Pondělí 27. června 2022, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Do Meziměstí dorazilo nové Volvo, cisternovou automobilovou stříkačku dodala pro tamní dobrovolné hasiče firma WISS Czech

Město Meziměstí pořídilo, za finanční podpory Ministerstva vnitra, Generálního ředitelství HZS ČR, Fondu zábrany škod a prostředků Královéhradeckého kraje, za 7 993 986 korun včetně DPH novou cisternovou automobilovou stříkačku. Volvo FMX jim dodala firma WISS Czech.

Důvodem obměny techniky byl neutěšený technický stav stávající Tatry, je stará více než 21 let. Náklady na odstraňování závad byly pro město již neekonomickými a neefektivními výdaji; řešení nástavby navíc neumožňovalo umístění jiných prostředků než těch, které jsou určeny především k hašení požárů.

Pořízením nové cisternové automobilové stříkačky byla významně zvýšena akceschopnost jednotky JSDH Meziměstí nejen při požárech, ale i při pomoci u živelních pohrom.

Slavnostní předání cisternové automobilové stříkačky proběhlo 14. května 2022 za účasti hejtmana Královéhradeckého kraje, ředitele HZS Královéhradeckého kraje a dalších významných hostů.

Podvozek cisterny

Automobil je postaven na podvozku Volvo FMX o rozvoru 4 300 mm s posádkovou kabinou. Vůz je osazen řadovým přeplňovaným šestiválcovým motorem D13C o výkonu 343 kW a maximálním krouticím momentu 2 500 Nm. Agregát splňuje emisní normu Euro 5, samozřejmostí je v dnešní době automatická převodovka – v tomto případě šestistupňová Powertronic s retardérem.

Automatická převodovka nezpochybnitelně a prokazatelně ulehčuje práci řidiči a umožňuje mu držet po celou dobu jízdy volant oběma rukama a soustředit se pouze na samotnou bezpečnost dopravy na místo zásahu.

Vůz disponuje systémem ATC pro automatickou kontrolu trakce, ta automaticky aktivuje pohon parabolickými péry odpružené přední nápravy během jízdy na základě vyhodnocení prokluzu zadní nápravy. Obě osy jsou osazeny příčnými stabilizátory a uzávěrkami diferenciálů.

Přední nárazník je v provedení „heavy duty“, nechybí ochrana olejové vany či tvrzené sklo dveří. U spolujezdce je instalována rohová kamera.

Na levém boku je sdružená zásuvka pro dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu, po nastartování automobilu se samočinně odpojí.

Pro spojení slouží analogová vozidlová radiostanice, její druhé obslužné místo najdeme v zadní části automobilu u ovládacího panelu čerpadla.

Kabina je šestimístná, s nezávislým vytápěním a klimatizací. V opěradlech druhé řady sedadel je vybavena čtyřmi dýchacími přístroji, zbývající dva dýchací přístroje shodného typu jsou uloženy v nástavbě. Při vyjmutí dýchacích přístrojů z držáků lze vytvořit celoplošné zádové opěradlo.

Do čtyř dobíjecích úchytů hasiči umisťují ruční radiostanice, v šesti jsou dobíjecí svítilny. Ve střední horní části kabiny osádky je umístěna úložná police přes celou šíři.

Velitel má k dispozici výjezdový tablet, v zorném poli řidiče je do palubního infotainmentu integrován zobraz z couvací kamery. Kamera snímající situaci před vozidlem je umístěna na čelním skle.

Světelné výstražné zařízení je modročervené kombinace v nejvyšší možné konfiguraci – obě barvy tedy blikají na obou stranách vozu. Spuštění, přepínání a vypnutí tónů je pro strojníka řešeno také tlačítkem houkačky CAS a je umožněno i tlačítkem v dosahu sedadla velitele. V dosahu sedadla velitele je umístěno také tlačítko HORN. Vůz je vybaven rovněž nízkofrekvenční sirénou.

Na předním nárazníku je uchycena lafetová proudnice. Ovládaná je dálkově z kabiny vozu pomocí multifunkčního joysticku s možností plynulé změny tvaru výstřikového kužele. Průtok je nastavitelný v rozsahu 200 do 750 litrů za minutu, délka účinného dostřiku plným proudem je 30 metrů.

Elektrický lanový naviják s tažnou silou 50 kN je vybaven šnekovou převodovkou s jištěním proti přetížení. Jeho pracovní prostor osvětluje LED světlomet.

Volvo je na každém držáku bočního zpětného zrcátka vybaveno jedním LED pracovním světlometem s intenzitou světelného toku 1000 lumenů, který osvětluje prostor podél boku vozidla.

Vůz dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm.

Nástavba

Karosérie účelové nástavby je vyrobena ze samozhášivého polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny. Úchytné a úložné prvky v prostorech pro uložení požárního příslušenství nemají ostré hrany, případné ostré hrany jsou opatřeny chráničkou. Jednotlivé úložné prostory v účelové nástavbě jsou odděleny příčkou.

Nástavba je pro usnadnění přístupu k požárnímu příslušenství po obou stranách opatřena plošnými stupačkami pod předním a zadním úložným prostorem.

Na obou stranách jsou umístěny LED stavoznaky znázorňující množství hasiva v nádrži na vodu. Stavoznaky zobrazují stavy prázdná, čtvrt, půl, tři čtvrtě a plná nádrž. Aktivní jsou až po zapnutí hlavního vypínače požárního čerpadla. Do nádrže se vejde 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.

Cisterna je v prostoru mezi kabinou a účelovou nástavbou vybavena pneumaticky vysouvaným osvětlovacím stožárem o výšce 5 metrů od země s 24V LED světlomety s celkovým světelným tokem 30 000 lumenů a krytím IP 44.

Světlomety jsou orientovány do jednoho směru. Naklápění podle vodorovné osy a otáčení stožáru podle svislé osy v rozsahu 0 – 360 ° je možné pomocí dálkového ovládání s přípojným kabelem. Velikosti tlačítek ovladače jsou uzpůsobeny tak, aby je bylo možné ovládat v pracovních rukavicích.

Osvětlovací stožár je vybaven funkcí samočinného složení do přepravní polohy – a to i po uvolnění parkovací brzdy. Napájení osvětlovacího stožáru je možné z elektrocentrály i elektrické soustavy podvozku.

Osvětlení prostoru okolo účelové nástavby je zajištěno LED zdroji neoslňujícího světla bílé barvy umístěnými na bocích a zadní stěně, které lze je zapnout a vypnout z prostoru řidiče a obslužného místa čerpadla.

Vyhřívané čerpací zařízení Ruberg dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu při nízkotlakém režimu.

CAS je vybavena datovou sběrnicí k řízení provozu účelové nástavby typu CAN-bus, s následujícími funkcemi:

  • záznam dat, chybový deník, maximální dosažené otáčky požárního čerpadla,
  • diagnostika, uzavření rolet a dveří, zasunutí osvětlovacího stožáru,
  • monitorování mezních provozních stavů na požárním čerpadle, a to tlak, otáčky, rychlost
  • jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
  • signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
  • ovládání osvětlení okolí automobilu a výstražné oranžové rampy na zádi účelové
  • 13/16
  • nástavby z prostoru obsluhy požárního čerpadla a z kabiny osádky,
  • automatické plnění vodní nádrže z hydrantu,
  • automatické ukončení odvodnění požárního čerpadla a rozvodů vody v celé CAS jedním
  • tlačítkem s automatickým ukončením odvodnění,
  • zobrazení kontrolních údajů podvozkové části a účelové nástavby včetně motohodin,
  • otáček motoru a požárního čerpadla a mazacího tlaku,
  • zobrazení stavu nabití akumulátorových baterií,
  • signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
  • akustická signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
  • automatické zasunutí osvětlovacího stožáru při uvolnění ruční brzdy včetně
  • automatického vypnutí světel na osvětlovacím stožáru,
  • zapnutí a vypnutí předních doplňkových výstražných modrých světel,
  • automatizovaný provoz se zavodněním požárního čerpadla a tlakovou regulací,
  • upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací),
  • systém plánované údržby v účelové nástavbě CAS,
  • start/stop motoru z prostoru požárního čerpadla,
  • automatická regulace tlaku v tlačných rozvodech v závislosti na aktuálním průtoku vody.

Hygienické prostředky, které tvoří dávkovací zásobník na tekuté mýdlo, zásobník na alkoholovou dezinfekci a zásobník na papírové ručníky, jsou uloženy v pravé zadní skříni na výsuvném úložném prvku.

Rozměrné požární příslušenství, s výjimkou přenosného záchranného a zásahového žebříku, je uloženo ve dvou schránkách s odvětráním, utěsněným dnem a s víkem. Vnitřní prostor je vybaven osvětlením v provedení LED. Aretace otevřeného víka je zajištěna plynovými vzpěrami.

Sdílet