Pátek 26. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Firma KOBIT-THZ vyrobila cisternovou automobilovou stříkačku na podvozku Scania pro hasiče města Plumlov

Firma KOBIT-THZ dodala hasičům města Plumlov novou cisternovou automobilovou stříkačku Scania, vůz za 6 522 747 Kč včetně DPH pomohla financovat Česká kancelář pojistitelů z Fondu zábrany škod.

Podvozek

Cisterna je postavena na podvozku Scania P 380 B4×4HZ o rozvoru 4550 mm. I zde je vůz v provedení XT, které u hasičů převažuje – o 150 mm vysunutý nárazník a chráněné světlomety jsou tedy výrobním standardem.

Obě nápravy jsou odpruženy listovými pružinami, nechybí uzávěrky diferenciálů ani příčné stabilizátory. Brzdy jsou na všech kolech bubnové.

Řadový 6válcový vznětový motor DC13 152 dosahuje výkonu 279 kW, jeho krouticí moment je 1975 Nm v rozsahu 1000 až 1300 otáček za minutu. Třináctilitrový agregát splňuje emisní normu Euro 5.

Dvanáctistupňová automatizovaná převodovka GRS905 se systémem Opticruise je v provedení bez spojkového pedálu.

Kabinu CP28L vyhřívá nezávislé 3kW topení voda-vzduch, ve výbavě je i klimatizace. U dveří řidiče je CAS je 24V zásuvka Hella pro dobíjení akumulátorových baterií a přípojný bod pro doplňování tlakového vzduchu z vnějšího zdroje.

Pro spojení je k dispozici jak analogová vozidlová radiostanice, tak digitální vozidlový terminál. Druhé obslužné místo analogové radiostanice je u ovládacího panelu čerpadla v zadní části vozu.

Kabina je v opěradlech druhé řady sedadel vybavena čtyřmi dýchacími přístroji Scott, zbývající dýchací přístroje jsou mezi sedadly řidiče a velitele.

Ve střední horní části kabiny je umístěna úložná police přes celou šíři.

Kabina je vybavena šesti nedobíjecími úchyty pro ruční radiostanice Motorola CP 140 a šesti dobíjecími úchyty pro ruční svítilny.

Scania je vybavena zvláštním světelným výstražným zařízením značky Holomý, které umožňuje i reprodukci mluveného slova. Modročervená kombinace je zde použita v konfiguraci červené poloviny rampy na levé straně automobilu.

Spuštění, přepínání a vypnutí tónů výstražného zařízení je pro strojníka řešeno tlačítkem houkačky a je umožněno i samostatným tlačítkem v dosahu sedadla velitele.

V přední části Scanie je uchycen elektrický lanový naviják RHINO 12 s tažnou sílou ve vodorovné rovině 51 kN. Naviják je vybaven planetovou převodovkou s jištěním proti přetížení.

Automobil dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm.

Nástavba

Karosérie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmaticky šroubovaných spojů a lepení.

Požární příslušenství je v postranních a v zadní skříni účelové nástavby uloženo tak, aby jej bylo možné vyjímat a vkládat ze země, bez potřeby užití stupaček.

Na obou stranách účelové nástavby jsou umístěny LED stavoznaky znázorňující množství hasiva v nádrži na vodu a v nádrži na pěnidlo. Stavoznaky zobrazují stav: prázdná, čtvrt, půl, tři čtvrtě a plná nádrž.

Nádrž na hasivo tvoří nádrž na vodu o objemu 4000 litrů a nádrž na pěnidlo o objemu 240 litrů, vyrobena je z vrstveného polypropylenu.

Na horní plošině je přípojný bod pro lafetovou proudnici.

Čerpací jednotka THZ 3000 s obslužným místem je umístěna v zadní skříni účelové nástavby a její jmenovitý průtok je 2000 litrů za minutu. Vysokotlaká část požárního čerpadla pracuje se jmenovitým tlakem 4,0 MPa.

Pro osvětlení místa zásahu slouží pneumaticky výsuvný stožár THZ LED o výšce 5 metrů od země s 24V LED světlomety s celkovým světelným tokem 20 000 lumenů.

Naklápění světlometů podle vodorovné osy a otáčení osvětlovacího stožáru podle svislé osy v rozsahu 0 – 360 ° je možné pomocí dálkového ovládání s přípojným kabelem o délce 5 metrů.

Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy a to i po uvolnění parkovací brzdy, napájen je z elektrické soustavy CAS.

Osvětlení prostoru okolo účelové nástavby je zajištěno vně umístěnými LED světly v okapnicích na obou bocích a v zadní části vozu.

Hygienické prostředky – tekuté mýdlo v dávkovacím zásobníku a papírové ručníky – jsou uloženy v pravé zadní skříni na výsuvném prvku. Součástí je spirální hadice s ofukovací tryskou, která je napojena na tlakovou vzduchovou soustavu podvozku.

Sdílet