Pondělí 13. května 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Scanii do obce Středokluky dodal Kobit, hasiči poprvé v historii mají zcela novou automobilovou stříkačku

V hasičské zbrojnici v obci Středokluky zaparkovala nová velkoobjemová cisternová automobilová stříkačka Scania P440 z produkce firmy KOBIT – THZ. S financováním automobilu za 8 222 797 korun včetně DPH pomohla Česká kancelář pojistitelů z Fondu zábrany škod.

Největší událostí Dne dětí ve Středoklukách, který proběhl již v sobotu 28. května 2022, bylo předání nové cisternové automobilové stříkačky od firmy KOBIT – THZ.

Je to první cisterna, kterou hasiči v obci kdy získali. Hned vedle ní byla vystavena hasičská stříkačka vyrobená firmou Stratílek v roce 1937 a také dopravní automobil pořízený v roce 2019 – tedy všechny nově pořízené stroje, které kdy hasiči ve své 124leté historii měli.

Předání cisterny se kromě členů jednotky SDH Středokluky, zastupitelů a mnoha diváků zúčastnili také vzácní hosté.

Krátké přání přednesla 1. místopředsedkyně Poslanecké sněmovny ČR Věra Kovářová, dále se zúčastnili hosté z okolních stanic HZS z Kladna i Roztok, se kterými hasiči intenzivně spolupracují a samozřejmě kolegové z jednotek dobrovolných hasičů obcí Kozinec, Úholičky, Hostouň, Nové Strašecí, Kněževes a Úhonice.

Před a po předání si návštěvníci mohli prohlédnout veškerou vystavenou techniku i se ptát hasičů na všechny aspekty jejich činnosti.

Podvozek cisterny

Základ vozu tvoří třínápravový podvozek Scania P440 řady XT s řadovým šestiválcem o výkonu 324 kW a automatizovanou převodovkou.

Poháněna jsou kola zadních náprav, pohon přední je připojitelný.

Šestimístná kabina CP28L je čtyřdveřová, na jejím levém boku je zásuvka Rettbox-air pro doplňování tlakového vzduchu a dobíjení akumulátorů. Součástí je inteligentní dobíjecí zařízení.

Analogovou vozidlovou radiostanici doplňuje ruční digitální terminál s vozidlovým adaptérem – „dokovací stanice“ je v širém okolí jedinečná. V šesti dobíjecích úchytech jsou ruční radiostanice, v dalších šesti ruční svítilny. Velitel má k dispozici tablet.

V opěradlech zadní řady sedadel a opěradle velitele najdeme integrované držáky dýchacích přístrojů.

Světelné výstražné zařízení je modročervené kombinace s červenou polovinou rampy na levé straně vozu. Spuštění, přepínání a vypnutí tónů je pro strojníka řešeno tlačítkem houkačky CAS a je umožněno i samostatným tlačítkem v dosahu sedadla velitele.

V přední části vozu je uchycen elektrický lanový naviják s tažnou silou 50 kN. Vedle něj najdeme dálkově ovládanou lafetovou proudnici, pod nárazníkem pak asanační lištu.

Nástavba

Karosérie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení. Nástavba je pro usnadnění přístupu k požárnímu příslušenství po obou stranách opatřena plošnými stupačkami u obou předních úložných prostor.

Na obou bocích jsou LED stavoznaky signalizující zbývající množství hasiva v nádrži. Ta je vyrobena z nerezavějící oceli a pojme 8500 litrů vody a 510 litrů pěnidla.

Čerpací zařízení THZ 3000 dosahuje jmenovitého výkonu 3000 litrů při tlaku 10 barů. Umožňuje i vysokotlaký či kombinovaný provoz.

Hygienické prostředky, které tvoří dávkovací zásobník na tekuté mýdlo, zásobník na alkoholovou dezinfekci a zásobník na papírové ručníky, jsou uloženy v pravé zadní skříni na výsuvném prvku. Do tohoto prostoru je vyvedena hadice s uzavírací armaturou, která je napojená na nádrž na vodu a hadice s tlakovým vzduchem.

Veškeré funkce systému je možné ovládat i pomocí tabletu z místa řidiče. Systém řízení požární nástavby se zobrazovací obrazovkou má následující funkce:

  • zobrazení aktivních prvků účelové nástavby – rolety, úložné schrány na pochůzné ploše účelové nástavby, žebřík, osvětlovací stožár, oranžová výstražná svítilna, světelné části zvláštního výstražného zařízení,
  • signalizace zapnutí pomocného pohonu pro požární čerpadlo při jízdě,
  • signalizace přehřátí pohonu čerpacího zařízení,
  • signalizace nízkého množství pohonných hmot a hasiva,
  • zobrazení grafu s využitím hasiva za nejméně poslední 3 minuty, zobrazení předpokládaného času do naplnění/vyčerpání hasiva,
  • zobrazení nepřipravenosti vozidla k jízdě na palubní desce CAS (varování nástavby, aktivní osvětlovací stožár, deaktivace zvláštních výstražných světel),
  • automatizovaný provoz se zavodněním čerpacího zařízení a tlakovou regulací,
  • upozornění na chybnou obsluhu formou textového hlášení s akustickou signalizací,
  • monitorování mezních provozních stavů na čerpacím zařízení, a to tlak, otáčky, rychlost jízdy se zapnutým pomocným pohonem,
  • funkce pro automatické provedení zkoušky sání na sucho, zkoušky maximálních tlaků a zkoušky elektronických ventilů, záznam o provedení zkoušky do databáze systému včetně zobrazení doporučeného termínu pro další provedení zkoušky,
  • záznam provozních dat během provozu čerpacího zařízení (nejméně otáčky motoru, otáčky čerpadla, rychlost vozidla, tlak nízkotlakého okruhu, tlak vysokotlakého okruhu tlak na vstupu do čerpadla, hladina hasiva, napětí na baterii) při frekvenci alespoň 1 Hz, l) automatické plnění nádrže plnícím zařízením,
  • automatické zhasnutí světlometů osvětlovacího stožáru a uložení osvětlovacího stožáru do přepravní polohy při uvolnění parkovací brzdy,
  • ovládání osvětlení okolí CAS, oranžové výstražné svítilny na zádi CAS,
  • integrace kamerového systému, zobrazení obrazu na všech grafických terminálech,
  • systém plánované údržby, zobrazení termínu provedení dalšího servisu jednotlivých položek, včetně připomenutí provedení údržby na hlavní obrazovce,
  • automatická diagnostika systému řízení nástavby se schopností rozpoznání poruchy (zkratovaný výstup elektronické jednotky, ztráta napájecího napětí jednotky, ztráta komunikace s podvozkem vozidla – pouze v případě, že vozidlo komunikuje s nástavbou pomocí sběrnice CAN bus, ztráta komunikace s ventilovým ostrovem/ /osvětlovacím stožárem či jednotkami v rámci nástavby),
  • poznámkový blok synchronizovaný mezi všemi obrazovkami systému řízení požární nástavby.

Pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár se dvěma 24V LED světlomety je uchycen mezi kabinou a nástavbou. Napájen je z podvozkové soustavy automobilu, vybaven je funkcí automatického složení do přepravní polohy.

Obec Středokluky se nachází v okrese Praha-západ ve Středočeském kraji. Leží asi 15 km západně od středu Prahy, blízko letiště Praha-Ruzyně a dálnice D7. Žije zde přibližně 1 200 obyvatel.

Jednotka SDH Středokluky je zařazena jako JPO III. O své činnosti hasiči informují například na Facebooku.

Sdílet