Čtvrtek 25. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Velkoobjemovou Tatru Terra s kabinou pro družstvo pořídila u firmy THT Polička obec Hvožďany

Za 7 645 990 korun včetně DPH pořídila obec Hvožďany pro svou jednotku sboru dobrovolných hasičů novou cisternovou automobilovou stříkačku Tatra Terra z produkce firmy THT Polička. S financováním pomohla dotace z Fondu zábrany škod.

Doplňková výbava vozidla stála 191 021 Kč, celková cena vozu se vším se tak vyšplhala na 7 837 011 Kč. Kromě dotace 2,5 milionu z FZŠ a milionu od Středočeského kraje se podařilo sehnat 184 700 Kč od dárců. Obec tak ze svého dala 4 152 311 Kč.

Slavnostní předání a žehnání cisterny (a také o něco staršího dopravního automobilu) proběhlo 14. května 2022, kromě místních hasičů se ho zúčastnilo mnoho jednotek z okolí, nechyběli ani představitelé Středočeského kraje, Poslanecké sněmovny a Senátu.

Ve stejný den byla také slavnostně otevřena nová expozice Muzea hasičstva podbrdského regionu ve hvožďanském špejcharu.

Podvozek cisterny

CAS 30 je postavena na třínápravovém podvozku s připojitelným pohonem přední nápravy a s průběžným rámem T 815–2T5RB3 6×6. Brzdy jsou na všech kolech kotoučové.

Přední náprava je řídící s uzávěrkou osového diferenciálu, zadní jsou vybaveny čelním diferenciálem s uzávěrkou.

Kyvadlové polonápravy jsou odpruženy vinutými pružinami a vzduchovými vlnovcovými pružinami, tlumiče pérování jsou teleskopické. Tlak ve vlnovcových pružinách mění regulační ventil v závislosti na zatížení zadní polonápravy při zachování stálého odklonu. Na poslední nápravě je namontován stabilizátor.

Přeplňovaný vidlicový osmiválec Tatra s chlazením plnicího vzduchu dosahuje výkonu 325 kW, jeho krouticí moment je 2 100 Nm v rozsahu 1 100 až 1 200 otáček za minut. Motor splňuje emisní normu EURO 5.

CAS vybavena pouze manuálně řazenou převodovkou. Mechanická čtrnáctistupňová skříň TATRA 14 TS 210 L má posilovač řazení.

Čtyřdveřová kabina je vybavena šesti sedadly ve dvou řadách orientovanými po směru jízdy. Z povinných šest dýchacích přístrojů jsou čtyři umístěny v opěradlech zadní řady sedadel, mezi nimi jsou náhradní tlakové láhve.

Vůz disponuje čtyřmi dobíjecími úchyty pro ruční radiostanice a šesti pro ruční svítilny, pod druhou řadou sedadel je vytvořen úložný prostor pro drobné požární příslušenství.

V dosahu velitele je výjezdový tablet, v zorném poli řidiče displej zadní couvací kamery. Pro spojení slouží vozidlová analogová radiostanice a vozidlový digitální terminál. Druhé obslužné místo radiostanice je u ovládacího panelu čerpadla v zadní části vozu.

Přední část kabiny osádky je ve spodní části vybavena dálkově ovládanou lafetovou proudnicí s možností plynulé změny tvaru výstřikového kužele. Jmenovitý průtok proudnice je nastavitelný v rozsahu od 200 do 800 litrů za minutu, délka účinného dostřiku plným proudem je 30 metrů.

U proudnice je možné uživatelsky nastavit programovatelnou oscilaci, osazena je i pracovním LED světlometem. Pracovní světlomety jsou uchyceny i na držácích bočních zpětných zrcátek.

Modročervené světelné výstražné zařízení je zde použito v kombinaci červeného světla na levé straně rampy. Spuštění, přepínání a vypnutí tónů je pro strojníka řešeno tlačítkem houkačky CAS a je umožněno i samostatným tlačítkem v dosahu sedadla velitele.

Tatra je v prostoru místa nástupu strojníka do vozu osazena 230V zásuvkou Rettbox-air pro dobíjení akumulátorových baterií sdruženou s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu. Sdružená zásuvka se při spuštění motoru samočinně odpojí, její součástí je inteligentní nabíjecí zařízení.

Nástavba

Karoserie nástavby je řešena modulové a je rozdělena na tři samostatné části: − přední skříň pro příslušenství, − zadní skříň pro příslušenství a čerpací zařízení, − nádrž na vodu a pěnidlo.

Kostry přední a zadní skříně jsou vyrobeny z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení.

Boční otvory skříně jsou zakryty hliníkovými roletkami s průběžným madlem v celé šířce roletky. Mezi nimi je uchycena nádrž na hasivo z nerezavějící oceli, vejde se do ní 8 500 litrů vody a 510 litrů pěnidla.

V zadní skříni karoserie je namontováno požární čerpadlo THT PKA 3000–250, které umožňuje zásah při použití nízkého nebo vysokého tlaku, popřípadě kombinovaný provoz. Proti přehřátí je čerpadlo vybaveno automatickým teplotním odlehčovacím ventilem. Nechybí automatická vývěva s možností ručního vypnutí.

CAS je vybavena funkcí automatického plnění vodní nádrže z hydrantu. Přiměšovací zařízení sestává z proudového přiměšovače, ručně nastavitelné regulační klapky a propojovacího potrubí. Pěnidlo je přiváděno do sání vodního čerpadla.

Nástavba je v horní části vybavena přípojným prvkem pro napojení odnímatelné lafetové proudnice 75.

Osvětlení prostoru okolo účelové nástavby je zajištěno LED zdroji neoslňujícího světla bílé barvy umístěnými na bocích a zadní stěně.

Mezi kabinou a nástavbou je uchycen pneumaticky vysouvaný osvětlovací stožár o maximální výšce 5 metrů od země se čtyřmi 24V LED světlomety s celkovým světelným tokem 20 000 lumenů a krytím IP 44.

Světlomety jsou orientovány do jednoho směru. Jejich naklápění podle vodorovné osy a otáčení osvětlovacího stožáru podle svislé osy v rozsahu 0 až 360 ° je možné pomocí dálkového ovládání s přípojným kabelem. Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy – a to i po uvolnění parkovací brzdy.

Rozměrné požární příslušenství, s výjimkou přenosného záchranného a zásahového žebříku a trhacího háku, je uloženo ve dvou schránkách umístěných na účelové nástavbě. Vnitřní prostor schránek je vybaven osvětlením.

Hygienické prostředky pro základní očistu hasičů na místě události jsou na výsuvném prvku v pravé zadní roletě. Nechybí zde mýdlo, ubrousky, voda ani hadice s ofukovací tryskou.

Rozměry a hmotnosti

Tatra je dlouhá 9 720 mm, široká 2 550 mm a vysoká 3 100 mm. Dokáže brodit klidnou vodou do hloubky 1 200 mm, její celková povolená hmotnost je 26 000 kg.

Sdílet