Podvozek

Vůz je postaven na dvounápravovém šasi Scania P440 B4×4HZ řady XT o rozvoru 4 550 mm. Nápravy jsou odpruženy listovými péry, na obou jsou torzní stabilizátory. Diferenciály jsou vybaveny uzávěrkou, brzdy jsou bubnové. Scania je poháněna řadovým šestiválcem DC13 o objemu 12,7 dm³ a výkonu 324 kW. Krouticí moment agregátu je 2 300 Nm v rozsahu 1 000 až 1 300 otáček za minutu, motor splňuje emisní normu Euro 5.

Převodovka je automatizovaná – jedná se o dvanáctistupňovou skříň GRS905 se systémem Opticruise bez spojkového pedálu a sestupnou převodovkou GTD 900. Nechybí hydrodynamický retardér R3500.

Automobil je osazen prodlouženou posádkovou kabinou CP28L, všechna sedadla jsou vybavena bezpečnostními pásy. Klimatizace je automatická, nezávislé topení voda-vzduch má výkon 3 kW. Uzamčení kabiny dálkovým ovládáním je možno i při nastartovaném motoru.

Opěradla druhé řady sedadel jsou vybavena úchyty pro čtyři dýchací přístroje a pro tři tlakové láhve. Pátý úchyt pro dýchací přístroj je umístěn v prostoru mezi sedadlem velitele a řidiče, úchyt pro zbývající dýchací přístroj je umístěn v prostoru kabiny osádky za sedadlem řidiče.

Osvětlení nad druhou řadou sedadel lze ovládat samostatně z prostoru sedadel a je možné volit mezi barvou bílou a červenou s nižší intenzitou.

Pro spojení slouží analogová vozidlová radiostanice Motorola GM 360 i digitální terminál, velitel má k dispozici tablet Samsung Galaxy se systémem Gina.

Ve čtyřech dobíjecích úchytech najdeme ruční svítilny Survivor LED ATEX, další čtyři dobíječe jsou pro ruční radiostanice Motorola.

 Vzadu je umístěna couvací kamera, jako monitor slouží displej autorádia o velikosti 7“ v zorném poli řidiče. Při zařazení zpátečky je možno použít přídavné led osvětlení umístěných na konstrukci zpětných zrcátek a vzadu na rámu vozidla.

CAS je vybavena zásuvkou Rettbox-air se systémem inteligentního dobíjecího zařízení akumulátorových baterií sdruženou s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu. Součástí sdružené zásuvky je proudový chránič.

Scania dokáže brodit klidnou vodu až do hloubky 750 mm.

Přední část CAS je v prostoru rámu osazena elektrickým lanovým navijákem Ramsey s tažnou sílou ve vodorovné rovině 50 kN. Lanový naviják je vybaven šnekovou převodovkou a mechanickým jištěním proti přetížení. je opatřen nepromokavým obalem a je osvětlen LED technologií. Vedle navijáku je uchycena nárazníková lafetová proudnice ovládaná joystickem z kabiny, z kabiny se dá také spustit čerpadlo a přívod vody k této lafetě.

CAS vykazuje zvýšenou odolnost proti účinkům sálavého tepla na rozvodech tlakového vzduchu, na elektrických vodičích a na rozvodu paliva v místech, kde nejsou chráněny podvozkovou částí. Pro zvýšení odolnosti jsou použity ochranné prvky, které dlouhodobě odolávají teplotě 200 °C a po dobu 15 minut odolávají teplotě 1000 °C.

Výstražné světelné zařízení je modročervené kombinace.

Nástavba

Konstrukce účelové nástavby je vyrobena z profilů ze slitiny lehkých kovů spojených technologií prizmatických šroubovaných spojů.

Nádrž na hasivo tvoří nádrž na vodu a nádrž na pěnidlo a je vyrobena z kompozitu. Objem vody 4 000 litrů, pěnidla 240 litrů.

Konstrukce zařízení pro plnění nádrže na vodu z vnějšího tlakového zdroje umožňuje samočinné a plynulé doplňování nádrže v závislosti na poklesu hladiny.

Čerpadlo THZ PAK 3000 dosahuje výkonu 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů. Ovládání je přehledné, pomocí otočných vypínačů.

Obslužné místo čerpacího zařízení je vybaveno mikrofony a reproduktory pro oba komunikační prostředky (analog i digitál).

Zařízení prvotního zásahu je umístěno v pravé zadní části účelové nástavby, tvoří jej průtokový naviják s elektrickým pohonem pro zpětné navíjení, vysokotlaká hadice s kombinovanou proudnicí a pěnotvorným nástavcem. Naviják umožňuje nouzové ruční navíjení a je opatřen vodícími kladkami pro snadnou manipulaci s vysokotlakou hadicí. Ta je dlouhá 60 metrů, tvarově stálá a plně průtočná.

Pro osvětlení bezprostředního okolí účelové nástavby jsou na obou bocích LED světla. Mezi kabinou a nástavbou je uchycen pneumaticky výsuvný stožár se dvěma 24V LED světlomety o celkovém světelném toku 30 000 lumenů. Samozřejmostí je i světelná alej vzadu.

Vozidlo je vybaveno i pro zásahy u dopravních nehod včetně HVZ Lukas, ve výbavě má i AED Lifepak 1000.

Sdílet