Pátek 26. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Instrukčně-metodické zaměstnání potápěčských skupin HZS ČR se konalo v areálu zatopeného lomu v Hostěradicích

Dne 12. dubna 2022 se konalo v areálu zatopeného lomu v Hostěradicích (Jihomoravský kraj) instrukčně-metodické zaměstnání potápěčů HZS ČR se specializací instruktor pro práci pod vodní hladinou.

Tématem IMZ bylo zvyšování odborných znalostí v oblasti pátracích akcí v terénu a testování nejnovějších technologií určených pro vyhledávání předmětů a osob pod vodní hladinou. Pro IMZ byly zajištěny pátrací sonary americké a kanadské výroby, z nichž jeden již používá Policie ČR na oddělení speciálních potápěčských činností a výcviku (dále jen „OSPČV“) Brno a Frýdek-Místek.

Sonary a další příslušenství zapůjčila polská firma Escort Techology na základě žádosti HZS ČR. Zprostředkovatelem česko-polského setkání byla firma Finnsub se sídlem v Brně. Jako odborný konzultant byl přizván i příslušník Policie ČR z OSPČV Frýdek-Místek, instruktor potápění kpt. Mgr. Martin Kučera, který má s tímto typem systémů bohaté zkušenosti jak při zásazích v ČR, tak i v zahraničí.

Na úvod proběhlo nezbytné proškolení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a představení polské firmy a jejích výrobků. Poté byli posluchači rozděleni na dvě části. První byla na břehu, kde probíhala analýza již provedeného snímání dna, druhá pozorovala na plavidlech konkrétní praktickou činnost se sonary. Po ukončení ukázky následoval krátký oběd a druhá část IMZ – ponor s cílem seznámit se se dnem zatopeného lomu a jeho zmapování.

K dispozici byly tři systémy pro pátrání pod vodou

Zařízení ARIS Explorer 1800 je primárně určeno pro umístění na plavidle, ze kterého je buď stacionárně, nebo mobilně skenován povrch dna s následným zobrazením. Přenos je řešen pomocí optického kabelu, který přenáší data do PC, kde jsou následně zobrazována prostřednictvím speciálního sofwaru.

Mobilní zařízení Kongsberg – Pulsar je zapojeno na optickém kabelu za plavidlo, které následně táhne za sebou vysílač podobný malému torpédu. Hloubka přístroje se mění délkou odvinutého kabelu vlečeného za plavidlem a rychlostí pohybu plavidla.

Stacionární sonar Kongsberg MS1000 je opatřený trojnožkou, pomocí které je umístěn na dno, případně mírně nade dnem. Sonar provádí scanování povrchu a ten je zobrazován v 360° obraze na PC. Výhodou je možnost digitálního zoomu a propojení s modulem GPS. Tato funkce je možná i u předešlých modelů.

Všechny přístroje byly ovládány z plavidla HZS ČR polskými kolegy, kteří průběžně komentovali jednotlivé úkony. Obraz, který vznikal prostřednictvím softwaru, byl zaznamenáván a poté byl analyzován a prezentován na břehu na zobrazovacím displeji lepší kvality.

Ponor

Druhou částí IMZ byl ponor ke dnu zatopeného lomu a sběr artefaktů, které před zahájením IMZ instalovali potápěči ŠVZ HZS ČR Brno. Jednalo se o předměty, které se nejčastěji hledají při potápěčských zásazích složek IZS (plechový barel, figurína, vozidlo).

Tyto předměty byly nalezeny zobrazovacím zařízením, potápěči jednotlivých opěrných bodů provedli činnost pod vodní hladinou a artefakty byly ve spolupráci s obsluhou plavidel HZS Jihomoravského kraje vytaženy ze dna pomocí zvedacích nafukovacích vaků a transportovány na břeh.

Vyhodnocení

Cílem cvičení bylo seznámit se se sonarovými systémy, které jsou v současné době potápěčům k dispozici. Účastníci IMZ měli možnost posoudit, zda by tato zařízení mohla být v budoucnu efektivně využívána i v podmínkách zásahu potápěčských skupin HZS ČR (zejména při pátracích a vyhledávacích akcích) a zda by pomohla zvýšit kvalitu a efektivitu vyhledávání ve spolupráci s Policií ČR (OSPČV).

Další vyhodnocování a případný výběr nejvhodnějšího systému budou předmětem následujících setkání instruktorů práce pod vodní hladinou a dalších konzultací s příslušnými odborníky.

Poděkování

Jménem organizátora IMZ chceme vyjádřit poděkování všem účastníkům a hostům za profesionální přístup a bezproblémový průběh celé akce.

kpt. Mgr. Jiří Urban, kpt. Ing. Jiří Matějka
ŠVZ HZS ČR Brno, MV GŘ HZS ČR
Sdílet