Pátek 26. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Osmikolové vyprošťovací Tatry hasičů z Moravskoslezského kraje vznikly přestavbou vojenských speciálů

Moravskoslezští profesionální hasiči využívají pro potřeby svých územních odborů vyprošťovací automobily na podvozku Tatra 815 VVN. Vozidla s hydraulickým nakládacím jeřábem čeká v následujících letech postupná obměna.

Podvozek

Vyprošťovací automobil je postaven na vojenském podvozku Tatra 815 8×8.1R VVN 26 265. Jedná se tedy o osmikolové šasi se stálým pohonem všech kol, jednomontáží na zadních nápravách a redukcemi v kolech.

Pohon zajišťuje vícepalivový vidlicový a vzduchem chlazený dvanáctiválec Tatra T3–930–50 o objemu 19 000 cm³. Je přeplňován dvěma turbodmychadly, dosahuje maximálního výkonu 265 kW a krouticího momentu 1 130 Nm při 1 400 otáčkách za minutu.

Převodovka je desetistupňová, mechanická, přídavná převodovka dvoustupňová s možností řazení u stojícího vozidla, spojka třecí, jednolamelová, pružinová. Maximální konstrukční rychlost automobilu je výrobcem stanovena na 80 km/h.

Rozvor náprav je 1 650, 2 970, respektive 1 450 mm. Všechny jsou osazeny diferenciály s mechanickou uzávěrkou, nechybí diferenciály mezinápravové.

Zkratka VVN označuje Vojenský Valník Naviják. Naviják je uložen naplocho pod korbou automobilu a vyveden dozadu. Původní možnost vývodu i na pravý bok či dopředu se při přestavbě na hasičský vyprošťovací automobil nedochovala.

Přečtěte siNový vyprošťovací automobil HZS Moravskoslezského kraje je postaven na podvozku Tatra Force, nahradí dosluhující osmikolovou Tatru VVN

Naviják má tažnou sílu 117 kN, lano je dlouhé 85 metrů.

Na komunikaci Tatra utáhne přívěsy o maximální přípojné hmotnosti 50 tun a je vybavena přídavným zařízením umožňujícím práci se sněhovým pluhem a buldozerovou radlicí.

Čtyřmístná kabina je vybavena nezávislým vytápěním, pro spojení slouží digitální vozidlový terminál. Nad hlavami hasičů je schrána pro příslušenství.

Nástavba

Nástavbu tvoří valníková korba se základem z modelové řady VT (Vojenský Tahač). Nově na ni byly vyrobeny hliníkové bočnice, původní zůstalo ukotvení pro dodatečnou zátěž z betonových panelů pro zlepšení trakce především v terénu a při vyprošťování.

V hliníkové bedně jsou vazací prostředky a pneumatické zvedací vaky, na korbě nechybí skládací H-rám pro zvedání břemen.

Hydraulický nakládací jeřáb

Za kabinou je namontován hydraulický nakládací jeřáb HMF 1250 K 3. Sta­bilizován je dvojicí podpěr – do šířky se vysunují mechanicky, svisle pak hydraulicky. „Ruka“ disponuje třemi hydraulickými výsuvy a od druhého kloubu umožňuje pohyb v rozsahu ± 60 °.

Ovládací stanoviště jsou na obou stranách automobilu a jsou technicky shodná.

Jeřáb lze vyložit do vzdálenosti 9,9 metrů s nosností 1 110 kg, maximální nosnost při vyložení 4,5 metru je 2 570 kg.

Sdílet