Pondělí 20. září 2021, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Moravskoslezští hasiči využívají dvojici lesních speciálů Renault Camiva

CAS 16 CAMIVA CCF 4000 je určena pro přepravu hasičů, hasících látek a příslušenství. Díky obsluze, zařízení a schopnosti jízdy v obtížném terénu ji lze využít zejména v těžkém terénu a k hašení lesních požárů.

Technické podmínky specifikované na terénní automobil s pohonem všech kol, s vysokou průjezdností a přitom malou výškou, velkou kabinou, dostatkem hasiva, výkonným čerpadlem, použitím odolných materiálů a možností uložení dalšího nářadí a speciálního vybavení.

Podvozek

RENAULT M 210 4×4 je dvounápravový, opatřený prodlouženou sklopnou kabinou 7 osob, vzhledem k manipulaci s dýchací technikou se využívá pro družstvo 1+3.Rám podvozku je z podélníků s příčkami, tzv. žebřinový rám.

Spalovací motor je vznětový, čtyřdobý, vodou chlazený šestiválec s turbodmychadlem s mezichladičem stlačeného vzduchu s přímým vstřikem paliva COMMON RAIL o obsahu 6200 cm3 a výkonem 210 PS s rozvodem OHV.

Převodovka je mechanická, šestistupňová, plně synchronizovaná s omezovačem rychlosti na 85 km/h, se stálým pohonem 4×4 s mezinápravovým diferenciálem rozdělujícím kroutící moment mezi přední a zadní nápravu v poměru 30:70 %.

Pomocný náhon se zapíná pneumaticky v kabině a poměr otáček je 1,93. Odpružení je na obou nápravách listovými péry, hydraulickými tlumiči a stabilizátory. Brzdy jsou vzduchové. Retardér na výfuku se musí po celou dobu funkce držet sešlápnutý.

Při jízdě v terénu nebo po nezpevněné komunikaci se řadí redukovaný převod, k tomu je nutné zastavit nebo jet rychlostí do 5 km/h. Výhodou je však používání mezinápravového a nápravových diferenciálů za jízdy. Tlak v pneu je doporučen v terénu snížit z 4,5 na 3,5 Mpa, ale ze zkušeností továrních jezdců se dodávané pneu zn. Michellin dají podhustit až na 1 Mpa v rozbláceném terénu.

Vozidlo má také velmi dobré možnosti ve stoupání 50% i bočním náklonu 30%. Tyto výborné terénní vlastnosti umožňuje uložení nástavby ve třech bodech. Na předku vozu je elektrický vyprošťovací naviják s délkou lana 50 metrů a tažnou silou 5,5t.

Nástavba

Je řešena jako jeden celek s pevně vestavěnými nádržemi na vodu a pěnidlo. S rámem podvozku je spojena pružnými členy. Po obou stranách jsou prostory pro uložení příslušenství, zakryty dvoukřídlovými dveřmi.

V levé zadní skříni jsou dva přenosné navijáky na hadice, v našem případě 2× po 5-ti hadicích C. V ostatních prostorách je umístěno vybavení dle určení tohoto vozidla, tj. lesní požáry, nechybí tedy motorová pila s vybavením, obraceč kmenů a dále velký počet hadic a proudnic a několik rozdělovačů.

Zadní prostor zakryt není. Je zde umístěno ovládání čerpacího zařízení a zařízení pro rychlí zásah. První, vysokotlaké, má 82 m hadice a vysokotlakou proudnici, naviják má elektrický pohon, druhé, nízkotlaké, s 80-ti m hadice a TURBO proudnicí. V prostoru čerpadla je umístěn řídící panel osazený ovládacími prvky a kontrolními ukazateli.

Horní plošina, přístupná pomocí žebříku, který vznikl z výřezů v pravém zadním boku vozidla, je opatřena úložnými prostory z hliníku, kde je uloženo rozměrné příslušenství a umístěna lafetová proudnice s průtokem 1500 l/min při tlaku 8 bar a účinným dostřikem 50 m s měnitelným úhlem výstřiku.

Nádrž na vodu o objemu 3500 l je součástí nástavby, je z nerezové oceli s vlnolamy, hladinoměrem, plnícím otvorem, přepadem a vypouštěcím otvorem. Vnitřek nádrže je přístupný přes našroubované víko. V zadní části horní plošiny je 400 l nádrž na pěnidlo také z nerez oceli s plnícím a vyprazdňovacím otvorem.

Čerpací zařízení umístěné v zadním prostoru nástavby složeno z čerpadla, potrubí, armatur a průtokových navijáků.Čerpadlo CAMIVA je vícetlaké třístupňové, odstředivé z bronzu s výkonem 1600 l při 8 bar pro nízkotlak, maximum nízkotlaku je 25 bar, je však omezen na 16 bar.

Vysokotlak má výkon 300 l při 36 bar a jeho maximum je 48 bar. Velkou výhodou tohoto čerpadla je, že se dá mezi provozy čerpadla přepínat za běžného provozu, tj. bez vypnutí čerpadla, postačí snížení otáček.

Výtlak čerpadla je rozvětven na tři výtlaky B na vodu a jeden z pevného přiměšovače, které jsou ukončeny kulovými kohouty s převodem otáček 1: 3, dva navijáky a lafetu. Potrubím je možno přivádět vodu od hydrantu, přívod na sací vstup čerpadla je hadicovou spojkou DIN A. Savice jsou umístěny napříč vozem za kabinou.

Čerpadlo je poháněno motorem automobilu přes pomocný náhon s převodem 1:1,93. Celý hydraulický systém je tlakově odvodnitelný ze vzduchového okruhu automobilu.

K zaplnění skříně čerpadla vodou slouží vodokružná vývěva, ovládaná automaticky, zavodňovací zařízení se stálým zavodněním, v zimním období nemrznoucí směsí.

Přiměšovač je pevný, regulace s průtokem 400 l/min. Pěnotvornou směs lze pustit pouze přes jeden vývod.Při zastavení průtoku směsi se pěnidlo nedostane do vody.

Při vyčerpání celého objemu vody zůstává v nádrži 300 l pro napájení rámu automatického systému ochrany kabiny. Ochlazování kabiny musí umožnit alespoň 3 minuty provozu. Spouští se z kabiny.

Dá se tedy hasit za jízdy, při nízké rychlosti.

Technické údaje Rozměry vozidla Délka 6230 mm Šířka 2430 mm Výška 3300 mm Světlost pod nápravou 385 mm
mimo nápravu 600 mm

Hmotnost vozidla Pohotovostní 8200 kg Užitečná 3800 kg Celková skutečná 11115 kg Celková maximální 12000 kg Počet míst k sezení 7 Maximální rychlost vozidla 88 km/hod

Strojní spodek Typ podvozku RENAULT V.I. M 210.12 4×4 SP Typ motoru naftový, přeplňovaný MIDLINER M 210 Výkon motoru 154 kW (209 k)/2500 min-1 Náhon 4×4, stálý pohon 30:70 Převodovka manuální, 6 stupňů vpřed, 1 vzad Brzdový systém vzduchové Napětí el.příslušenství 24 V ( 2 akumulátory 135/165 Ah ) Objem palivové nádrže 200 litrů Spotřeba 26 l NM/100 km

Nástavba Materiál ocelový rám, oplechování pozink.plech (záruka 10 let)

Kabina Typ čelní, sklopná, čtyřdvéřová s vnitřním ochranným rámem (vnější s ochlazováním)

Nádrže Na vodu nerez ocel 304 L 3500l, 1 přepážka Na pěnidlo nerez ocel 316 L 400l Přepad omezující ztráty vody náklon 30%, svaživost 50%

Čerpací zařízení CAMIVA, třístupňové, typ CH 90/3, materiál bronz

Systém zavodnění Automatická vodokružná vývěva SA 100
Nízkotlak
Jmenovitý průtok vody 2000 l /min
Jmenovitý pracovní tlak 10 bar
Vysokotlak
Jmenovitý průtok vody 300 l /min
Jmenovitý pracovní tlak 30 bar
Jmenovitá sací výška 3 m
Maximální sací výška 7,5 m
Maximální pracovní tlak 48 bar

Přiměšovač pevný s regulací průtok 400 l/min Vysokotlaký naviják 82 m, proudnice AWG Nízkotlaký naviják 80 m, TURBO proudnice Lafetová proudnice průtok 1500 l/min/8 bar, účinný dostřik 50 m

Sdílet