Pátek 29. března 2024, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nízký městský automobilový žebřík AZ 40 Scania Magirus dokáže výrazně zkrátit dojezdové časy do centra Pardubic

Hasičský záchranný sbor Pardubického kraje pořídil pro svou stanici v krajském městě nový automobilový žebřík AZ 40 Magirus. S financováním vozu za 23 446 886 korun včetně DPH pomohlo hasičům právě město Pardubice.

Příspěvek města na výškovou techniku nám umožnil nákup automobilového žebříku se speciální úpravou vhodnou speciálně pro Pardubice. Tím se zabezpečení požární ochrany ve městě opět posouvá na vyšší úroveň. Jsem rád nejen za hasiče, ale i za občany krajského města,

uvedl ředitel Hasičského záchranného sboru Pardubického kraje Aleš Černohorský po návratu z Německa, kde si byli hasiči vůz převzít.

Podvozek

Vůz je postaven na třínápravovém podvozku Scania L360 6×2*4 NB s předsazenou sníženou kabinou CL20L. Toto řešení umožní přímo v Pardubicích průjezd podjezdu v ulici 17. listopadu a znatelně tím zkrátit dojezdové časy přes centrum města, automobil je vysoký 3 330 mm.

Šasi je odpruženo vzduchem, jeho rozvor je 4 350 mm, mezi zadními nápravami 1 350 mm. Poháněna je druhá náprava, která zároveň disponuje uzávěrkou diferenciálů. Třetí náprava je vlečená a řiditelná. Nechybí torzní stabilizátory ani možnost úpravy světlé výšky automobilu. Brzdy jsou na všech kolech kotoučové.

O pohon automobilu se stará řadový pětiválec DC09 141 o objemu 9,3 dm³ a výkonu 265 kW. Agregát splňuje emisní normu Euro 6, jeho maximální točivý moment je 1 700 Nm v rozsahu 1 050 až 1 475 otáček za minutu.

Automatická převodovka Allison GA866R je šestistupňová s hydrodynamickým retardérem, elektronická řídící jednotka je přímo určena pro záchranná vozidla, k dispozici jsou výkonové režimy Economy a Power.

Vůz je vybaven klimatizací, v zorném poli řidiče je 7" displej infotainmentu s výstupem ze zadní couvací kamery. Pro spojení slouží vozidlový digitální terminál a vozidlová analogová radiostanice Motorola DM4600. V dobíjecích úchytech je umístěna dvojice ručních svítilen.

V opěradle sedadla velitele je integrován držák dýchacího přístroje, další přístroj je spolu s náhradní tlakovou láhví uchycen v kabině.

O dobíjení a konzervaci akumulátorů se stejně jako o doplňování tlakového vzduchu stará sdružená zásuvka Rettbox-air, která se po nastartování samočinně odpojí. Součástí je inteligentní dobíječ Leab Champ 2420 Pro s teplotním čidlem.

Výstražné zařízení je modročervené kombinace.

Nástavba

Pro tradiční Vario podpěry společnosti Magirus jsou použity profily s vysokou pevností. Konstruovány jsou tak, aby bylo umožněno jejich zasunutí pod běžné pevné překážky, jako jsou svodidla či dodávky a nákladní automobily.

Při stabilizaci jsou pružiny zadních náprav hydraulicky aretovány lanovým systémem. Bezpečné ustavení snímají senzory na podpěrách, maximální šíře stabilizovaného vozu je 5 400 mm. Každou z podpěr lze vysouvat individuálně, řídící systém na základě jejich pozice vhodně upraví pracovní diagram. Vyrovnat lze terénní nerovnosti až do 750 mm.

Stabilizační podpěry jsou sledovány integrovanými kamerami s přisvícením pro optimální ustavení žebříku v nepřehledných prostorech, řidič může pomocí značek na displeji rozeznat překážky a odhadnout ideální místo pro ustavení.

O pohon nástavby se stará hydraulické čerpadlo s proměnným výkonem v rámu podvozku, přívod oleje zajišťuje zátěžové ovládání. Při výpadku elektrických systémů je k dispozici nouzový hydraulický provoz, při poruše motoru podvozku lze využít elektrické čerpadlo.

Schrány pro příslušenství jsou spolu s pochůznou plošinou vyrobeny systémem Alu-Fire z hliníkových profilů. Na obou bocích vozu je dvojice schrán s příslušenstvím, kryté jsou hliníkovými roletkami s podélným madlem.

Bezprostřední okolí vozu osvětlují LED světla integrovaná do bočních stěn a zadní části automobilu.

Žebříková sada

Žebříková sada M42L-AS je pětidílná se sklopným ramenem o délce 4 813 mm s rozsahem sklápění až 75 °. Vyrobena je z ocelových profilů a jednotlivé díly jsou vedeny v kluzných plastových vložkách na nerezových kolejnicích a kladkách.

Vstupní prostor je široký 470 mm, zábradlí na nejvyšším díle je vysoké 365 mm. V celé délce prvního dílu sady je pevně zabudovaný suchovod s flexibilním kloubovým propojením v místě ohybu sklopného ramena. Na vrcholu sady je kotevní bod o nosnosti 500 kg.

Zatížení sady je měřeno napínacími senzory a její přetížení je akusticky signalizováno. Automatický proporcionálně pracující systém zajišťuje neustálé vyrovnávání žebříkové sady včetně ovládacího stanoviště na točnici.

Software se stará i o vyrovnávání vibrací a záchvěvů žebříkové sady v obou rovinách. Sada disponuje funkcí „záchrana z šachet“ (při zvedání se sada automaticky vysouvá a udržuje závěsný bod na jednom místě) a samozřejmě i automatickým skládáním žebříku do přepravní polohy. Nechybí záznam pohybu sady pro opakovaný pohyb mezi dvěma stejnými body.

Na spodním díle sady je dvojice elektricky ovládaných pracovních LED světlometů.

Záchranný koš

Záchranný koš je určen pro 5 osob, jeho nosnost je 500 kg. Ovládací prvky jsou shodné s hlavním ovládacím stanovištěm na točnici, k dispozici jsou dva multifunkční sloupky pro uchycení příslušenství.

Volný nástup a výstup do koše zajišťuje trojice dvířek, pro jištění slouží dvojice samonavíjecích zádržných systémů s karabinou a čtyři kotevní body.

Proti sálavému teplu je koš chráněn ochlazovacími tryskami. Pro hašení vodou či pěnou na něj lze uchytit lafetovou proudnici Alco APF 2.5 IM-E. Její maximální průtok je 2 000 litrů za minutu, minimální 600 litrů za minutu. Ovládaná je elektronicky z obou stanovišť.

Na záchranném koši je pevně uchycena barevná kamera ControLaser AC3S Heavy Duty se zoomem, natáčecí a sklopnou hlavicí.

Rozměry vozu

Automobilový žebřík AZ 40 Scania Magirus M42L-AS je dlouhý 11 060 mm, široký 2 500 mm a vysoký již zmíněných 3 330 mm.

Sdílet